ایرانیان بیشتری برای کسب تابعیت در ترکیه خانه می‌خرند

در ماه فوریه، شهروندان ایرانی ٧٢١ ملک در ترکیه خریداری کردند که حدود دو برابر سرمایه‌گذاری آنها در سال ٢٠١٩ است

به دلیل افزایش بی‌ثباتی در ایران و عراق ، مردم این دو کشور از بزرگ‌ترین سرمایه گذاران در استانبول هستند - MUSTAFA OZER / AFP

خرید ملک در ترکیه در ازای دریافت تابعیت ترکیه راهی تازه برای فرار از تحریم‌ها برای ایرانیان شده است که البته بیشتر از طریق استفاده از بیت‌کوین صورت می‌گیرد.

به گزارش عرب‌نیوز، وجود طرح‌های مشابهی که در برخی کشورهای اروپایی مانند مالت یا قبرس وجود دارد، مورد انتقاد شدید کمیسیون اروپا قرار گرفته است، زیرا آنها بعضی اوقات بستر ایجاد جرم‌های سازمان یافته هستند.

گفته می‌شود برخی از صرافی‌های مستقر در استانبول، ایرانیان را قادر می‌سازند بدون اینکه زیر نظر خزانه‌داری آمریکا قرار بگیرند، تحریم‌های ایالات متحده را دور بزنند. زیرا در غیر این صورت نمی‌توانند وجوه خود را از کشور خود منتقل کنند.

ایرانیان برای انتقال وجه نقد حساب ایرانی خود، با کارمزد، بین دفاتر استانبول و بانک‌های تهران ارتباط برقرار می‌کنند. در برخی موارد، شرکت‌های املاک و مستغلات حساب‌های مشتریان ایرانی خود را در یک بانک مستقر در استانبول باز می‌کنند و پول مورد نیاز ملک را به این حساب منتقل می‌کنند، اگرچه همه بانک‌های ترکیه این روش را اجرا نمی‌کنند.

طبق برخی از گزارش‌ها، مشاغلی که در سمت اروپایی استانبول قرار دارند از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین استفاده می‌کنند که بدون نظارت خارج از مرزها کار می‌کنند.

در حال حاضر، حدود ۶۷۰۰۰ شهروند ایرانی در ترکیه زندگی می‌کنند که به دلیل محدودیت‌هایی که بر تمام جنبه‌های زندگی آنها از اجتماعی شدن تا منابع مالی تأثیر گذاشته، از کشور خود فرار کرده‌اند.

در دو سال گذشته، ترکیه به هر کسی که ۲۵۰،۰۰۰ دلار برای خرید املاک خرج کند یا ۲۵۰،۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری کند، تابعیت داده است. این طرح تاکنون به حدود ۲۵۰۰۰ نفر از ملیت‌های مختلف کمک کرده است که شهروند ترکیه شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از ایرانیان حتی نام و محل تولد خود را تغییر داده‌اند تا شبیه ترکیه‌ای‌ها باشند که بتوانند معاملات مالی خود را بدون سوظن انجام دهند. آنها کلیه حقوقی که اتباع ترکیه دارند به جز حق رأی و نامزدی در انتخابات را دارا هستند. بسیاری از ایرانیان نیز از فرصت استفاده می‌کنند و پس از دریافت تابعیت در ترکیه کار می‌کنند و از این تابعیت به‌عنوان مزیت تجارت صادراتی خود در کارهایی که نمی‌توانند با هویت ایرانی تحقق یابند، استفاده می‌کنند.

یک مالک شرکت املاک و مستغلات ترکیه که ترجیح می‌داد ناشناس بماند، چند سالی است که خانه‌های متوسط و لوکس را به خریداران ایرانی می‌فروشد. او حتی زبان فارسی ابتدایی را یاد گرفته است تا راحت‌تر با مشتری ارتباط برقرار کند.

وی گفت: «آنها می‌توانند تابعیت ترکیه را در عرض چند ماه پس از به دست آوردن سند مالکیت خانه، دریافت کنند. ترکیه نزدیک‌ترین و امن‌ترین محل برای ایرانیان است.»

او می‌افزاید: «بر اساس تجربه خودم، انتقال پول عمدتاً در مغازه‌های بازار بزرگ و از طریق ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین انجام می‌شود. گذشته از برخی از ایرانیان که تمام پول خود را به‌صورت نقدی می‌آورند، برخی دیگر از طریق شرکت‌های بین‌المللی برای انتقال مستقیم پول به ترکیه استفاده می‌کنند. تجارت من با ایرانیان طی دو سال گذشته بسیار سودآور بوده است، اما اکنون با شیوع ویروس کرونا و تعلیق همه پروازهای بین‌المللی، بازار املاک و مستغلات به طور کامل تعطیل شده‌ است. ما عمدتاً در مکان‌های لوکس در سمت اروپایی استانبول مانند وادی استانبول املاک می‌فروختیم، اگرچه در مناطق حومه‌ای متوسط مانند بیلیک دوزو نیز املاک می‌فروشیم.»

ملیت ترکیه‌ای به ایرانیان برای سفر به اروپا کمک کرده است، اما آنها همچنین خانه‌های خود در استانبول را به‌عنوان یک طرح پشتیبان نگه می‌دارند. البته برای حفظ ملیت آنها مجبور به زندگی در آنجا نیستند و همه بستگان درجه ‌یک آنها، به جز خواهر و برادر، می‌توانند تابعیت خود را حفظ کنند. آنها فقط برای اهداف سرمایه‌گذاری ملک نمی‌خرند، بلکه این کار را می کنند تا زندگی خود را در آنجا بسازند و پس‌انداز کنند.

به دلیل افزایش بی‌ثباتی در ایران و عراق ، مردم این دو کشور از بزرگ‌ترین سرمایه گذاران در استانبول هستند.

در ماه فوریه، شهروندان ایرانی ۷۲۱ ملک در ترکیه خریداری کردند که طبق آمار رسمی اداره کل ثبت اسناد و کاداستر ترکیه تقریباً دو برابر مبلغ املاک و مستغلات در سال ۲۰۱۹ است. سال گذشته شهروندان ایرانی ۵۴۲۳ ملک املاک و مستغلات را در ترکیه خریداری کرده‌اند که در مقایسه با سال پیش از آن ۱۷۷۱ مورد بیشتر است.