یکی از آخرین نقاط سالم زمین هم به کرونا آلوده شد

یکی از آخرین کشورهای جهان که عاری از کووید بود به تازگی با اولین مورد ابتلا مواجه شد

پالا‌ئو از آغاز همه‌گیری کرونا تا روز دوشنبه هیچ موردی از ابتلا به کووید-۱۹ را ثبت نکرده بود-MATT RAND / THE PEW CHARITABLE TRUSTS / AFP

جزیره دورافتاده پالا‌ئو روز دوشنبه، ۳۱ مه، نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرد و این در حالی است که از ابتدای شیوع این بیماری عالم‌گیر جاری تاکنون عاری از کووید-۱۹ مانده بود.

این جزیره واقع در اقیانوس آرام جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر دارد و توانسته بود از همان آغاز شیوع همه‌گیری و در حالی که این ویروس به نزدیکی مرزهایش رسیده بود، کووید-۱۹ را از کشور دور نگه دارد. گرچه این ویروس آسیب‌های اقتصادی شدیدی به این جزیره کوچک وارد کرده بود.

به گفته مقام‌ها نخستین مورد ابتلا به کووید-۱۹ در کشور «بی‌سابقه» بوده و اطمینان دادند هیچ خطری سایر شهروندان را تهدید نمی‌کند.  

سورانگل ویپس جونیور، رئیس‌جمهور پالائو، به رسانه‌ها گفت: «ما می‌دانیم که فرد مورد نظر دیگر باعث سرایت بیماری نیست چون پاسخ مثبت آزمایش او به کووید چند ماه پیش اتفاق افتاده است.»

به گزارش رسانه محلی کوام نیوز، فرد مبتلا به کووید-۱۹ قرنطینه شده و تمام افراد در تماس با او ردیابی شدند و نظارت بر وضعیت آن‌ها ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر تان هانکوک از مرکز کنترل بیماری که به صورت مجازی در این نشست مطبوعاتی حضور داشت، گفت گرچه شهروندان ممکن است از گزارش این آزمایش مثبت نگران باشند اما «پالائو در بهترین وضعیت برای واکنش به این مورد قرار دارد».

او به خبرنگاران گفت: «همان‌طور که ما تاکنون درباره کووید-۱۹ آموخته‌ایم به نظر می‌رسد افرادی وجود داشته باشند که پخش آرآن‌ای ویروس در آن‌ها ادامه می‌یابد که صرفا نوکلئیک اسید ویروس است و در واقع دیگر ویروس مسری را شیوع نمی‌دهند.»

وزارت بهداشت کشور گفت دست‌کم ۹۷ درصد از شهروندان بزرگسال این مجمع‌الجزایر را در بیش از ۵۰۰ جزیره آن واکسینه کرده است.

رئیس‌جمهور همچنین از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و اطمینان خاطر داد پالائو نزدیک به دستیابی به مصونیت جمعی است.

وزارت بهداشت این فرد مبتلا را که در اوایل ماه جاری میلادی از گوام به پالائو سفر کرده بود، شناسایی کرد. آزمایش این مسافر یک بار قبل از خروج از گوام و دو بار هنگام قرنطینه در این جزیره منفی شد.

وزارت بهداشت در بیانیه‌ای گفت: «آزمایش‌های بیشتر نشان داد این مورد قبلا به کووید-۱۹ مبتلا بوده و بیماری‌اش دیگر مسری نیست.»

مقام‌ها تخمین می‌زنند این فرد در ژانویه سال جاری (۲۰۲۱) به ویروس مبتلا شده است. در واقع این مسافر علایم بیماری را بروز نداده و پاسخ آزمایش او ۲۱ روز بعد از ورود مثبت شد. مسئولان جزئیات بیشتری درباره این سفر ارائه ندادند.  

پالائو همچنین به تازگی مسافرت به تایوان را تعطیل کرده است چرا که این کشور شاهد صعود موارد ابتلا به کووید-۱۹ از اوایل ماه مه بوده است. پالائو برای مدت کوتاهی رابطه مسافرتی انحصاری با تایوان داشت.

در همین حال، پالائو تمام مسافران به این کشور را ملزم می‌‌کند کاملا واکسینه شده باشند و گواهی آزمایش‌های منفی خود را نشان دهند. 

© The Independent

بیشتر از جهان