برنده افغان المپیاد ریاضی و چالش آموزش در ایران

مسیح حمیدی، دوست دارد در ایران ادامه تحصیل دهد اما نگران است که فضا تنگ‌تر شود

اولین بار است که یک شهروند افغان از میان بیش از ۱۶۰۰ نفر در سطح ایران مقام نخست را در بخش ریاضی کسب می‌کند - شهرآرانیوز

وزیر امور مهاجرین و باز‌گشت‌کنندگان افغانستان با محمدمسیح حمیدی، شهروند افغان که برنده مقام اول المپیاد علمی دانشجویی ایران در بخش ریاضی شده تماس تلفنی برقرار کرده است. دستاورد آقای حمیدی مایه انگیزه و دلگرمی بسیاری از مردم افغانستان و در داخل و خارج کشور به ویژه ایران شده است که با محدودیت‌های فراوانی توانسته است به جایگاه اول المپیاد ریاضی دانشجویان ایران تکیه زند.

داستان زندگی مسیح حمیدی، داستان تکاپو برای پیروزی است و سرانجام ثبت موفقیت است.

او در تیرماه ۱۳۷۷ در مشهد متولد شد و تاکنون تنها دوبار به افغانستان سفر کرده و برای چند روز آنجا بوده است.

آموزش در مشهد برای او گذر از هفت خان رستم بود. اما او سرانجام توانست با رتبه ۸۱۱ در کنکور سراسری به دانشگاه صنعتی شریف راه پیدا کند و در رشته ریاضی محض تحصیلات خود را ادامه دهد.

این دانشجو به دلیل مهاجر افغان بودن در ایران با انواع سوءرفتارهای اجتماعی و تبعیض سازمان‌یافته مواجه شده است.

آقای حمیدی به رضا هاشمی،‌ خبرنگار افغان درباره دوران دبستان می‌گوید: «در دوره مدرسه به‌ دلیل اینکه مهاجر افغانستانی بودیم با مشکلاتی مواجه بودیم، مثل مشکل مالی و مشکل تاخیر در ثبت‌نام مدرسه، اما هیچ‌وقت به این مشکلات اجازه ندادم که من را از رسیدن به اهدافم باز دارد. به جوانان، نوجوانان و بچه‌های مهاجر افغانستانی هم توصیه می‌کنم نه‌تنها به مشکلات اجازه ندهید که شما را از رسیدن به اهدافتان باز دارد که از آن‌ها به‌‎عنوان یک فرصت استفاده کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او کوشید چالش را به فرصت تبدیل کند و عشقش به ریاضی به کمکش آمد.

مسیح حمیدی می‌گوید: «از دوره دبیرستان وقتی با مسائل ریاضی مواجه می‌شدم از حل کردن آن‌ها لذت زیادی می‌بردم. همین شد که برای ادامه تحصیل در دانشگاه هم این رشته را انتخاب کردم. وقتی در کنکور رتبه ۸۱۱ رشته ریاضی را به دست آوردم، فرصت تحصیل در بهترین رشته‌های مهندسی را داشتم، اما بازهم ریاضی را انتخاب کردم.»

اکنون این دانشجوی افغان، دانشجوی مقطع فوق‌لیسانس رشته ریاضیات در دانشگاه صنعتی شریف تهران است. این اولین بار است که یک شهروند افغان در سطح ایران مقام نخست را در بخش ریاضی کسب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، یک‌هزار و ۶۷۷ دانشجو از ۱۰ دانشگاه ایران سال گذشته خورشیدی (۱۳۹۹) در بیست‌وپنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی آن کشور رقابت کرده‌اند که نتایج نهایی آن روز یکشنبه منتشر شده است.

برای مسیح حمیدی این تازه آغاز کار است. او پرلمان گریگوری و مریم میرزاخانی را الگوی خود قرار داده و می‌کوشد راه آن‌ها را دنبال کند. اما دلهره از شرایط تحصیلی در ایران برای مهاجران افغان همواره برای او وجود دارد.

براساس منابع رسمی، ۲.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها نتوانسته‌اند مدرک دریافت کنند و در نتیجه همواره از ثبت‌نام در مدرسه محروم بوده‌اند. آن‌ها یا در مدارس غیررسمی درس خوانده‌اند یا از درس محروم بوده‌اند یا با تاخیر و عذر و زاری توانسته‌اند به کلاس‌های درسی راه پیدا کنند. بعد از چند دهه در همین سال‌های اخیر بود که مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند پس از این کودکان مهاجران افغان که مدرک اقامت ندارند نیز می‌توانند در مدارس ایرانی ثبت‌نام کنند.

اکنون غفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران، می‌گوید که در تمام ایران بیش از ۴۰ هزار دانشجو از میان مهاجران افغانستان در دانشگاه‌های مختلف تحصیل می‌کنند که در هر سه مقطع لیسانس و ارشد و دکتری هستند.

مسیح حمیدی نیز دوست دارد در ایران ادامه تحصیل بدهد چرا که می‌گوید: «زبان من فارسی است و در همین کشور به دنیا آمدم و بزرگ شدم، در این کشور خاطره دارم و خانواده و دوستانم در همین کشور زندگی می‌کنند.» اما خودش را برای این هم آماده می‌کند که چنان چه بار دیگر مانعی سر راهش سبز شود راه مهاجرت در پیش گیرد و تحصیلاتش را در غرب ادامه دهد.