۶۰۰ هزار دلار جریمه برای مسموم کردن میگوها با سم مورچه

تلاش برای صید آسان ۶ هزار میگوی آب شیرین، کار دست مرد اهل هاوایی داد

برخی گونه‌های‌ این جانور که نوعی ملخ آبی بزرگ است،‌ خوراکی‌اند- ERIC PIERMONT / AFP

مردی بابت کشتن ۶ هزار و ۲۵۰ قطعه میگوی تاهیتی در رودخانه‌ای با استفاده از سم مورچه، باید ۶۰۰ هزار دلار به ایالت هاوایی بپردازد.

ایالت هاوایی وین کیولانا اسپاتز ۵۴ ساله را به ازای هر قطعه میگویی که از بین برده، ۱۰۰ دلار جریمه کرده است.

برخی گونه‌های‌ این جانور که نوعی ملخ آبی بزرگ است،‌ خوراکی‌اند.

به گزارش اسوشیتدپرس، آقای اسپاتز در مجموع باید ۶۳۳ هزار و ۸۴۰ دلار بابت کشتار این موجودات به فرمانداری این ایالت بپردازد. این جریمه شامل مجازات مضاعف پرداختن اضافه‌دستمزد کارکنانی نیز می‌شود که مأمور جمع‌آوری شواهد علیه او بوده‌اند.

به گفته مقامات این ایالت، این بیشترین مبلغ جریمه‌ا‌‌ی‌ است که تا کنون بابت تخطی از قوانین منابع آب در این ایالت صادر شده است.

سوزان کیس، رئیس سازمان حیات وحش هاوایی، در نشستی خبری گفت: «هفته گذشته گزارش‌های دیگری نیز به دست‌مان رسیده مبنی بر استفاده افرادی از سم‌آفت یا مواد شیمیایی برای مسموم کرد آب رودخانه‌ها به قصد گرفتن میگو و فروختن آن برای مصرف انسان. این کار غیرقانونی و نفرت‌انگیز است و هیچ توجیه اخلاقی‌ای ندارد. هرکس در این رابطه گیر بیفتد به اشد مجازات محکوم خواهد شد.»

مقامات ایالتی گفتند در ماه ژوئیه از طریق خبرچینی ناشناس، از این کشتار گسترده میگو‌ باخبر شده‌اند.

این خبرچین به چشم خودش دیده  بوده است که آقای اسپاتز در رودخانه پاهی‌هی در شمال هیلو سم ریخته است.

به گفته مقامات، نمونه‌های خاک و آبزیان مرده نشان از وجود سم بیفنترین داشته است که از ترکیبات فعال حشره‌کش‌ها است.

یکی از مقامات ایالتی گفت: «ثابت شده است که ریختن غیرقانونی و غیراخلاقی این آفت‌کش‌ها در آب جاری باعث آسیب شدید به تمام جانوران آبزی بومی و غیربومی این آب‌‌ها و بروز اثرات درازمدت در آن‌ها شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مقامات در نشستی خبری گفت: «این آفت‌کش‌ها برای تمام جانوران آبزی، مخصوصاً بر جانوران بومی این آب‌ها، به شدت سمی‌ است و اثراتشان تا مدت‌ها در محیط می‌ماند. گونه‌‌های غیربومی و مهاجم هم گاه دوباره به سرعت در آب‌های آلوده‌شده تکثیر می‌شوند. به همین دلیل چنین کارهایی می‌تواند شرایط زیستی طبیعی و سلامت عمومی اکوسیستم این جریان‌ها را به شدت دستخوش تغییر کند.»

به گزارش هونولولو استار، مسئولان می‌گویند آقای اسپاتز احتمالاً نمی‌تواند این جریمه را بپردازد. آنان گفته‌اند نشانی محل اقامت او را ندارند و نتوانسته‌اند با او تماس بگیرند و در مورد این جریمه صحبت کنند.

مقامات ایالتی به ساکنان این منطقه هشدار داده‌اند که از خوردن میگوی رودخانه‌ تاهیتی، در صورتی که نمی‌دانند از کجا آمده است، خودداری کنند زیرا موارد دیگری نیز از کاربرد آفت‌کش توسط افرادی برای کشتن این موجودات و فروختن آن‌ها به عنوان مواد غذایی گزارش شده است.

خانم کیس ضمن تحسین مسئولان پیگیر این واقعه، ابراز امیدواری کرد این جریمه جلو کارهای افرادی را بگیرد که در آینده قصد مسموم کردن آب‌های جاری را دارند.

او گفت: «این اقدام برای هرکس دیگری که بخواهد سلامت مردم را به خطر اندازد و در آب‌های جاری ایالت‌ ما دست به کشتار جانوران بزند، پیامی قاطع و آشکار دارد.»

او گفت، از وقتی که این جریمه علیه آقای اسپاتز صادر شده است افراد دیگری نیز با سازمان تماس گرفته‌اند و موارد دیگری از مسموم کردن آب‌های هاوایی را گزارش داده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان