یورو۲۰۲۰؛ خشم روسیه از نقشه کریمه روی پیراهن ورزشی

جلو لباس مرزهایی از اوکراین را به رنگ سفید نشان می‌دهد که شامل کریمه و مناطق دونتسک و لوهانسک است

«تیم فوتبال اوکراین با لباس ورزشی خود کریمه روسیه را به عنوان بخشی از قلمرو خود به تصویر کشیده است» - STRINGER / AFP

لباس ورزشی جدید اوکراین برای جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ باعث خشمگین شدن روسیه شده است، چرا که نقشه‌ای از کشور را به تصویر کشیده که شامل کریمه هم می‌شود.

پیراهن جدید تیم ملی فوتبال اوکراین مزین به شعار «افتخار برای اوکراین!» و نقشه‌ای با مرزهایی است که کریمه را هم شامل می‌شود در حالی که روسیه آن را بخشی از قلمرو خود تلقی می‌کند.

آندری پاولکو، رئیس فدراسیون فوتبال اوکراین، روز یکشنبه ۶ ژوئن، از این پیراهن زردرنگ در ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود رونمایی کرد.

جلو لباس مرزهایی از اوکراین را به رنگ سفید نشان می‌دهد که شامل کریمه و مناطق دونتسک و لوهانسک است که بخش‌هایی هوادار روسیه‌اند و تحت کنترل تجزیه‌طلبان قرار دارند.

پشت لباس هم شعار «افتخار برای اوکراین!» نوشته شده است، شعاری وطن‌پرستانه که معترضانی که در سال ۲۰۱۴ ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهور طرفدار مسکو را مجبور به ترک قدرت کردند، فریاد می‌زدند.

آقای پاولکو در این ویدیو گفت: «ما معتقدیم نقشه اوکراین به بازیکنان قوت می‌بخشد چون آن‌ها برای تمام اوکراین مبارزه می‌کنند و تمام اوکراین، از سواستوپول و سیمفروپول تا کی‌‌یف، از دونتسک و لوهانسک تا اوزگورود از تیم ملی در هر مسابقه حمایت خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت ایالات متحده در کی‌یف روز دوشنبه، ۷ ژوئن، در حمایت از پیراهن جدید تیم ملی توییت کرد و نوشت: «عاشق طراحی جدید هستیم.»

روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین به قلمرو خود ملحق کرد اما در عرصه بین‌المللی هنوز به عنوان بخشی از اوکراین شناخته می‌شود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفت: «تیم فوتبال اوکراین با لباس ورزشی خود کریمه روسیه را به عنوان بخشی از قلمرو خود به تصویر کشیده است.» او افزود شعار مذکور نیز یکی از شعارهای محبوب نازی‌های آلمانی بوده است.

 زاخارووا ادامه داد: «توضیح دلیل طراحی آن هم همانقدر که از نظر هنری آزاردهنده است، خرافاتی نیز است: برای تقویت بازیکنان. چقدر بد که آن‌ها باید امیدشان را فقط به این مساله ببندند. این روشی تازه نیست. روشی هنری است که برای به تصویر کشیدن امری غیرممکن استفاده می‌شود یا در طرف مقابل، به تصویر کشیدن چیزی ناموجود به نحوی که انگار ملموس است.»

از زمان انضمام کریمه توسط روسیه روابط این دو کشور به شکلی چشمگیر رو به زوال گذاشته است.

تنش‌ها به دلیل درگیری در شرق اوکراین در ماه آوریل بالا گرفت چرا که ارتش روسیه شروع به اعزام نیروهای خود و آرایش نظامی در نزدیکی مرزهایش با اوکراین کرد.

این اقدام باعث بروز نگرانی‌هایی شد که روسیه ممکن است درگیری هفت ساله خود با کشور همسایه را تشدید کند.

این اتفاق مصادف با افزایش نیروهای دو طرف در اطراف مرز و بالا گرفتن آمار مرگ و نقض آتش‌بس در مناطق تجزیه‌طلبان مورد حمایت روسیه در جنوب شرقی اوکراین بود.

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) در بیانیه‌ای گفت: «پیراهن تیم ملی فوتبال اوکراین (و تمام تیم‌های دیگر) برای جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ در پیروی از مقررات مربوط به تجهیزات از طرف یوفا تایید شده است.»   

© The Independent

بیشتر از ورزش