«واکسن کووید مدرنا برای کودکان ایمن است»

واکسن فایزر نیز برای استفاده روی کودکان در ایالات‌متحده تایید شده است

واکسن‌های فایزر و مدرنا به میزان زیاد در برابر گونه‌های ویروس کرونا که اولین بار در هند شناسایی شدند، موثر هستند-GUILLAUME SOUVANT / AFP

مدرنا اعلام کرده است واکسن کووید-۱۹ این شرکت برای استفاده روی کودکان بسیار کارامد و ایمن است و راه را برای صدور مجوز استفاده از آن در میان نوجوانان از ماه آینده، هموار می‌سازد.

آزمایشی جدید که این شرکت داروساز امریکایی انجام داد، نتیجه گرفت واکسن در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ در افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله، ۱۰۰ درصد موثر است. هیچ دغدغه ایمنی قابل توجهی در آزمایش شناسایی نشد.

مدرنا بنا دارد یافته‌های خود را در اوایل ماه ژوئن به نهادهای تنظیم مقررات جهان، از جمله اداره دارو و مواد غذایی ایالات متحده ارائه کند تا مجوز استفاده از آن را بگیرد. هم‌اینک واکسن فایزر نیز برای استفاده روی کودکان در ایالات‌متحده تایید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استیون بانسل، مدیرعامل این شرکت، گفت: «به طرزی ویژه هیجان‌انگیز است که می‌بینیم واکسن کووید-۱۹ مدرنا می‌تواند از ابتلا به سارس-کوو-۲ جلوگیری کند. ما هم به انجام وظایف خود متعهد هستیم تا به پایان دادن به بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ کمک کنیم.»

حدود سه هزار و ۷۳۲ نوجوان داوطلب در این آزمایش شرکت و دو دوز از واکسن مدرنا یا دارونما دریافت کردند.

این شرکت اعلام کرده که با گذشت ۱۴ روز از دریافت دوز دوم، در مقایسه با گروهی که دارونما دریافت کرده بودند و چهار مورد ابتلا داشتند، هیچ مورد آشکاری از ابتلا به کووید-۱۹ در میان گروه واکسن‌زده دیده نشده است.

همانطور که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری تعیین کرده، از آنجا که نرخ ابتلا به کووید-۱۹ در میان نوجوانان پایین‌تر است، برای موارد ابتلا به تعریف دومی نیاز است تا به شناسایی افرادی که به علایم ملایمتر دچار شده‌اند، کمک کند. با استفاده از تعریف مرکز پیشگیری و کنترل بیماری که فقط به یک علامت کووید-۱۹ و نتیجه مثبت آزمایش بزاق دهان در ابتلا به سارس-کوو-۲ نیاز دارد، میزان تاثیر واکسن ۹۳ درصد تعیین شد.

عوارض جانبی رایج گزارش شده، شامل سردرد، خستگی، لرز، و درد در محل تزریق است.

مدرنا اعلام کرده است که بنا دارد اطلاعات موجود از پژوهش کووید-۱۹ خود روی نوجوانان را برای بررسی متخصصان، در نشریه‌ای علمی هم ارائه کند.

هفته گذشته، تحقیقات ایالات متحده نشان داد واکسن‌های فایزر و مدرنا به میزان زیاد در برابر گونه‌های ویروس کرونا که اولین بار در هند شناسایی شدند، موثر هستند.

این تحقیقات که دانشکده داروسازی گروسمان دانشگاه نیویورک و مرکز لانگان این دانشگاه در آزمایشگاه انجام داده‌اند، پژوهشی مقدماتی در نظر گرفته می‌شود چون هنوز در نشریه‌ای علمی منتشر نشده است.

ناتانیل لاندو، نویسنده ارشد پژوهش، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنچه ما یافتیم این است که پادتن‌های واکسن در برابر گونه‌های جدید کمی ضعیفتر هستند اما آنقدر ضعیف‌ نیستند که بر قابلیت ایمنی‌ بخشی واکسن تاثیری داشته باشند.»

در همین حال، نوجوانان ایالات متحده اینک نیز واکسن کووید-۱۹ را دریافت می‌کنند. از ماه دسامبر، واکسن فایزر برای استفاده اضطراری در امریکایی‌های ۱۶ ساله و بالاتر مجوز گرفت. این واکسن، در ماه جاری میلادی برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله هم مجوز دریافت کرد. هفته گذشته حدود ۶۰۰ هزار نوجوان از این گروه سنی، واکسن یادشده را دریافت کردند.

در ماه مارس مشخص شد که واکسن فایزر برای استفاده روی کودکان، امن و روی آن‌ها بسیار موثر است. محققان گزارش کردند پادتن‌ها در کودکان واکسن‌زده ۱۲ تا ۱۵ ساله واکنشی «قوی» داشتند. فایزر افزود واکسن این شرکت در جلوگیری از ابتلای آشکار به کووید-۱۹، ۱۰۰ درصد موثر است.

تا تاریخ ۱۸ مه، در مجموع بیش از چهار میلیون نفر از افراد کمتر از ۱۷ سال در ایالات‌متحده، واکسن زده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان