روز جهانی زن: چگونه و چه زمانی آغاز شد؟

هشت مارس روز جهانی زن

جشن برگزاری روز زن در فیلیپن- AFP

روز جهانی زن، مناسبتی برای گرامی داشت از دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان بوده و تعهدی در راستای حمایت از حقوق بانوان، توانمند سازی و برابری جنسیتی در جامعه است.

جای مسرت است که تلاش های ارزش دهی بیشتر به این روز در حال گسترش است. جنبش "من هم"   (#MeToo)که به حمایت از حقوق زنان راه اندازی شده است موفقیت های چشم گیری در عرصه های فرهنگی و اجتماعی نسبت به حقوق بانوان داشته و اکنون میلیون ها نفر در سراسر جهان این جنبش حمایت گر را به رسمیت می شناسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که برخی از افراد، احتمالا تازه متوجه اهمیت این جشن سالانه می شوند ، اما روز جهانی زن در واقع بیش از یک قرن تاریخ دارد و آغاز این جشن به دهه اول سال 1900 بر می گردد.

در این جا تاریخ روز جهانی زن را از آغاز آن که در سوسیالیستی ریشه دارد تا به رسمیت شناختن آن از سوی سازمان ملل متحد، طور فشرده مورد بررسی قرار می دهیم.

روز جهانی زن چه زمانی و چگونه آغاز شد؟

نخستین روز ملی زن، همانطور که در آن زمان نامگذاری شده بود، در روز ۲۸ فوریه ۱۹۰۹ در ایالات متحده به رسمیت شناخته شد.

در سال ۱۹۰۸ هنگامی که تعداد پانزده هزار کارگر زن که در تولید پوشاک کار می کردند نسبت به شرایط کاری آشفته، دست به اعتراض در شهر نیویورک زدند، جنبش کارگری با استفاده از اوضاع، موفق به ارزش دهی بیشتر به این روز شد. در این راهپیمایی که از سوی کلارا لملیچ، متولد اوکراین و مدافع حقوق زن رهبری می شد، معترضان خواستار پرداخت بهتر، ساعات کاری کوتاه و شرایط بهتر کاری بودند.

سال بعد، نخستین "روز ملی زنان" از سوی حزب سوسیالیست آمریکا به افتخار کارگران اعلام شد.

در سال ۱۹۱۰ پس از این که کلارا زتکین، فعال حقوق زنان آلمان که در کنفرانس بین المللی زنان شاغل در کپنهاگ، دانمارک پیشنهاد گرامی داشت روز جهانی زن را نمود، این روز به عنوان یک جشن جهانی شناخته شد. ۱۰۰ بانوی که از ۱۷ کشور مختلف در این نشست حضور داشتند با ابراز همسویی به درخواست زتکین، با اتفاق آراء، پیشنهاد مزبور را به تصویب رساندند.  

در ۱۹ مارس ۱۹۱۱ برای اولین بار از این روز به عنوان یک روز رسمی جهانی بزرگداشت به عمل آمد. 

اتریش، دانمارک، آلمان و سوئیس در میان اولین کشورهای بودند که در خارج از ایالات متحده این روز را جشن گرفتند.

روز جهانی زن چه زمانی رسمی شد؟

با این که گرامی داشت از روز زن تا سال ۱۹۱۱ در سراسر جهان در ماه مارس صورت می گرفت ولی تاریخ برگزاری این جشن تا سال ۱۹۱۷ میان کشور ها متفاوت بود.

در هنگام جنگ جهانی اول و سه سال پس از آغاز، زنان در روسیه دست به اعتصابی زدند که نام آن "نان و صلح" بود. این اعتراض نسبت به کمبود مواد غذایی و نرخ تورم بسیار شدیدی بود که روسیه در آن زمان با آن دست و پنجه نرم می کرد. فشار های ناشی از این اعتصاب، نیکلاس دوم، که در آن زمان امپراتور روسیه بود را وادار کرد تا پس از چهار روز از این جریان، استعفا دهد. دولت موقت روسیه، به زنان حق رای داد. اعتصاب از روز یکشنبه ۲۳ فوریه؛ بر اساس تقویم ژولینی مورد استفاده در آن زمان، آغاز شد بود. با توجه به تفاوت تاریخ میان تقویم ژولینی و تقویم میلادی، تقویمی که بیشترین کاربرد را در جهان امروز دارد؛ روز جهانی زن برابر با  ۸ ماه مارس شد و این روز همه ساله در سراسر جهان جشن گرفته می شود.

روز جهانی زن چه وقت از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد؟

در سال ۱۹۷۵ سازمان ملل متحد برای نخستین بار روز جهانی زن را در جریان سال بین المللی زنان تجلیل کرد. اقدام سازمان ملل متحد برای گرامی داشت از روز جهانی زن، رسما به عنوان بخشی از تعهد این سازمان به منظور پیشرفت وضعیت زنان در سراسر جهان و مبارزه برای برابری جنسیتی و در نتیجه دفاع از حقوق بشر پنداشته می شود.

در سال ۱۹۹۶، سازمان ملل متحد آغاز به تدوین یک موضوع سالانه برای روز جهانی زن کرد، که نخستین آن به عنوان " گذشته را جشن می گیریم و آینده را برنامه ریزی می کنیم" بود.

موضوعات بعدی روز زن عناوینی همچون: "زنان در میز صلح"، "زنان و حقوق بشر" و در سال ۱۹۹۹ «جهانی بدون خشونت علیه زنان» بود.

موضوع امسال " به سوی توازن بهتر جنسیت" (#Balance for Better)  است که در وبسایت روز جهانی زن  IWD نشر شده است. این شعار به مفهوم دعوت به تلاش برای تحقق برابری جنسیتی در سراسر جهان است.

© The Independent