المپیک توکیو می‌تواند عامل بروز جهش جدید ویروس کرونا باشد

ممکن است گونه جدیدی از ویروس با نام «المپیک توکیو» شکل گیرد

پس از یک سال تعویق بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، ژاپن وعده داد که امسال این بازی‌ها را در محیطی «امن و مطمئن» برگزار کند-Charly TRIBALLEAU / AFP

یک کارشناس می‌گوید برگزاری بازی‌های المپیک توکیو در تابستان امسال ممکن است به بروز جهش دیگری از ویروس کرونا منجر شود.

دکتر نائوتو اوئه یاما، رئیس اتحادیه پزشکان ژاپن، گفته است که کمیته بین‌المللی المپیک (آی‌ اُ سی) و دولت ژاپن، خطرات گردهم آوردن ۱۵ هزار ورزشکار المپیک و پارالمپیک به  همراه هزاران مسئول و گزارشگر از بیش از ۲۰۰ کشور مختلف  در ژاپن را دست‌کم گرفته‌اند.

او روز پنجشنیه به وقت محلی  یک درکنفرانس خبری گفت:«تمام انواع جهش‌های ویروس که در نقاط مختلف وجود دارد، اینجا در توکیو متمرکز خواهد شد. حتی نمی‌توانیم احتمال بروز بالقوه یک نوع جدید ویروس را انکار کنیم. اگر چنین شرایطی به وجود بیاید، حتی ممکن است نوع جدید ویروس به نام «گونه المپیک توکیو» نامگذاری شود. این مصیبتی عظیم است که برای ۱۰۰ سال آینده همواره مورد انتقاد خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از یک سال تعویق بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، ژاپن وعده داد که امسال این بازی‌ها را در محیطی «امن و مطمئن» برگزار کند. این در حالی است که ژاپن در تلاش برای کنترل چهارمین موج بیماری کرونا است و درصدد است در بیشتر بخش‌های این کشور، شرایط اضطراری را تمدید کند.

مقامات ژاپن، برگزارکنندگان المپیک و کمیته مرکزی المپیک به اتفاق وعده داده‌اند که بازی‌ها را تحت تدابیر سختگیرانه جلوگیری از شیوع ویروس، در تابستان امسال برگزار کنند. از ورود تماشگران خارجی به ژاپن جلوگیری شده و قرار است در مورد حضور داشتن یا نداشتن تماشاچیان داخلی، ماه آینده تصمیم گرفته شود.

اما حتی با وجود این ملاحظات، نگرانی درمورد اجتماع ورزشکاران و مقامات مسئول در ژاپن سر جای خود باقی است؛ به ویژه آن که برنامه واکسیناسیون مردم هم بسیار آهسته پیش می رود و تاکنون تنها پنج درصد جمعیت واکسینه شده‌اند.

با همه این‌ها، کِنجی شیبویا، رئیس موسسه بهداشت عمومی در کینگز کالج لندن که اخیرا به کارزار واکسیناسیون در ژاپن کمک کرده است، خطرات ناشی از بازی‌های المپیک را چندان نگران‌کننده نمی‌بیند. پرفسور شیبویا می‌گوید: «جهش (ویروس) هنگامی رخ می‌دهد که ویروس برای مدتی طولانی در میان افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است یا تنها بخشی در مقابل آن مصونیت یافته‌اند، باقی می‌ماند؛ بنابراین به نظر من، شرایط جاری در ژاپن خطرناکتر از هنگامی است که بازی‌های المپیک توکیو برگزار می‌شود.»

در حال حاضر دولت ژاپن در تدارک تمدید وضع اضطراری در بخش اعظم این کشور است که قرار بود در روز ۳۱ ماه مه لغو شود. مقامات ژاپن می‌گویند احتمال دارد این مقررات تا هفته‌های آخر ماه ژوئن، تنها چند هفته مانده به آغاز بازی‌های المپیک در ۲۳ ژوئیه، ادامه پیدا کند.

با این حال، جان کوُتز، یکی از اعضای کمیته بین‌المللی المپیک گفته است که بازی‌های توکیو می‌تواند حتی در شرایط اضطراری هم برگزار شود که به اعتقاد دکتر اوئه یاما، واقعا عصبانی‌کننده است. او گفت: «مردم ژاپن نسبت به این بیانیه‌ها بسیار خشمگین هستند و این احساس در کارشناسان پزشکی و بهداشت، بسیار قوی‌تر است.»

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از ورزش