بیت‌کوین؛ پیش‌بینی رشد شش رقمی به رغم فروپاشی بازار

برخی تحلیل‌گران می‌گویند بهای بیت‌کوین در اوج بعدی، به بیش از ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد

«احتمال دارد بهای بیت‌کوین در چند روز آینده، به مرز ۴۵ هزار دلار برسد» - Ozan KOSE / AFP

بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ بین ۳۰ هزار تا ۶۵ هزار دلار در نوسان بود تا یکی از متلاطم‌ترین دوره‌های تاریخ آن شکل بگیرد.

اینک در حالی که بهای بیت‌کوین به حدود ۴۰ هزار دلار رسیده است، کارشناسان رمزارز و تحلیلگران بازار بر سر این که در آغاز افول بازار هستیم یا همچنان در گرماگرم خیزشی بی‌سابقه، دو دسته شده‌اند. تازه‌ترین افزایش ارزش سبب شده است تا کفه ترازو به نفع دیدگاه دوم سنگین شود و برخی می‌گویند بهای آن در اوج بعدی، به بیش از ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد.

در اینجا برخی از پیش‌بینی‌های آماری کارشناسان مختلف حوزه رمزارز را گردآورده‌ایم تا ببینیم در مورد بیت‌کوین و سایر رمزارزهای مهم چه نظری دارند.

پانکاج بالانی، مدیرعامل شرکت معاملات رمزارز دلتا اکسچنج، می‌گوید: «بهای بیت‌کوین با توجه به کاهش فروش، رو به افزایش گذاشته است؛ به طوری که به حدود ۳۸ هزار دلار بازگشته است. تعجبی نخواهد داشت که شاهد افزایش بیشتر بهای بیت‌کوین باشیم و در چند روز آینده یعنی تا جمعه، به مرز ۴۵ هزار دلار هم برسد. با این همه به نظر ما روزگار سخت هنوز کاملا پایان نیافته است. روند فروش در هفته پیش متین‌تر از حالت معمول بازار خیزشی بود. بنا بر پیش‌بینی ما، وقتی این خیزش فرو بنشیند، روند فروش از سرگرفته می‌شود و بهای بیت‌کوین دوباره دستخوش کاهش‌‌های اخیر می‌شود. از طرف دیگر بیت‌کوین در بهای بالاتر ۵۰ هزار دلار، با مقاومت زیادی مواجه خواهد شد و برای بیت‌کوین دشوار خواهد بود که به این زودی‌ها اوج قبلی ۶۴ هزار دلاری را پشت سر بگذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیک اسپانوس، یکی از موسسان بستر معاملاتی موسوم به زپ پروتکل، اعتقاد دارد که سایر رمزارزهای مهم، برای افزایش بها، قابلیت بیشتری دارند. او می‌گوید: «بر اساس گزارشی از گروه گلدمن ساکس که به بیرون درز کرده، وضعیت اتریوم از لحاظ ارزش پس‌اندازی بهتر از بیت‌کوین است و سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند به سراغ این شبکه زنجیره بلوکی نامتمرکز و اعتبارمحور بروند. این رمزارز در بهای کنونی دو هزار و ۵۸۵ دلار و ۴۲ سنت در قیاس با حدنصاب بهای آن که بالای چهار هزار و ۳۰۰ دلار بوده است، در وضعیت زیر قیمت قرار دارد. معتقدم هدف کوتاه‌مدت خریداران رسیدن دوباره به تراز ارزش سه هزار دلار است و در میان‌مدت تا بلندمدت نیز سعی دارند به گستره جدیدی فراتر از بالاترین حدنصاب برسند.

در عین حال برخی پیش‌بینی‌ها، حتی از پیش‌بینی مارک یوسکو، رئیس یکی از صندوق‌های پوششی، هم خوش‌بینانه‌تر است که در اوایل امسال پیش‌بینی کرده بود بهای بیت‌کوین به ۲۵۰ میلیون دلار برسد.

تارنمای همسنجی مالی فایندر دات‌کام، به تازگی نظر ده‌ها دانشگاهی و تحلیلگر بازار را در قالب گزارش پیش‌بینی رمزارز آوریل/مه ۲۰۲۱ منتشر کرده است. فرد شبیستا، موسس این تارنما و یکی از دست‌اندرکاران رمزارز می‌گوید: «آخرین بار گفتند که قیمت حالت حباب پیدا کرده است، رسانه‌ها برای نخستین‌بار به آن پرداختند و همگان اخبار آن را دنبال کردند. اما با گذشت زمان، آن وضع برطرف شد و دوباره وضعیت رو به بهبود گذاشت؛ درست مثل وضعیت سهام آمازون در دوران رونق دات‌کام که حسابی اوج گرفت، بعد حسابی پایین آمد و دوباره به روند اوج‌گیری بازگشت. بیت‌کوین نیز همان وضعیت (آمازون) را دارد و اوج بی‌سابقه آخرین بار خود را پشت سر گذاشته است و به نظر من دوباره به آن وضع باز خواهد گشت. بنا بر پیش‌بینی من، که البته حالت توصیه مالی ندارد، بهای بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ به ۲۵۰ هزار دلار می‌رسد. فکر می‌کنم اواخر امسال یا قدری زودتر شاهد بیت‌کوین ۷۰ هزار دلاری باشیم... زیرا علاقه و توجه خیلی زیادی به آن جلب شده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی