ثبت آذرخش های نادر در قطب شمال

رعد و برق‌هایی در ۳۰۰ مایلی قطب شمال دیده شد

Greg/pexels

در تازه‌ترین رویداد غیرعادی آب و هوایی در میانه‌ی وضعیت اضطراری به واسطه تغییرات اقلیمی، چندین صاعقه در ۳۰۰ مایلی قطب شمال مشاهده شده است.

آذرخش‌هایی که روز شنبه توسط سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده(NWS) مشاهده شد، نتیجه ابرهای طوفان‌زایی بود که در سطوح پایین‌تر، به یک رشته رعد و برق منجر می‌شوند.

اما رعد و برق قطبی بسیار نادر است، به دلیل اینکه معمولا دمای بسیار پایین اجازه شکل‌گیری به این پدیده را نمی‌دهد. به همین خاطر سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده تصمیم گرفت تا جهت آگاهی عموم در آخر هفته بیانیه‌ای صادر کند.

در این بیانیه آمده است: «تعدادی آذرخش بین ساعت ۴ و ۶ عصر امروز در فاصله ۳۰۰ مایلی قطب شمال ثبت شد».

طبق این بیانیه، رعد و برق در حدود ۷۰۰ مایلی شمال دلتای رودخانه لنا در سیبری اتفاق افتاده و به سطح، که احتمالا از یخ دریا یا مناطقی از آب‌های آزاد اقیانوس مخلوط با یخ تشکیل شده، برخورد کرده است.

پس از ثبت وقوع این حادثه، دفتر سرویس ملی هواشناسی در فربنکس آلاسکا اظهار داشت: «در حافظه‌ی پیش‌بینی آب وهوای آلاسکا این یکی از دورترین وقوع رعد و برق در شمال است».

رعد و برق در بام جهان در بحبوحه‌ی تابستانی به شدت گرم رخ داده است؛ تابستانی که سطح یخ دریا در پایین‌ترین حد خود و درجه حرارت بسیار بالاتر از حد متوسط ​​اقیانوس قطب شمال از جمله خود قطب است.

در گرینلند در اواخر ماه ژوئیه و اوایل اوت، یک جریان شدید هوا یخ‌ها را ذوب و وارد دریا کرد و به همین واسطه سطوح آب دریا در جهان به طور محسوسی بالا رفت. یک آتش سوزی در جنگل‌های گرینلند غربی که بیش از یک ماه است ادامه دارد، نشانگر شرایط غیرمعمول خشک و گرم آنجاست.

صبح دوشنبه طی یک تماس تلفنی با رایان متزگر، هواشناس NWS در فربنکس، او تردید داشت که بگوید صاعقه در این حد نزدیک به قطب قبلا دیده نشده است، به خاطر اینکه پیش بینی کنندگان هوا همیشه به دنبال چنین چیزی نیستند.

متزگر گفت: «من نمی‌گویم این اتفاق قبلا هرگز نیفتاده است، اما مطمئنا غیر معمول است و به همین خاطر توجه ما را به خود جلب کرد».

او گفت که اطمینان دارد که خطایی در ثبت این آذرخش‌ها در «شبکه ثبت رعد و برق» رخ نداده، زیرا آنها همراه با حرکت ابرها ردیابی شدند.

وجود رعد و برق به این معنی است که جو در نزدیکی قطب به اندازه کافی پایدار نیست، با داشتن هوای گرم و مرطوب کافی در پایین جو، باعث ایجاد رعد و برق می‌شود.

از بین رفتن یخ‌های دریا در قطب شمال منجر به دمای بالای سطح آب دریا شده است که برای این زمان از سال بسیار بالاتر از حد متوسط ​​است، که ممکن است توده‌های هوایی ناپایدار غیرمعمول را در سراسر اقیانوس مرکزی قطب شمال، تحت فشار قرار دهد.

اکثر طوفان‌های زمین در عرض جغرافیایی پایین‌تر رخ می‌دهد، جایی که ترکیب درجه حرارت بالاتر و رطوبت راحت‌تر باعث شکل‌گیری چنین پدیده‌های آب وهوایی می‌شود.

با این حال، از آنجا که آلاسکا و دیگر بخش‌های قطب شمال در واکنش به تغییرات جهانی آب و هوا ناشی از اعمال انسان‌ها، گرم شده‌اند، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رعد و برق در اوایل سال آغاز شده و به مناطقی مانند دامنه‌ی شمال آلاسکا (در آمریکا) گسترش می‌یابد که قبلا به ندرت شاهد چنین رویدادی بودند.

یکی از دلایلی که باید با احتیاط در مورد تفسیر رعدوبرق به عنوان یک رویداد بی‌سابقه نظر داد این است که رعدوبرق می‌تواند در طوفان‌های شدید غیرحاره‌ای که بر قطب شمال تأثیر می‌گذارد، نیز رخ دهد، هرچند که چنین طوفان بزرگ و قدرتمندی روز شنبه وجود نداشت. همین امر باعث برجسته‌شدن رعد و برق آخر هفته می‌شود.

ظاهرا تابستان امسال آب وهوای قطب شمال از مسیر معمول خود خارج شده است. از آنجا که یخ‌های دریای برینگ از آغاز ماه فوریه ذوب شده‌اند، و یخ‌های دریای چوکچی قبلا صدها مایل به شمال ایالت عقب نشینی کرده‌اند، دیگرهیچ یخی در دریا در آب‌های آلاسکا وجود ندارد.

در ماه ژوئیه، آلاسکا، گرم‌ترین ماه خود را در سابقه‌اش ثبت کرد. آتش‌سوزی در سراسر ایالت ادامه دارد و آتش در سیبری ستون‌های دود سیاهی را به قطب شمال فرستاده که نشستن ذرات دوده بر روی یخ و برف، به ذوب شدن یخ‌ها سرعت می‌بخشد.

تنها در ماه ژوئیه، لایه‌های یخ گرینلند ۱۹۷ میلیارد تُن آب وارد اقیانوس آتلانتیک شمالی کرد که برای افزایش سطح دریا به میزان نیم میلی‌متر یا ۰۲/۰ اینچ در یک بازه زمانی یک ماهه کافی بود. در اول اوت، گرینلند بزرگترین رویداد ذوب یخ یک روزه خود را با ذوب ۱۲.۵ میلیارد تن یخ سطحی به ثبت رساند.

به گزارش مرکز ملی داده‌های برف و یخ در بولدر کلرادو، در سراسر قطب شمال، یخ‌های دریایی در این موقع از سال در پایین‌ترین سطح ثبت شده قرار دارند. در دوران ماهواره پنج مورد کمترین سطح یخ ثبت شده است که احتمالا قطب شمال این فصل ذوب را با قرار گرفتن در میان این پنج مورد به پایان می‌رساند.

براساس تحقیقات اخیر، میزان یخ دریا احتمالا در کمترین میزان در حداقل ۱۵۰۰ سال گذشته است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/environment

© The Independent

بیشتر از جهان