کاهش بی‌سابقه دمای تهران در نیم قرن اخیر

کاهش باران، کاهش روزهای پاک، کاهش دما؛ پایتخت را چه می‌شود؟

وضعیت هوای تهران در دو ماه ابتدایی بهار ۱۴۰۰ به گونه‌ای ‌‌بوده که پایتخت فقط دو روز هوای پاک داشته است‌ ـ عکس از Tehran Valley

کاهش دمای تهران در نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده‌ و از ابتدای سال جاری تاکنون، تنها دو روز هوای پاک در پایتخت ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی، کاهش دمای تهران در این فصل از سال را در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه دانسته و گفته است: «کاهش دمای تهران رکورد زده است.»

در بهار ۱۴۰۰، تهران نسبت به زمان‌ مشابه در سال‌های گذشته، تفاوت‌های محسوس دیگری هم داشته است که از آن جمله، کم‌بارشی و کاهش ذخایر آبی این استان است؛ به‌طوری که اعلام شده ذخایر آبی تهران در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافته و از نظر کم‌بارشی، فروردین‌ امسال در ۵۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وضعیت هوای تهران در دو ماه ابتدایی بهار ۱۴۰۰ نیز به گونه‌ای بود که پایتخت فقط دو روز هوای پاک داشته است. بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا، از ابتدای سال در تهران، ۶۱ روز هوای قابل قبول، چهار روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز هوای پاک ثبت شده است.

به گزارش خبرآنلاین، این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، پایتخت از ابتدای سال تا چنین روزی ۵۰ روز هوای قابل قبول، ۱۵ روز هوای پاک و دو روز هوای ناسالم برای گروه حساس داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش جمعیت شهر تهران، سیستم ناکارآمد حمل‌ونقل عمومی، وجود پالایشگاه‌ها و کارخانه‌های آلاینده، مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و خودروهای فرسوده، از جمله دلایل آلودگی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرها هستند. از طرف دیگر، کاهش بی‌سابقه دمای تهران در فصل بهار در حالی‌ که بارشی هم در کار نبود باعث شد تا در بهار نیز همچون زمستان، به دلیل وارونگی هوا تعداد روزهای پاک کاهش یابد.

در این میان، سهم تخریب‌های فضای سبز و ساخت‌وسازهای غیراصولی در آلودگی هوای تهران را نمی‌توان نادیده گرفت. پیش‌تر، حامد یاری، کارشناس محیط زیست، به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: «با افزایش ساخت‌وساز در فضای شهری و نابود کردن فضای سبز و جایگزینی آن‌ها با برج‌های غول‌پیکر، نمی‌توان برای هوای پایتخت و بهتر بودن آن انتظار بیشتری داشت.»
یکی از مهم‌ترین انتقادهایی که به دوران مسئولیت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران وارد می‌شود، این است که با صدور مجوز ساخت‌وسازهای غیراصولی به‌خصوص در منطقه ۲۲ (منطقه اطراف دریاچه چیتگر) و از بین بردن باغ‌های تهران، هوای پاک در این شهر را به خاطره تبدیل کرده است.

در زمان حضور او در شهرداری تهران، بیش از ۱۲۸ هکتار از فضای سبز و باغ‌های این شهر از دست رفت. از نظر کارشناسان، احداث دریاچه مصنوعی خلیج‌فارس، بوستان چیتگر و برج‌های منطقه ۲۲ هم از دلایل عمده آلودگی هوای پایتخت به شمار می‌روند.