آمریکا محموله نفتی توقیف شده ایران را فروخت

آسوشیتدپرس از فروش دو میلیون بشکه نفت ایران خبر داده است

نفتکش آشیلاس به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران در سواحل امارات متحده عربی توقیف شده بود-عکس از Aznews

مدارک دادگاه و اطلاعات دولتی نشان می‌دهد، آمریکا دو میلیون بشکه نفت ایران را پس از توقیف نفتکش آشیلاس در سواحل امارات متحده عربی فروخته است.

مقامات آمریکایی پیش‌تر گفته بودند که از منابع حاصل از فروش محموله نفتی توقیف شده برای کمک به خانواده قربانیان تروریسم استفاده می‌کنند. البته واشینگتن هنوز به گزارش فروش دو میلیون بشکه نفت توقیف شده از ایران واکنش رسمی نشان نداده است. 

انتشار اطلاعات مربوط به نفت خام ایران در گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در هفته گذشته، بسیاری را در مورد تجارت نفتی ایران و آمریکا در دوره تحریم‌ها شگفت‌زده کرد. براساس این گزارش، در ماه مارس آمریکا بیش از یک میلیون بشکه نفت خام ایران را وارد کرده است.

مقامات آمریکا در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا قبلا این محموله نفتی را در سواحل امارات متحده عربی در بندر فجیره توقیف کرده بود. دلیل آن نیز ارتباط محموله نفتی با سپاه و فروش نفت به چین و دور زدن تحریم‌ها و قوانین ضد تروریسم اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی معرفی کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که صادر‌کنندگان این محموله نفتی قصد داشتند با تغییر نام آن به نفت خام بصره از مبدا عراق، مبدا واقعی را پنهان نگه‌دارند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به پرسش خبرنگاران در این زمینه گفت که «جزئیاتیی» ندارد. او افزود: آمریکا از دوره بیل کلینتون  بر اساس قوانین خود از ایران نفت خریداری نکرده است.

آمریکا در اوج روابط تجاری خود با ایران در دوران محمدرضاشاه پهلوی در سال ۱۹۷۷، بیش از ۲۶ میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

پس از وقوع انقلاب اسلامی، صادارات نفت از ایران به آمریکا به صفر رسید، سپس اندکی افزایش یافت اما دوباره در سال ۱۹۸۷ آمریکا به دلیل نقش ایران در حمله به تانکرهای نفتی در خلیج فارس، واردات نفت از ایران را متوقف کرد. پس از آن در سال ۱۹۹۱، دولت جورج بوش بخشی از این ممنوعیت را برای تامین مالی رسیدگی به پرونده حقوقی ایران و آمریکا در دادگاه لاهه هلند لغو کرد.

اما پس از آن واردات نفت آمریکا از ایران به صفر رسید و در دوره اجرای برجام و لغو تحریم‌های نفتی نیز، ایالات‌متحده از ایران واردات نفت نداشت.

بیشتر از جهان