آیا دختر شاهزاده هری و مگان مارکل عنوان سلطنتی دریافت خواهد کرد؟

شاهزاده هری با وجود کناره‌گیری از عنوان سلطنتی، جایگاه خود در خط جانشینی را حفظ کرده است

وضعیت فرزندان مگان و  شاهزاده هری با به سلطنت رسیدن شاهزاده چارلز تغییر خواهد کرد-PHIL HARRIS / POOL / AFP

پس از یک سال پرتلاطم، خبر فرزند دوم شاهزاده هری و مگان مارکل برای طرفداران این زوج کمی شادی‌بخش بود.

این زوج در اواسط ماه فوریه در بیانیه‌ای اعلام کردند که آرچی، فرزند اول آن‌ها، «دارد برادر بزرگتر می‌شود» و عکسی سیاه و سفید از خود زیر یک درخت به اشتراک گذاشتند.

این خبر نسبتا ترحم‌بر‌انگیز بود، زیرا مگان قبلاً در یادداشت تکان‌دهنده‌ای در نیویورک تایمز فاش کرده بود که در تابستان ۲۰۲۰ دچار سقط جنین شده است. او نوشت: «در حالی‌که فرزند اولم را محکم گرفته بودم، می‌دانستم دارم فرزند دومم را از دست می‌دهم.»

آن دو در مصاحبه جنجالی خود در ماه مارس با اپرا وینفری، تأیید کردند که فرزند دوم‌شان دختر است و تابستان به دنیا می‌آید؛ هرچند تاریخ مشخص یا جزئیات بیشتری ارائه ندادند.

اما آیا فرزند دوم آن‌ها عنوانی خواهد داشت، و اگر چنین باشد، آن عنوان چه خواهد بود؟

آیا فرزند دوم هری و مگان عنوان سلطنتی خواهد داشت؟

این کودک به عنوان فرزند دوک ساسکس، قاعدتا باید عنوان «لرد» یا «لیدی» داشته باشد. اما با توجه به افشاگری‌های این زوج در مصاحبه با اپرا وینفری، ممکن است چنین نشود.

مگان ادعا کرد که بر خلاف اظهارات گسترده مبنی بر آن ‌که به آن‌ها گفته شده بود از دریافت عنوان برای فرزند اولشان، آرچی، چشم‌پوشی کنند، درواقع «شرکت» به آن‌ها گفته بود که آرچی عنوانی دریافت نخواهد کرد، و این گفته‌های او بسیار جنجال‌برانگیز شدند.

مگان گفت: «آن‌ها گفتند نمی‌خواهند او (آرچی) عنوان شاهزاده یا شاهدخت داشته باشد، که مطابق با پروتکل‌ها نبود، و  گفتند خدمات امنیتی دریافت نخواهد کرد.»

در نتیجه، نام دختر اول دوک و دوشس ساسکس به احتمال زیاد «دوشیزه (نام اول و نام وسط) مون باتن-ویندزور (مانند اسم برادر بزرگترش آرچی) خواهد بود.

آیا این وضعیت با به سلطنت رسیدن شاهزاده چارلز تغییر خواهد کرد؟

بله. زمانی که شاهزاده چارلز بر تخت سلطنت بنشیند، دو فرزند هری و مگان نوه‌های پادشاه حاکم می‌شوند و واجد شرایط دریافت عناوین سلطنتی خواهند بود. بنابراین، مثلا آرچی، می‌تواند به اعلیحضرت شاهزاده آرچی تبدیل شود.

دلیل این امر این است که بر اساس فرمان علنی که پادشاه جورج پنجم در سال ۱۹۱۷ صادر کرد، نوه‌های پسری پادشاه یا ملکه عنوان اعلیحضرت یا علیاحضرت را دریافت می‌کنند. و از آن‌جا که چارلز تنها دو پسر دارد، ویلیام و هری، این عناوین شامل حال همه نوه‌ها خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، ممکن است که شاهزاده چارلز فرمان علنی دیگری صادر کند و در آن انتقال عناوین سلطنتی را به وارث تاج و تخت و خانواده درجه یک آن شخص محدود کند، که نشان‌دهنده روند تکامل وظایف خانواده سلطنتی خواهد بود.

کارولین هریس، مورخ سلطنتی و نویسنده کتاب «پرورش سلطنت»، به مجله «تاون اند کانتری» گفت: «گرایش خانواده سلطنتی در قرن بیست‌و‌یکم این است که تعداد کمتری از اعضای خانواده دارای عناوین سلطنتی باشند و تمام‌وقت برای خاندان سلطنتی کار کنند. بنابراین بعید است که فرزندان ساسکس‌ها وظایف رسمی یا عناوین سلطنتی داشته باشند.»

آیا هری هنوز در خط جانشینی تاج و تخت بریتانیا است؟

شاهزاده هری و مگان مارکل در ژانویه ۲۰۲۰ رسماً اعلام کردند که از وظایف سلطنتی کناره‌گیری می‌کنند، اما شاهزاده هری با وجود کناره‌گیری از عنوان سلطنتی، جایگاه خود در خط جانشینی را حفظ کرده است.

با به دنیا آمدن فرزند جدید هری و مگان، دوک یورک، که در سال ۱۹۶۰ در ردیف دوم متولد شد، به مقام نهم نزول می‌یابد.

هفت مقام اول تغییر نخواهند کرد: شاهزاده ولز، دوک کمبریج، شاهزاده جورج، شاهدخت شارلوت، شاهزاده لوئیس، هری و آرچی.

© The Independent

بیشتر از جهان