وزارت اطلاعات از دستگیری عاملان انفجار فروردین‌ماه در سراوان خبر داد

«در استان‌های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی، سه تیم تروریستی شناسایی و متلاشی شده است»

اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰، انفجار بمبی در شهر سراوان استان سیستان‌وبلوچستان، یک کشته و سه مجروح برجای گذاشت- تصویر از خبرگزاری تسنیم

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از دستگیری عاملان انفجار اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در شهر سراوان و همچنین متلاشی‌شدن سه «تیم تروریستی» در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و آذربایجان غربی خبر داد.

اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰، انفجار بمبی در شهر مرزی سراوان در استان سیستان‌ و بلوچستان، یک کشته و سه مجروح برجای گذاشت. در طول اسفندماه ۹۹ و هفته‌های پیش از این انفجار، شهرهای مختلف سیستان‌وبلوچستان صحنه ناآرامی‌هایی بود که در اعتراض به کشتار چندین سوختبر با شلیک نیروهای سپاه پاسداران شکل گرفته بود. 

براساس اطلاعیه‌ای که روز یکشنبه، دوم خردادماه، در رسانه‌‌های ایران منتشر شد، عاملان این انفجار وابسته به گروه «جیش‌العدل» بوده‌اند که در یک کشور خارجی آموزش نظامی دیده‌اند و با هدایت آن گروه، اقدام به این بمب‌گذاری کرده‌اند. جیش‌العدل یک گروه مسلح مخالف حکومت ایران در استان سیستان‌و‌بلوچستان است. در طول اعتراض‌های اسفندماه نیز معاون امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان از حمله مسلحانه گروه «جیش العدل» به خودرو نیروهای سپاه پاسداران درسراوان خبر داده بودند.

براساس اعلام وزارت اطلاعات، فرد جان‌باخته در بمب‌گذاری فروردین‌ماه، «یک نوجوان ۱۶ساله بلوچ» بوده است و از عاملان انفجار که به‌دنبال «اقدام‌های تروریستی دیگری» بوده‌اند، یک قبضه کلت کمری، ۶۰ کیلو مواد منفجره همراه با چاشنی انفجاری و ابزار کنترل از راه دور کشف و ضبط شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر این اطلاعیه، در استان سیستان و بلوچستان، علاوه‌بر گروه عامل انفجار سراوان، یک گروه دیگر نیز شناسایی دستگیر شده‌اند که «با هدایت گروهک تروریستی جنایتکار مستقر در اروپا»، به‌‌دنبال اقدام‌های تروریستی در سطح استان و «انفجار در اماکن مذهبی، برای تفرقه افکنی و اختلافات مذهبی» بودند.

از سرکرده این گروه که وزارت اطلاعات او را «شرور» و «دارای سابقه قاچاق مواد مخدر و قتل» خوانده است، دو قبضه کلت کمری، دو قبضه کلاش و مقادیری ابزار و مواد ساخت بمب کشف شده است.

در این اطلاعیه همچنین به «تیم مسلح» دیگری اشاره شده است که از اقلیم کردستان عراق و برای «اخاذی و اقدام‌های تروریستی» وارد ایران شده بودند و «پس از درگیری مسلحانه در منطقه مرزی ارومیه، دو نفر از آن‌ها کشته و یک نفر متواری» شده و دو قبضه کلاش، نارنجک، مواد انفجاری و مهمات از آن‌ها به‌دست آمده است.

پیش‌تر نیز مدیرکل اطلاعات استان آذربایجان غربی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت‌ماه، از شناسایی و انهدام سه «تیم تروریستی داعش و سلفی» که قصد «خرابکاری» داشته‌اند، خبر داده بود.