کدام کشورها پس از السالوادور بیت‌کوین را پول رایج قانونی اعلام می‌کنند؟

از جمله مزایای به رسمیت شناختن رمز‌ارز، جمله کاهش تورم، جذب کارآفرینان و افزایش مشارکت اقتصادی است

برخی از مغازه‌دارن در السالوادور از مشتریانشان بیت‌کوین قبول می‌کنند- REUTERS/Jose Cabezas

السالوادور ممکن است اولین کشوری باشد که بیت‌کوین را پول رایج قانونی اعلام می‌کند اما با تحول‌های اخیر، به نظر می‌رسد آخرین کشور نباشد.

سیاستمداران چند کشور دیگر آمریکای لاتین از حالا به این حرکت ابراز تمایل کرده‌اند و برخی حتی نماد چشم لیزری بیت‌کوین را به نشانه حمایت از این رمزارز به تصویر توییترشان افزوده‌اند.

یکی از این افراد کارلوس رخالا، نماینده کنگره پاراگوئه، است که امیدوار است ماه آینده لایحه‌ای با هدف جذب کسب‌و‌کارهای رمزارزی تصویب شود. در صورت تصویب این لایحه، گام بعدی تصویب لایحه دیگری است برای به رسمیت شناختن بیت‌کوین به عنوان پول رایج قانونی.

او در هفته جاری گفت: «همان‌طور که از خیلی وقت پیش می‌گفتم، کشورمان باید دست در دست نسل جدید پیشرفت کند. حالا وقتش است، نوبت ماست. این هفته طرح مهمی را آغاز می‌کنیم تا پیشاپیش جهان در پاراگوئه به نوآوری دست بزنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گابریل سیلوا، از سیاستمداران پانامایی، در واکنش به خبر اقدام السالوادور، هشدار داد پاناما اگر به این راه نرود، ممکن است در پیشرفت اقتصادی از همسایه‌‌اش عقب بیفتد.

این نماینده کنگره روز دوشنبه ۷ ژوئن (۱۷ خرداد) اعلام کرد مشغول تدوین لایحه‌ای مشابه است تا آن را به مجلس این کشور ببرد.

او در توییتر نوشت: «این موضوع مهم است و پاناما نباید از قافله عقب بماند. اگر واقعا می‌خواهیم به قطب فناوری و کارآفرینی تبدیل شویم، باید از رمزارزها حمایت کنیم.»

در کشورهای دیگر نظیر آرژانتین، نیکاراگوئه، برزیل و مکزیک نیز مقام‌های منتخب مردم در حمایت از بیت‌کوین سخن گفته‌اند و برخی از آن‌ها وعده داده‌اند مجلسی روی کار بیاید که به رمزارزها نظر مساعد دارد.

به رسمیت شناختن بیت‌کوین به‌عنوان پول رایج قانونی مزایای آشکار بسیاری دارد، از جمله کاهش تورم، جذب کارآفرینان حوزه رمزارز و افزایش مشارکت اقتصادی فراموش‌شدگان عرصه اقتصاد رسمی. اما این کار خطرهایی نیز به همراه دارد.

اول نادیده‌ات می‌گیرند، حالا ناگهان پاراگوئه، پاناما، برزیل، السالوادور و نیکاراگوئه می‌پذیرند #بیت‌کوین.

پیش‌بینی اهالی عرصه بیت‌کوین و صاحب‌نظران رمزارز در توییتر این است که ایالات متحده آمریکا ممکن است السالوادور را تحریم کند زیرا این اقدام تهدیدی برای قدرت دلار آمریکا‌ـ دیگر واحد پول رسمی این کشور‌ـ محسوب می‌شود. یکی از راه‌های کاهش این خطر برای کشورهایی که می‌خواهند بیت‌کوین را به‌عنون پول رایج قانونی خود بپذیرند این است که ائتلاف اقتصادی تشکیل دهند.

پلن‌بی، از تحلیلگران مشهور بازار، نوشت: «سایر کشورها نیز باید هرچه زودتر دنباله‌رو السالوادور شوند!! پاراگوئه، آرژانتین، پاناما، برزیل، نیکاراگوئه. تصمیم السالوادور به پذیرش بیت‌کوین به‌عنوان پول رایج قانونی عواقب جغرافیایی‌‌ـ‌سیاسی دارد. ایالات متحده آمریکا از طریق صندوق بین‌المللی پول یا [اعزام] ناو هواپیمابر، واکنش نشان خواهد داد. به یک کشور راحت‌تر می‌شود حمله کرد تا به چند کشور.»

«اگر کشورهای تولیدکننده نفت مانند عراق،ایران، لیبی و غیره هم ملحق شوند، یک منطقه تجاری آزاد با بیت‌کوین به‌عنوان پول رایج قانونی و مالیات بر سرمایه/ عواید سرمایه‌ای صفر درصد، قوی‌تر خواهد بود. پول نفت را به‌جای دلار آمریکا با بیت‌کوین بدهید. علاوه بر این، بعضی جاها مانند دبی همین الان هم پذیرای بیت‌کوین‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان