سازمان ملل: حملات اسرائیل به غزه می‌تواند «جنایت جنگی» تلقی شود

سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره اقدام‌های نظامی اسرائیل در جنگ غزه شد

در آخرین دور درگیری حماس و اسرائیل دست‌کم ۲۴۸ تن در غزه، شامل ۶۶ کودک و ۳۹ زن، جان خود را از دست دادن- SAID KHATIB / AFP

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه (۲۷ مه) گفت ارتش اسرائیل در جنگ اخیر با گروه فلسطینی حماس، که کنترل نوار غزه را در دست دارد، ممکن است مرتکب «جنایت جنگی» شده باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، میشل باشله در عین حال از دولت اسرائیل خواسته است اجازه انجام تحقیق‌های مستقل درباره اقدام‌های نظامی آن کشور در جریان درگیری‌های یازده روزه در غزه را بدهد.

اظهارات این مقام بلندپایه حقوق بشر سازمان ملل در آغاز نشست ویژه یک روزه شورای حقوق بشر این سازمان برای بررسی «وضعیت ناگوار حقوق بشر» در غزه، کرانه باختری و شرق اورشلیم بیان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با اشاره به حملات اسرائیل به نقاط مختلف غزه گفت: «تعداد بالای کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و همچنین تخریب گسترده زیرساخت‌های غیرنظامی، نتیجه حملات هوایی در چنین مناطق پرجمعیتی بوده است.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه اضافه کرد: «اینگونه حملات ممکن است مصداق جنایات جنگی باشد.»

اسرائیل پیشتر شورای حقوق بشر سازمان ملل را متهم کرده بود که رویکرد ضداسرائیلی دارد و از همکاری با این نهاد بین‌المللی برای انجام تحقیق‌ها در مورد موضوع‌های مورد ادعایش خودداری کرده است.

میشل باشله در بخش دیگری از اظهارات خود همچنین حملات راکتی بدون‌ تبعیض نیروهای حماس را به اسرائیل، در جریان جنگ اخیر که بامداد جمعه متوقف شد، نقض آشکار قوانین جنگ توصیف کرد.

وی در ادامه از روش حماس برای استقرار تجهیزات و تاسیسات نظامی خود در مناطق پرجمعیت غیرنظامی و پرتاب راکت از داخل آن مناطق به سمت اسرائیل به شدت انتقاد کرد.

اسرائیل گفته بود حماس از مردم به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند و مجبور است برای دفاع از خود به مواضع حماس در آن مناطق حمله کند، اما برای کاهش تلفات غیرنظامیان تلاش خود را کرده است.

در آخرین دور درگیری حماس و اسرائیل دست‌کم ۲۴۸ تن در غزه، شامل ۶۶ کودک و ۳۹ زن، جان خود را از دست دادند. در اسرائیل  نیز ۱۲ تن، از جمله دو کودک، بر اثر حملات راکتی حماس کشته شدند.