عراقچی و روحانی: در آستانه توافق بر سر احیای برجام هستیم

روحانی: گام اصلی و بزرگ را برداشته‌ایم و توافق اصلی انجام شده است

عباس عراقچی، رئیس هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام - REUTERS/Leonhard Foeger

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، پنجشنبه شب در توییتی نوشت: «با وزیر [امور خارجه ایران، جواد] ظریف در باره برجام صحبت کردم. هیئت‌های حاضر در وین در هفته‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته‌اند. حالا لازم است همه طرف‌ها تصمیم‌های سیاسی لازم را بگیرند تا بتوانیم به مذاکرات پایان بدهیم و به اجرای کامل [برجام] باز گردیم. این امر برای ادامه راستی‌آزمایی فعالیت [های هسته‌ای جمهوری اسلامی] حیاتی است.»

کمی پیشتر، عباس عراقچی، رئیس هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام در وین روز پنجشنبه گفت: «به چارچوب یک توافق رسیده‌ایم. به ساختار توافق دست پیدا کرده‌ایم و متن اصلی توافق و ضمیمه‌هایی که خواهد داشت مشخص شده است. البته مذاکرات در مورد متن به پایان نرسیده و در مورد بسیاری از بندهای توافق، هنوز در حال مذاکره هستیم.»

به گزارش ایرنا، آقای عراقچی افزود: «برخی از موضوع‌های کلیدی کماکان مورد اختلاف است و در مورد آن توافق حاصل نشده است، به همین دلیل هیات‌ها تصمیم گرفتند که چند روزی تنفس بدهند و برای انجام مشورت‌های لازم به پایتخت‌ها مراجعه کنند».

آقای عراقچی ابراز امیدواری کرد که با ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای وین در هفته آینده، «هیئت‌ها که می‌آیند، تصمیمات خود را برای رسیدن به یک توافق گرفته باشند.»

همزمان، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که تا چند هفته دیگر عمر دولتش به پایان می‌رسد، پنجشنه در جریان افتتاح یک طرح پتروشیمی گفت تا پیش از واگذاری کار به دولت بعدی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو خواهد شد.

او گفت: «امروز در وین آمده‌اند و در حال مذاکره هستند و قبول دارند که تمام تحریم‌های اصلی را برخواهند داشت... در مسائل اصلی چون تحریم نفت، پتروشیمی کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانک‌ها همه را قبول کرده‌اند و تمام شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد: «گام اصلی و بزرگ را برداشته‌ایم و توافق اصلی انجام شده است، البته در مواردی هم در حال بحث هستیم تا به توافق نهایی برسیم، اما دولت کار را انجام داده است. سه ماه قبل همه ذهنم مشغول بود که آیا این دولت و ما می‌توانیم؟ ولی توانستیم کمر کرونا و تحریم را بشکنیم.»

مذاکرات احیای برجام با وجود پایان ضرب الاجل تعیین شده ۲۱ ماه می (جمعه ۳۱ اردیبهشت) هم پی گرفته می‌شود.

رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات گفت که ایران در خصوص احتمال تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «بعداً  تصمیم‌گیری خواهد کرد».

از سویی، میخائیل الیانوف، رئیس هیئت نمایندگی روسیه در این مذاکرات در توییتی نوشت: «بخش سخت و پر زحمت مسیر مذاکرات در نشست‌های وین طی شده است». او افزود که دور پنجم مذاکرات برجام که به تعبیر او «شاید آخرین دور باشد»، سه شنبه هفته آینده از سر گرفته می‌شود.