پرتغال میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا

با شدت گرفتن ویروس کرونا در استانبول، این شهر فینال لیگ قهرمانان را از دست داد

پرتغال و مشخصا پورتو، به دلیل آن که پرتغال در «لیست سبز» دولت بریتانیا، متشکل از ۱۲ کشور کم‌خطر [از نظر کرونا] قرار دارد، به عنوان گزینه میزبانی ظاهر شد- MATTHEW CHILDS / AFP

 فینال لیگ قهرمانان امشب در پرتغال در ورزشگاه دراگائو به میزبانی باشگاه پورتو برگزار می‌شود.

منچسترسیتی، در اولین حضورش در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل چلسی قرار می‌گیرد که سومین حضورش در این فینال خواهد بود. دو تجربه پیشین چلسی در این فینال یک شکست (مقابل منچستر یونایتد در سال ۲۰۰۸) و یک پیروزی (مقابل بایرن مونیخ در سال ۲۰۲۰) است.

کابوس تدارکاتی ناشی از همه‌گیری کرونا تاثیری بر نفس برگزاری این رویداد نگذاشته است، اما وظیفه میزبانی را از میزبان اصلی در استانبول، برگرفته است.

انتظار این است که این بازی جذاب باشد. پپ گواردیولا ۱۰ سال پس از آخرین قهرمانی‌اش با بارسلونا (که یکی از دو قهرمانی‌ در کارنامه او است و زحمات زیادش با بایرن مونیخ و منچسترسیتی در این مدت) به دنبال کسب یک تاج دیگر قهرمانی در اروپا است.

در ادامه، نحوه رسیدن به این مرحله با پایان این فصل لیگ قهرمانان یوفا که قرار است در پورتو برگزار شود، توضیح داده می‌شود.

چرا میزبانی فینال از استانبول گرفته شد؟

ترکیه به دلیل شیوع شدید ویروس کرونا، در ۷ ماه مه به «لیست قرمز» کشورهای [ممنوع‌ برای سفر] دولت بریتانیا اضافه شد. از این رو، با  ناتوانی ترکیه در میزبانی از هواداران برای تماشای دو باشگاه لیگ برتر، چاره‌ای برای یوفا باقی نماند جز آن که میزبانی را از ترکیه بگیرد.

با شدت گرفتن ویروس کرونا در استانبول و اجرای قرنطینه در آن شهر، ترکیه اکنون فینال لیگ قهرمانان را در دو فصل متوالی از دست داده است.

سال گذشته، همه‌گیری کرونا موجب شد که بازی‌های جام حذفی از مرحله یک چهارم نهایی به بعد به لیسبون منتقل شود، و میزبانی به ورزشگاه خوزه آلوالده و ورزشگاه بنفیکا استادیو دا لوز سپرده شد.

چرا یوفا میزبانی را به ورزشگاه ومبلی نداد؟

پس از آن که روشن شد استانبول دیگر نمی‌تواند میزبان فینال امسال باشد، با توجه به انگلیسی بودن هر دو حریف بازی فینال، گمانه‌زنی‌ها این بود که میزبانی به استادیوم ومبلی لندن سپرده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکساندر سفرین، رئیس یوفا، در تمام مراحل [تصمیم‌گیری برای انتخاب میزبان] اعلام کرد که هواداران دو تیم می‌توانند در این بازی حضور داشته باشند و در نهایت ۶ هزار بلیت برای هر باشگاه برای بازی امشب اختصاص داد.

سرفرین گفت: «هواداران بیش از دوازده ماه است که از تماشای زنده بازی تیم‌های خود و رسیدن آنها به  قله فوتبال باشگاهی در فینال لیگ قهرمانان محروم بوده‌اند. محروم کردن این هواداران از فرصت تماشای حضوری بازی، برای من شخصاً ناپذیرفتنی بود و خوشحالم که راه‌حلی پیدا شده است.»

اما به‌‌رغم راحتی انتقال مسابقه به لندن، و به‌رغم اظهار نظر بوریس جانسون مبنی بر آن که «میزبانی بازی در اینجا چنانچه مقدور باشد، بی‌نظیر خواهد بود»، مذاکرات یوفا با دولت بریتانیا به سرعت و بدون توافق به پایان رسید.

یوفا خیلی زود فهمید که دولت بریتانیا قادر به ارائه معافیت لازم از قرنطینه برای رسانه‌ها، حامیان مالی، و مهمانان برای سفر به پایتخت بریتانیا نیست.

پرتغال و مشخصا پورتو، به دلیل آن که پرتغال در «لیست سبز» دولت بریتانیا، متشکل از ۱۲ کشور کم‌خطر [از نظر کرونا] قرار دارد، به عنوان گزینه میزبانی ظاهر شد.

سفرین درباره انتقال فینال لیگ قهرمانان اروپا به پورتو به جای ومبلی، گفت: «ما می‌پذیریم که تصمیم دولت بریتانیا برای قرار دادن ترکیه در لیست قرمز سفر با حسن‌نیت و با هدف محافظت از شهروندان خود در برابر شیوع ویروس اتخاذ شده است. اما این تصمیم همچنین چالشی اساسی در برگزاری فینال با حضور دو تیم انگلیسی برای ما ایجاد کرده است.»

«دشواری‌های انتقال بازی فینال بسیار زیاد است و اتحادیه فوتبال انگلستان و مقامات، تمام تلاش خود را کردند تا بازی را در انگلستان برگزار کنند و من می‌خواهم از آنها به خاطر تلاش‌شان در این جهت تشکر کنم.»

«امیدوارم که بازی فینال در حالی که اروپا از یک دوره دشوار خارج می‌شود، نمادی از امید باشد و هوادارانی که برای دیدار این بازی سفر می‌کنند، دوباره بتوانند با فریادهای تشویق‌ خود نشان دهند که این بازی بهترین در فوتبال باشگاهی است.»

© The Independent

بیشتر از فوتبال