التماس سرمایه‌گذاران رمزارز به ایلان ماسک: لطفا در توییتر چیزی ننویس

«ماسک هیچ درکی از بیت‌کوین ندارد»

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا- CHRISTOPHE GATEAU / DPA / AFP

چند هفته پس از آنکه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، گفت این شرکت دیگر پرداخت‌های بیت‌کوینی را قبول نمی‌کند قیمت چندین رمزارز که در ماه آوریل رو به اوج بود بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است و اکنون سرمایه‌گذاران دست به دامن این میلیاردر شده‌اند که از انتشار پیام توییتری درباره ارزهای دیجیتالی دست بردارد.

اوایل ماه جاری میلادی (ماه مه) ماسک در برنامه طنز آخر شب اس‌ان‌ال به شوخی دوج‌کوین را «گول‌زنک» خواند. این واقعه به همراه چند رویداد دیگر از جمله سختگیری چین در استخراج رمزارز و انجام معاملات رمزارزی موجب کاهش بیشتر قیمت چندین ارز دیجیتالی شد.

ویلیام کوییگلی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری رمزارز «مگنتیک»، در مصاحبه اخیر خود با سی‌ان‌ان بیزنس گفت: «به حرف‌های ایلان ماسک در زمینه رمزارز دست‌کم در درازمدت توجهی نکنید.»

بسیاری از سرمایه‌گذاران توییت ماسک را اوج بزرگ‌ترین افت قیمت امسال بیت‌کوین می‌دانند. قیمت این رمزارز حتی در میانه ماه آوریل نیز تقریبا به ۶۵ هزار دلار رسیده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوییگلی گفت: «تسلا تا همین اواخر قرار بود معاملاتش را با بیت‌کوین نیز انجام دهد. همین کارش نشان داد هیچ درکی از بیت‌کوین ندارد.»

وی توضیح داد بیت‌کوین «ارزش پس‌اندازی» خوبی دارد و برای معاملات برون‌مرزی بزرگ بسیار مناسب است،‌ اما جای روش‌های معمول معاملات بانکی را نمی‌گیرد.

کوییگلی گفت: «لطفا به حرف‌های ایلان ماسک درباره رمزارز توجه نکنید، چون او که متخصص نیست» و افزود اعتباری به توییت‌های غیرمسئولانه رئیس تسلا در مورد دوج‌کوین نیست.

او افزود: «به گمانم مثلا خواسته شوخی کند اما متاسفانه بسیاری از مردم به حرفش گوش می‌کنند. شاید در مورد خودروهای کم‌مصرف باید به حرفش گوش کرد، اما به گفته‌هایش در مورد بیت‌کوین و به طور کلی رمزارزها توجهی نکنید.»

حتی برخی سرمایه‌گذاران در توییتر خشم خود را علیه توییت‌های دمدمی‌مزاجانه ماسک در مورد رمزارزها ابراز کردند، توییت‌هایی که می‌تواند بر قیمت این ارزها به شدت اثرگذار باشد.

در حال حاضر نفرت‌انگیزترین فرد جهان هستی. هم خودم و هم کل دوستانم طرفدار پروپا قرص ایلان، تسلا، اسپیس‌اکس و نورالینک بودیم ولی حالا از صمیم قلب از تو متنفریم. باید در کتاب‌های تاریخ بنویسند که چطور موفق شدی در مدت کوتاهی چنین مسیری را بروی.

توییتر تیموتی اس. کیم (@timothy_skim) ، ۱۹ مه ۲۰۲۱

روز شنبه ماسک در توییتر در جواب کسی که نظرش را در مورد عصبانیت مردم از رفتارش پیرامون رمزارزها پرسیده بود، نوشت: «جنگ اصلی بین پول بی‌پشتوانه و رمزارز است. در شرایط مساوی من با دومی‌ام.»

پس از این توییت برخی صاحب‌نظران پیام هشداری منتشر کردند و از سرمایه‌گذاران خواستند به جای «پرستیدن» ماسک، هرکس خودش در مورد رمزارزها تحقیق کند و به نتیجه برسد.

هیدی چاکوس، ساکن پرتغال که از سال ۲۰۱۴ سرمایه‌گذار بیت‌کوین است و در این مدت بیش از ۴۴ هزار دنبال‌کننده در توییتر جمع کرده است از مردم خواست هرکس خودش فکر کند و در این زمینه تصمیم بگیرد.  

چاکوس توییت کرد: «یاد بگیرید خودتان فکر کنید و به جای سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی که از عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی جهانی‌مآب خوششان می‌آید، دست‌رنجتان را در طرح‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که واقعا به نظر خودتان می‌ارزد.»

توصیه‌ام به شاغلان در این فضا این است که دست از پرستش ایلان ماسک بردارید و یاد بگیرید خودتان فکر کنید و به جای سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی که عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی جهانی‌مآب خوششان می‌آید، دسترنج‌تان را در طرح‌های سرمایه‌گذاری کنید که واقعاً به نظر خودتان می‌ارزد.

توییتر هیدی(@blockchainchick) ، ۲۵ مه ۲۰۲۱

خانم چاکوس در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت: «دلم برای کسانی می‌سوزد که تصمیماتشان برای سرمایه‌گذاری را منوط کرده‌اند به توییت‌های کسی که فقط می‌خواهد خبرساز باشد و از جایگاهی که در اختیار دارد سوء‌استفاده کند.»

مگان کسپر، مدیرعامل شرکت مگنتیک، در مصاحبه با سی‌ان‌ان بیزینس گفت شاید خرده‌سرمایه‌گذارانی که با خریدن رمزارز می‌خواهند یک شبه پولدار شوند دوج‌کوین بخرند «فقط چون ماسک دارد تبلیغش را می‌کند».

او افزود: «هنوز هم نمی‌فهمم نظر ماسک در مورد دوج‌کوین چیست و فکر نمی‌کنم کسی در جهان فهمیده باشد. معلوم نیست چرا فکر می‌کند این رمزارز ارزشمند است. سرمایه‌گذاران کلان بسیار محتاط‌‌اند و به صرف اینکه ماسک تبلیغ دوج‌کوین را کرده آن را نمی‌خرند.»

© The Independent

بیشتر از جهان