مجازات کاربران فضای مجازی در صورت تخریب نامزدها 

پلیس فتا به کاربران فضای مجازی هشدار داد از انتشار محتوای تخریبی علیه نامزدهای انتخاباتی بپرهیزند

فضای مجازی ظرفیت بزرگی برای گفت‌وگو، انتشار و تبادل اطلاعات ایجاد کرده است - AFP

‌پلیس فتا از برخورد با کاربرانی که در فضای مجازی نامزدهای ریاست‌جمهوری را «تخریب» کنند و به «تشویش اذهان عمومی و سیاه نمایی» بپردازند، خبر داد. رئیس کمیته رصد فضای مجازی ستاد امنیت انتخابات استان تهران نیز اعلام کرد که این کمیته، «جرائم و محتوا‌های مجرمانه مرتبط با انتخابات» را پیگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا از کاربران خواسته است تا از انتشار هرگونه محتوای تبلیغاتی و تخریبی علیه نامزدهای انتخاباتی بپرهیزند.

علی‌محمد رجبی با بیان اینکه «امکان پیگرد قانونی» افرادی که در فضای مجازی نامزدها را «تخریب» می‌کنند و به «تشویش اذهان عمومی و سیاه نمایی» می‌پردازند وجود دارد، گفت: «بر اساس مواد مختلف قانون مجازات اسلامی، قانون مطبوعات و قانون انتخابات کشور، انجام یکسری اقدام‌ها در روزهای انتخابات جرم است.»

رئیس پلیس فتا به کاربران فضای مجازی هشدار داد: «از انتشار و بازنشر هرگونه محتوای تخریبی علیه نامزدهای انتخاباتی بپرهیزید.» به گفته او، انتشار صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی نامزدها، دسترسی غیرمجاز و تخریب تارنماها و پست الکترونیکی نامزدها و تشویش اذهان عمومی و سیاه‌نمایی نیز از دیگر اقدام‌های مجرمانه در مورد انتخابات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد، پلیس فتا در استان آذربایجان غربی از دستگیری فردی خبر داد که در صفحه اینستاگرام خود مطالبی را درباره انتخابات منتشر می‌کرد که بنا بر ادعای پلیس فتا، «محتوای تنش‌زا» داشته است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در ایران در حالی برگزار می‌شود که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، امکان برگزاری تجمع‌ حضوری و تبلیغ محیطی برای نامزدها وجود ندارد. از طرف دیگر، فضای مجازی ظرفیت بزرگی برای گفت‌وگو، انتشار و تبادل اطلاعات ایجاد کرده و شاید به همین دلیل است که به گفته سارا آهنگر، رئیس کمیته رصد فضای مجازی ستاد امنیت انتخابات استان تهران، به «مراقبت ویژه» نیازمند است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از سارا آهنگر، کمیته رصد فضای مجازی، جرائم و محتوا‌های مجرمانه مرتبط با انتخابات را پیگیری می‌کند. به گفته او، «رسانه‌ها و فضای مجازی در مشارکت مردم و تاثیرگذاری» و تحقق انتخابات «هوشمندانه» نقشی تعیین کننده دارند. رئیس کمیته رصد فضای مجازی ستاد امنیت انتخابات استان تهران با بیان اینکه فضای مجازی «به طور دقیق و شبانه‌روزی پایش می‌شود»، گفت: «در صورت لزوم گزارش‌های مربوطه به مراجع ذیصلاح قانونی و دستگاه‌های نظارتی اعلام خواهد شد.»

هشدار مسئولان به کاربران فضای مجازی در حالی است که از مدت‌ها پیش کمپین‌ها و هشتگ‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی در تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری به راه افتاده و در روزهای اخیر هم برنامه‌ها و گفته‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری با انتقادها و واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است.