تدریس زبان چینی در مدارس مصر

تدریس زبان چینی در مدارس مصر، منجر به گسترش روابط فرهنگی و تجاری بین پکن و قاهره می‌شود

رشد روزافزون اقتصاد چین، انگیزه‌ای برای تدریس زبان چینی در مدراس کشورهای خاورمیانه. عكس از:  AFP

در گامی برای افزایش روابط فرهنگی با چین و با توجه به اهمیت روزافزون زبان چینی در بازار کار جهانی، مصر تصمیم گرفته است از سال تحصیلی آینده که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، شروع می‌شود، تدریس زبان چینی را در دوره متوسط اول مدارس این کشور آغاز کند.

آموزش زبان چینی به دانش آموزانی که در کلاس اول راهنمایی ثبت نام کرده اند، نخست به طور محدود در ۱۰ مدرسه دولتی و یک آموزشگاه آموزش فنی، به صورت آزمایشی آغاز می‌شود تا مسیر تدریس گسترده زبان چینی را به عنوان ماده درسی اختیاری برای مرحله بعدی در مدارس بیشتری فراهم کند.

طارق شوقی، وزیر آموزش و پرورش مصر، اظهار داشت که "مصر زبان‌های مختلفی را به عنوان ماده اختیاری در مدارس تدریس می‌کند تا دانش آموزان بتوانند با جهان در تعامل باشند و شانس خود را برای یافتن فرصت شغلی در داخل و خارج از کشور بهبود بخشند. وی افزود با توجه به این‌که دانستن زبان چینی یکی از نیازهای آینده است، بنابراین، تدریس زبان چینی در کشورهای مختلفی از جهان آغاز شده است.

کارشناسان چینی

چند روز پیش وزیر آموزش و پرورش مصر در نشستی با سفیر پکن در قاهره در مورد آمادگی برای آموزش زبان چینی در سال آینده و آموزش دانشجویان مصری در زمینه آموزش فنی با همکاری یک دانشگاه چینی بحث و گفت‌وگو کرد. وزیر آموزش و پرورش مصر با تمجید از روابط ویژه بین دو کشور، بر اشتیاق دولت مصر برای بهره‌مندی از تجربه چین، که وی آن را "برای توسعه در زمینه‌های مختلف، منحصر به فرد و الهام‌بخش دانست"، تأکید کرد. در ماه سپتامبر ۲۰۲۰، وزیر آموزش و پرورش مصر توافق‌نامه همکاری را با "انستیتوی فرهنگی کنفوسیوس" دولت چین به امضا رساند تا زمنیه تدریس آموزش زبان چینی در مرحله پیش دانشگاهی به عنوان یک ماده اختیاری فراهم شود. بر اساس این توافق‌نامه، چین متخصصان و کارشناسان زبان را برای تدریس زبان چینی و راهنمایی معلمان مصر از چین به این کشور اعزام می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آن‌جا که بازارهای چین در حال گسترش بوده و فرصت‌های شغلی بسیاری را فراهم می‌کند ‌که مصریان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، تصمیم تدریس زبان چینی در مدارس مصر، از سوی اولیای دانش آموزان مورد استقبال قرار گرفت و پیشنهادهای در مورد لزوم استفاده از روش‌های آسان آموزشی مطرح شد تا دانش آموزان را برای یادگیری زبان چینی کمک کند.

مزایای اقتصادی

در همین حال، ضیا الفقی، دبیر کل "اتاق بازرگانی مصر و چین"، اظهار داشت که "آموزش زبان چینی باعث تقویت روابط فرهنگی و سیاسی بین دو کشور می‌شود." وی افزود که "آگاهی فارغ‌التحصیلان مصری با زبان و فرهنگ چینی، باعث تقویت روابط تجاری با چین می‌شود، به ویژه این‌که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به ۱۵ میلیارد دلار در سال رسیده است که ۱۴ میلیارد دلار آن واردات چین به مصر و حدود یک ملیارد دلار دیگر را صادرات مصر به چین تشکیل می‌دهد." به باور ضیاالفقی چین تا سال ۲۰۳۰، به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل می‌شود، تحولی که انگیزه‌های نزدیک شدن به اقتصاد چین را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان كرد كه "از زمان روی‌كار آمدن شی‌جین پینگ، چین توجه بسیاری به نزدیكی با مصر و منطقه عرب معطوف کرده است و این فرصت مناسبی است که باید مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد." دبیر کل "اتاق بازرگانی مصر و چین"، بر لزوم تدوین استراتژی "دولت مصر" برای ایجاد ارتباط بین آموزش زبان چینی در مدارس و دانشگاه‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی در زمینه‌هایی که در اولویت برنامه‌های توسعه دولت قرار دارند، تأکید کرد.

همکاری در راستای تهیه برنامه درسی

وزارت آموزش و پرورش مصر در حال حاضر در تلاش برای تهیه برنامه درسی برای تدریس زبان چینی است. طارق شوقی با اشاره به این موضوع، گفت که "این وزارتخانه سعی دارد برنامه آموزشی زبان چینی را تا چند ماه دیگر و پیش از آغاز سال تحصیلی جدید به اتمام رساند و البته در مرحله نخست، معلمانی که قرار است زبان چینی را تدریس کنند، آموزش خواهند دید." وی تهیه این برنامه را "کار بزرگی توصیف کرد، زیرا همه چیز در مورد آن جدید است."

تدریس زبان چینی در مصر توسط معلمان چینی و مصری تدریس خواهد شد. در همین راستا، ژوهوی، یک مقام دیپلماتیک در سفارت چین در قاهره، گفت که دو کشور در حال تهیه برنامه درسی هستند. وی افزود که "آموزش زبان چینی در مدارس مصر همکاری بین دو کشور را افزایش می‌دهد و سفارت چین حمایت مورد نیاز طرف مصری را فراهم می‌کند تا این‌که آموزش زبان برای دانش آموزان مصری در اسرع وقت آغاز شود."

زبان چینی به عنوان یک ماده اختیاری

البته در مصر، مدارس خصوصی وجود دارد که زبان چینی را به عنوان زبان دوم اختیاری برای دانش آموزان دوره دبیرستان آموزش می‌دهند. در آخرین سال تحصیلی ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰، تعداد دانش آموزانی که در آزمون زبان چینی حضور یافتند به ۹۶ نفر رسید و بسیاری از آن‌ها از سخت بودن امتحان شکایت داشتند. وزارت آموزش و پرورش مصر تحقیقی را آغاز کرد و به این نتیجه دست یافت که پرسش‌ها مطابق با مشخصات آزمون بوده و از برنامه درسی خارج نبوده است. البته از کل دانش‌آموزانی که در امتحان شرکت کرده بودند ۳۵ نفر آن‌ها توانستند بالاترین نمره را کسب کنند.

بر اساس نظام آموزش و پرورش مصر، دانش آموزان دوره دبیرستان باید زبان انگلیسی را به عنوان زبان خارجی اجباری بخوانند، اما آن‌ها می‌توانند برای زبان دوم خارجی که اختیاری است یکی از زبان‌های فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی یا ایتالیایی را انتخاب کنند.

در ماه مارس ۲۰۱۹، دولت مصر شایعه‌ای تصمیم وزارت آموزش و پرورش این کشور در مورد تدریس زبان چینی به عنوان زبان خارجی اجباری برای دانش آموزان دبیرستانی را رد کرد و افزود که هدف از این شایعه ایجاد آشفتگی در مدارس است که به دنبال اجرایی شدن نظام جدید آموزشی مطرح شده است.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان