بازداشت کنشگران دوقلوی فلسطینی به اتهام سازماندهی اعتراض‌ها

مونا و محمد الکرد با اتهام «اقدام علیه امنیت عمومی و شرکت در شورش» مواجهند

بازداشت مونا الکرد، فعال فلسطینی،‌ توسط ماموران پلیس اسرائیل در خانه‌‌اش در محله شیخ‌جراح- REUTERS/Ammar Awad

پلیس اسرائیل روز یکشنبه یکی از رهبران تظاهرات در محله شیخ‌جراح در شرق بیت‌المقدس را بازداشت، و پس از چند ساعت آزاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، پدر مونا و محمد الکرد گفت که ماموران پلیس، مونا را در خانه‌شان در محله شیخ‌جراح بازداشت کردند و حکم بازداشت محمد، برادر دوقلوی مونا، را هم به آنان تحویل دادند. 

یک روز قبل از بازداشت این خواهر و برادر دوقلوی ۲۳ ساله، یک خبرنگار شبکه الجزیره نیز حین پوشش خبری تظاهرات و کارزار شهرک‌نشینان یهودی برای اخراج ده‌ها خانواده فلسطینی از منطقه شیخ‌جراح، بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وکیل این خواهر و برادر گفته است که موکلانش با اتهام «اقدام علیه امنیت عمومی و شرکت در شورش» مواجهند.

پدر آنان به شبکه خبری اسوشیتدپرس گفت:‌ «دلیل بازداشت این است که می‌گوییم حاضر به ترک خانه‌هامان نیستیم.»

الجزیره می‌گوید که مونا به یکی از نمادهای وقایع شیخ‌جراح و به صدای خانواده‌هایی تبدیل شده بود که با اخراج اجباری مواجهند، و از همین رو بازداشت شد.»

محمد و مونا الکرد، از سازماندهندگان کارزار سه ماهه «نجات شیخ‌جراح»‌ با هشتگی با همین عنوان در شبکه‌های اجتماعی هستند که هدفش مخالفت با اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌های این محله است.

نیمی از خانه محل سکونت خانواده الکرد در سال ۲۰۰۹ به شهرک‌نشینان اسرائیلی اختصاص یافت. محمد الکرد گفته است:‌ «آنان در خانه ما نشسته‌اند، و هر آنچه از دستشان برمی‌آید می‌کنند تا ما را از نیمه دیگر خانه‌مان نیز بیرون برانند.»

محله شیخ‌جراح در ماه‌های اخیر صحنه رشته اعتراض‌ها و تحصن‌ فلسطینی‌ها علیه حکم دادگاه اسرائیل به تخلیه خانه‌ها بود. تظاهرات در این محله در اوایل ماه گذشته میلادی و کشیده شدن دامنه اعتراض‌ها به مسجدالاقصی، موجب بروز تنش‌ها و جنگ ۱۱ روزه میان ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه شد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند حدود هزار فلسطینی در محله شیخ‌جراح و محله سلوان در مجاورت آن آواره شده‌اند.

در جنگ میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، ۲۵۴ نفر در نوار غزه و ۱۳ نفر در اسرائیل کشته شدند. شبه‌نظامیان نوار غزه بیش از چهار هزار راکت را به سوی اسرائیل شلیک کردند و ارتش اسرائیل صدها نقطه را در غزه هدف حمله قرار داد.

اخراج قریب‌الوقوع خانواده‌های فلسطینی از شرق اورشلیم فعلا متوقف شده است و ممکن است طی ماه‌های آینده و فروکش کردن تنش‌ها، از سر گرفته شود.

ماه گذشته دادگاه اسرائیل حکم اخراج شش خانواده فلسطینی را، از جمله خانواده الکرد، از خانه‌هاشان در شرق اورشلیم صادر کرد تا راه برای اقامت شهرک‌نشینان یهودی در آن ناحیه باز شود. این دادگاه سپس گفت که هفت خانواده فلسطینی دیگر باید در تاریخ اول ماه اوت، خانه‌های خود را تخلیه کنند.