رسانه‌های اسرائیل: دولت، آتش‌بس در غزه را تصویب کرد

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید هنوز نمی‌تواند این گزارش‌ها را تأیید کند

دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نشست مقدماتی مجمع عمومی این نهاد بین‌المللی گفت، ادامه حملات بین اسرائیل و حماس «غیرقابل قبول» است- MAHMUD HAMS / AFP

رسانه‌های اسرائیل نیمه شب پنجشنبه به وقت محلی گزارش دادند که کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو، با آتش‌بس یکجانبه برای توقف عملیات نظامی یازده روزه در باریکه غزه موافقت کرده است.

به نوشته روزنامه اسرائیلی یدیعوت اخرنوت، این تصمیم پس از فشار فراوان ایالات متحده بر دولت اسرائیل برای توقف حمله به غزه گرفته شد. بر اساس این گزارش، آتش‌بس در ساعت دو بامداد جمعه به وقت محلی – سه ساعت پس از تصمیم کابینه اسرائیل – اجرا خواهد شد.

به گزارش رویترز، دفتر نخست وزیر اسرائیل این گزارش‌ها را تأیید نکرد.

اما نیمه‌شب پنجشنبه، سازمان فلسطینی حماس هم که بر غزه حاکم است گفت که با اسرائیل به توافقی بر سر برقراری آتش‌بس همزمان رسیده است.

از سویی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که هنوز نمی‌تواند گزارش رسانه‌ها را در باره برقراری اسرائیل میان اسرائیل و حماس تأیید کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نشست مقدماتی مجمع عمومی این نهاد بین‌المللی گفت، ادامه حملات بین اسرائیل و حماس «غیرقابل قبول» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش با تأکید بر این که جنگ بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس باید فورا متوقف شود، بار دیگر خواستار برقراری آتش بس فوری در منطقه شد.

وی در این نشست که برای بررسی این جنگ برگزار شده، با اشاره به کشته شدن بسیاری از هر دو سو، گفت که از ادامه درگیری عمیقا شگفت‌زده شده است.

گوترش در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت که تلاش‌های گسترده دیپلماتیک سازمان ملل و نماینده امور خاورمیانه آن برای توقف جنگ همچنان ادامه دارد.

دبیرکل سازمان ملل از همه اعضای جامعه بین‌المللی خواست هرآنچه در توان دارند را برای عقب راندن دو طرف درگیری و کاهش خشونت در منطقه انجام دهند.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز یکی دیگر از سخنرانان نشست امروز مجمع عمومی بود که گفت تا روزی که فلسطینی‌ها سرزمین‌های خود را بازپس گیرند، مساله فلسطین در راس سیاست‌های ریاض خواهد بود.

شاهزاده فیصل بن فرحان در انتقاد از حملات ارتش اسرائیل به مناطق مختلف نوار غزه گفت، اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل سبب بالاگرفتن تنش‌ها شد و حملات اسرائیل به فلسطینی‌ها را «نقض میثاق‌های بین‌المللی» دانست.

وی با تأکید بر این که اعمال خشونت سبب خشونت متقابل و بالاگرفتن درگیری می‌شود، گفت پادشاهی سعودی از تلاش‌هایی که با هدف رسیدن به آتش‌بس فوری و ارسال کمک به غزه در جریان است، استقبال می‌کند.