سرنوشت نامشخص دو دانشمند اخراجی کانادا در ارتباط با تحقیقات ویروس کرونا در چین

دو دانشمند مذکور در ژوئیه ۲۰۱۹ از فعالیت در آزمایشگاه منع، و سپس در ژانویه ۲۰۲۱ اخراج شدند

آزمایشگاه ملی میکروبیولوژی در شهر وینیپگ کانادا- MICHEL COMTE / AFP

در حالی که کانادا در مورد اخراج دو دانشمند شاغل در یک آزمایشگاه فوق امنیتی به دلایل ملاحظات امنیتی توضیح مشخصی ارائه نکرده است، هنوز از مکان این دو فرد اطلاعی در دست نیست.

ژیانگو ژیو، مدیر پیشین یک برنامه کلیدی در آزمایشگاه ملی میکروبیولوژی در شهر وینیپگ، و همسرش کدینگ چنگ، دو دانشمند اخراجی هستند و هنوز به صورت عمومی در مورد اخراج خود اظهار نظر نکرده‌اند.

نشریه گلوب اند میل در گزارشی نوشت که دریافته است که این دو دانشمند دیگر در وینیپگ به‌سر نمی‌برند و مشخص نیست که هنوز در کانادا باشند. آنان به پرسش این نشریه در این باره که آیا اخراج‌شان به انتقال ویروس با قابلیت سرایت بالا به  مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان در چین ارتباطی دارد یا خیر، نیز پاسخ نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس کانادا نیز گفته است که در مورد این که آیا از مکان فعلی دو دانشمند اطلاعی دارد یا خیر، اظهارنظر نخواهد کرد و یکی از سخنگویانش در ایمیلی به گلوب اند میل گفته است چون تحقیقات در جریان است، اطلاعات بیشتری ارائه نخواهند داد.

دو دانشمند مذکور در ژوئیه ۲۰۱۹ از فعالیت در آزمایشگاه منع، و سپس در ژانویه ۲۰۲۱ اخراج شدند.

سازمان بهداشت عمومی کانادا دلایل اخراج آن‌ها را «نقض سیاست» کاری، «موضوعی اداری»، و «نقض احتمالی پروتکل‌های امنیتی» در آزمایشگاه بیماری‌های عفونی توصیف، و از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کرده است.

دولت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز تا کنون توضیح بیشتری در این مورد نداده است. در همین حال، گروهی از قانون‌گذاران مخالف دولت خواستار دسترسی بدون محدودیت به مدارک پرونده مربوطه شده‌اند.

بیشتر از جهان