پنج غیرنظامی به دلایل نامعلوم در کابل ترور شدند  

«از آغاز سال۱۴۰۰ به این‌ سو وضعیت امنیتی کابل رو به وخامت بوده است»    

به‌رغم تدابیر امنیتی ترورهای هدفمند در کابل ادامه دارد - ADEK BERRY / AFP

جمعه، ۲۱ خرداد، حوالی ساعت ۲ بامداد، در منطقه «ارغندی» روستای پغمان کابل، پنج غیرنظامی که پس از پایان یک مجلس عروسی به طرف خانه‌هایشان در حرکت بودند در مسیر راه هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفتند. این پنج نفر ابتدا از خودروهایشان پیاده و سپس به ضرب گلوله کشته شدند.  

ارغندی در نزدیکی روستای پغمان کابل قرار دارد و یکی از مناطق ناامن شهر کابل به شمار می‌رود که طالبان در آنجا حضور پررنگی دارد. طالبان در این منطقه بارها ایست‌ بازرسی گذاشته تا مردم و افراد دولتی را شناسایی کند. به همین دلیل نهادهای امنیتی افغانستان، طالبان را در ترور این پنج تن در منطقه ارغندی متهم می‌کنند و تاکید دارند که آنان با این کارشان می‌خواهند بین مردم وحشت ایجاد کنند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، در تماس تلفنی با ایندیپندنت فارسی، ترور پنج تن از افراد غیرنظامی در روستای پغمان کابل را کار طالبان می‌داند و می‌گوید: «این افراد ساعت ۲ بامداد، پس از پایان یک مجلس عروسی به طرف خانه‌هایشان برمی‌گشتند که در منطقه ارغندی روستای پغمان کابل، طالبان آنان را از موتورشان پیاده کرده، به یک محل دورتر می‌برند و به شهادت می‌رسانند.»

آقای آرین، در پاسخ به این پرسش که افراد کشته شده چه کسانی بودند، اینکه از کارمندان دولت بودند یا افراد غیرنظامی؟ گفت: «بررسی‌های ابتدایی ما نشان می‌دهد این پنج تن که از سوی طالبان ترور شدند افراد غیرنظامی هستند، چون دیده می‌شود آنان همراه با فامیل‌هایشان پس از عروسی به سوی خانه‌های خود بازمی‌گشتند که طالبان آنان را به شهادت رساندند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت کشور افغانستان، حضور و فعالیت‌های گروه طالبان را در منطقه ارغندی کابل تایید کرد و گفت: «در منطقه ارغندی کابل طالبان و گروه‌هایی که با آنان ارتباط دارد تحرکات خود را دارند و ما نیز تلاش می‌کنیم کسانی را که دست به چنین جنایتی زده‌اند و می‌زنند دستگیر کرده و به دست قانون بسپاریم.»

او افزود: «طالبان جنایتشان را شدت داده و با این کار مانند کشتن افراد ملکی، حمله به دانشگاه‌ها، محصلان، دانش‌آموزان، مدرسه‌ها و نهادهای غیرنظامی می‌خواهند که بین مردم وحشت ایجاد کنند و مردم را بترسانند.»

طالبان تاکنون در این مورد هیچ واکنشی از خود نشان نداده است. این گروه در گذشته نیز چنین رویدادهایی را که باعث کشته و زخمی شدن شماری از افراد غیرنظامی شده است نه‌تنها نپذیرفته بلکه محکوم نیز کرده‌ است، اما حکومت افغانستان هرگونه حمله انتحاری، انفجاری و ترور افراد ملکی را که در این کشور صورت می‌گیرد کار طالبان می‌داند و در کنار آن تاکید دارد که طالبان در گذشته نیز چنین جنایت‌هایی را انجام داده و حالا به شکل پنهانی انجام می‌دهد. تمام اسناد و شواهد نشان می‌دهد که جز طالب، هیچ گروه دیگری در این جنایت‌ها دست ندارد و تا صلح نکند ادامه خواهد داشت.

با شدت گرفتن جنگ در تمام افغانستان وضعیت امنیتی شهر کابل در ماه‌های گذشته نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. انتحار، انفجار و ترور افراد (غیرنظامی و نظامی)، شب و روز سرخط خبرهای این کشور است.

مانند ترور این پنج تن در پغمان کابل، شماری زیادی در این شهر پس از آغاز سال ۱۴۰۰، تاکنون از سوی افراد ناشناس و به گفته مسئولان نهادهای امنیتی افغان، به دست طالبان ترور شده‌اند.

مسئولان نهادهای امنیتی افغانستان می‌گویند که طالبان تلاش دارد با حملات انتحاری‌ـ‌انفجاری میان مردم و ترور افراد غیرنظامی وحشت ایجاد کند و زندگی مردم را ناآرام کند.

چند شب پیش نیز شماری از افراد مسلح ناشناس در آغاز شب، در منطقه کارته نو کابل بدون دلیل به سوی مردم شلیک کردند که در نتیجه چندین تن از افراد ملکی کشته و چندین تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. تاکنون حکومت افغانستان در این باره هیچ شخصی را دستگیر و مجازات نکرده است.

افزایش ناامنی‌ها و ترورهای افراد غیرنظامی از سوی طالبان یا گروه‌های ناشناس دیگر در کابل؛ ساکنان این شهر را نگران کرده است. آنان تاکید کردند که دولت نباید کنترل خود را در مناطق زیر نفوذش از دست بدهد تا مردم دسته دسته کشته شوند.  

نوید اختری، ساکن کابل می‌گوید: «خبر بسیار تکان‌دهنده است. اینکه در پایتخت افغانستان و در چند کیلومتری ارگ، افراد مسلح مردم را از موتور پیاده می‌کنند و می‌کشند. مسئولیت حکومت چیست؟ اگر توان امنیت مردم را ندارد، نباید نام خود را حکومت گذاشته و دعوای دولتداری بکنند و به چشم مردم خاک بزنند. مردم هر روز به بهانه‌های مختلف کشته می‌شوند و کسی نیست که پاسخ دهد، چرا؟»

علی محمد انوری، نیز می‌گوید: «باید بگویم که نگران جان و مال خود هستیم. دشمن حالا به کنار خانه‌های ما رسیده است و هر چه بخواهد انجام می‌دهد. اگر دولت توجه نکند و دست به کار نشود وضعیت بدتر از امروز خواهد شد.»

چندی پیش شهروندان کابل نیز به دلیل شدت گرفتن ناامنی‌ها و ترورهای هدفمند در این شهر از مسئولان امنیتی کشورشان به ویژه کابل سخت انتقاد کردند و خواهان توجه جدی آنان در زمینه آوردن صلح و پایان این وضعیت خطرناک شدند. آنان تاکید داشتند، اگر دولت دست به کار نشود و امنیت کابل را تامین نکند مردم بیشتر نگران شده و تصمیم به فرار خواهند گرفت، اما مسئولان نهادهای امنتیی کابل به همراه امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری این کشور که از چندی به این‌ سو مسئولیت امنیت این شهر را بر عهده گرفته است به مردم اطمینان دادند که برای بهتر شدن وضعیت امنیتی کابل تلاش می‌کنند و نیز از مردم خواستند که آنان نیز دست به دست هم داده و برای تامین بهتر امنیت با نهادهای مسئول همکاری کنند.  

بیشتر از جهان