جان بولتون: بریتانیا در اول صف قرارداد تجاری با آمریکاست

مشاور امنیت ملی ایالات متحده با بوریس جانسون در لندن ملاقات کرد

BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

طبق اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، دونالد ترامپ می‌خواهد بریتانیا در اول صف قراردادی تجاری با آمریکا قرار بگیرد.

در این اظهارات که پس از دیدار با بوریس جانسون در لندن صورت گرفت، این مقام آمریکایی گفت ایالات متحده اول بر قراردادهای تجاری دوطرفه با بریتانیا در حوزه‌هایی مشخص نظیر تولیدات و خودروسازی تمرکز خواهد کرد و بعدتر سازوکاری برای موارد پیچیده‌تر ایجاد می‌کند.

آقای بولتون گفت: «یکی از روسای جمهور سابق ما گفته بود که اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود به آخر صف تجارت با آمریکا فرستاده خواهد شد. اما در کابینه ترامپ، بریتانیا همواره در اول صف تجارت با ما قرار خواهد داشت».

او افزود: «به نظر من اکنون لازم است تا جایی که می‌توانیم به‌سرعت بر مواردی که قابل بررسی هستند توافق کنیم تا تحت تاثیر خروج قریب‌الوقوع از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر قرار نگیریم. این کار را می‌توان بخش به بخش، یا به عبارتی دیگر، به گونه‌ای تدریجی انجام داد. ما می‌توانیم حوزه‌هایی را پیدا کنیم که رسیدن به توافقی دوطرفه حول محور آنها سریع و آسان انجام شود. این موارد می‌تواند اول انجام یافته و بعد موارد پیچیده‌تر به آن اضافه شود و در نهایت با ترکیب همه آنها به یک توافق‌نامه کامل برسیم. پس هدف ما در واقع یک توافق‌نامه کامل یا زنجیره‌ای از توافق‌نامه‌های مشخص است که به هر صورت توافقی جامع خواهد بود. برای این که بتوانیم امور را تسریع کرده و به افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور کمک کنیم ما از این رویکرد بخش به بخش یا هر طرح دیگری که مورد توافق مذاکره‌کنندگان تجاری دو کشور واقع شود، استقبال خواهیم کرد».

وقتی از آقای بولتون درباره مجاز بودن توافقاتی جزیی بین دو کشور تحت قوانین سازمان تجارت جهانی پرسیده شد، پاسخ داد: «مذاکره‌کنندگان تجاری ما اعتقاد دارند که چنین کاری تحت قوانین سازمان تجارت جهانی مجاز است. این طرح که توافقات را مرحله به مرحله و بخش به بخش انجام داد در عرصه بین‌الملل کاری بی‌سابقه نیست».

بریتانیا حداقل تا زمان خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر از برقراری هرگونه مذاکرات تجاری با کشوری سوم ممنوع است.

آقای بولتون همچنین اذعان داشت که ایالات متحده و بریتانیا ممکن است بحث درباره امور جاری مانند ایران، چین و هواوی را به بعد از برگزیت موکول کنند. او گفت: «تنها چیزی که من در رابطه با ایران و دسته‌ای از مسایل دیگر مانند چین، شبکه ۵جی، و شرکت هواوی، می‌خواهم بگویم این است که رییس‌جمهور و کابینه‌اش کاملا درک می‌کنند که در روزهای آینده دولت بریتانیا به شدت و صرفا درگیر مساله برگزیت خواهد بود و به همین منظور ما در پی دنبال کردن چنین موضوعات پیچیده‌ای در حال حاضر نیستیم».

او افزود: «ما فقط می‌خواهیم که وقتی هر یک از این مسایل مطرح شد، تک به تک به حل آنها شتافته و زمان کافی برای گفتگوهایی طولانی‌تر بر روی این مسايل اختصاص دهیم تا وقتی این دولت جدید کاملا آماده بود به صحبت درباره‌شان بپردازیم. به نظر ما این حداقل کاری است که برای این دولت جدید می‌توانیم بکنیم. البته که آشکارا نظرات ما درباره این مسائل هم‌سو با نظرات دولت جدید بریتانیا است. آنها هم با نگاهی به قضیه هواوی اظهار داشتند که ایشان هم از نداشتن هرگونه اهرمی در ساخت شبکه ۵جی و ارتباطات ماهواره‌ای کشور به شدت نگران هستند. ما نمی‌خواهیم شما را درباره این موضوعات تحت فشار قرار دهیم. زمان کافی برای صحبت درباره این مسائل خواهد بود و این تمام چیزی است که ما می‌خواهیم».

در ماه مه ۲۰۱۹، ایالات متحده اهداف خود از مذاکرات آینده تجاری با بریتانیا را منتشر کرد. این اهداف نشان می‌داد بریتانیا از هیچ‌گونه منفعت ویژه‌ای در تجارت با آمریکا در مقایسه با سایر متحدان این کشور برخوردار نخواهد بود.

این متن حاکی از آن بود که ایالات متحده به دنبال دستیابی بیشتر به بازار غذایی بریتانیا است و می‌تواند مرغ‌های آغشته به کلورین و گوشت سرشار از هورمون خود را در این کشور بفروشد. همچنین این اهداف دسترسی کامل محصولات آمریکایی به بازار بریتانیا را در نظر دارند که ممکن است منجر به افزایش بی‌رویه قیمت دارو در نظام سلامت کشور شود.

هنگام صحبت با خبرنگاران بعد از ملاقات با نخست‌وزیر، آقای بولتون از رویکرد اتحادیه اروپا نسبت به برگزیت انتقاد کرد: «سنت در اتحادیه اروپا این است که وقتی مردم به چیزی رای می‌دهند که باب طبع نخبگان نیست، آنها را مجبور می‌کنند دوباره و دوباره رای دهند تا به نتیجه مطلوب خویش برسند».

او اضافه کرد: «به نظر سخت می‌توان باور کرد» که مردم بریتانیا هنگام رای به خروج از اتحادیه اروپا در ۲۰۱۶ «نمی‌دانستند چه چیزی در معرض خطر است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent