روحانی: کار دولت در زمینه بهداشت از زمان هخامنشیان تا الان بی‌نظیر بوده است

«این روزها شاهد تحریف و تغییر و آمار غلط و دروغ هستیم»

روحانی مدعی شد که ایران هیچ گاه کمبود تخت بیمارستانی نداشته است - عکس از فارس

حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن دفاع از عملکرد وزارت بهداشت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مدعی شد کار دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه بهداشت در تاریخ ایران از زمان «هخامنشیان تا الان» بی‌نظیر بوده است.

او با بیان اینکه در برخی کشورها بیماران را در بیرون بیمارستان قرار می‌دادند، اما ما وارد این شرایط نشدیم، اظهار داشت در ابتدای این دولت کل تخت بیمارستانی حدود ۹۰ هزار بوده که تا پایان دولت ۱۶۰ هزار تخت تحویل می‌دهیم. بسیاری از تخت‌های قدیمی بازسازی کامل شده است. پزشک متخصص اصفهان، شیراز و مشهد را رها کرد و به شهرستان دورافتاده رفت. به جای اینکه بیمار به مرکز استان برود، متخصص کنار او رفت. در مخیله من نمیاد درباره سه چیز کسی شک کند. درباره برجام، تحولات دیجیتال و طرح سلامت. این سه از بدیهیات بود. این روزها شاهد تحریف و تغییر و آمار غلط و دروغ هستیم.

این در حالی است که در اسفند سال گذشته، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اعلام کرد بیمارستان‌ها برای تخت بستری دچار محدودیت هستند.

همان زمان، فرهاد سلطانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن تأکید بر اینکه شرایط در بیمارستان‌ها اصلاً خوب نیست، به ایرنا گفته بود با وجود افزایش تخت‌ها و تمهیداتی که انجام دادیم همچنان بار مراجعات افزایشی بوده و با کمبود تخت و پرستار در استان مواجه هستیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تیرماه سال گذشته نیز، ویدئوهای متعددی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که بیماران کرونا را در حالی که به دستگاه اکسیژن وصل بودند در حیاط بیمارستان مسیح دانشوری تهران یا داخل اتومبیل‌های خود نشان می‌داد. این ویدئوها گویای نبود ظرفیت برای بستری بیماران، داخل بیمارستان مسیح دانشوری بود که در نیمکت‌های محوطه بیرونی بیمارستان یا در پارکینگ بیمارستان فضایی را به آن‌ها اختصاص داده بودند.

پس از آن نیز تلویزیون رسمی ایران در گزارشی نشان داد که یکی از بازیگران سینما و تلویزیون ایران (کیانوش گرامی) به دلیل کمبود تخت بیمارستانی از بیمارستان به خانه منتقل و در خانه شخصی‌‌اش بستری شده و تیم پزشکی با دستگاه مخصوص اکسیژن به خانه‌‌اش مراجعه کرده‌اند.

روحانی در بخشی دیگر مدعی شد که دولت همیشه آمار بیماران کرونایی را شفاف اعلام کرده است.

این در حالی است که از همان ابتدا انتقادات بسیاری نسبت به پنهان‌کاری آمار واقعی از سوی خود مسئولان وزارت بهداشت وجود داشته است.

در همین رابطه دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی مقابله با کرونا با اشاره به رکورد آمار کشته‌شدگان بر اثر کرونا گفته است آمار مرگ و میر ناشی از کرونا واقعی نیست و برای آنکه بدانیم در واقعیت چند نفر روزانه تلف می‌شوند این عدد باید ضرب در ۲.۵ شود تا عدد اصلی به دست آید.

همچنین، طبق گفته‌های رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا، تعداد مبتلایان به کرونا در ایران دست‌کم چهار برابر آمار اعلام‌شده روزانه است. حمید سوری تأکید کرد: «برآورد ما این است که به ازای هر یک فرد مثبت کرونا که شناسایی می‌شود سه برابر آن یعنی سه نفر دیگر بیمار و ناقل ویروس است که شناسایی نمی‌شود و در جامعه رها هستند.»