جایزه ملی زندگی‌نامه استرالیا به بهروز بوچانی رسید

پناهجوی کرد ایرانی جایزه خود را از طریق واتس‌اپ پذیرفت

Hoda Afshar

بهروز بوچانی، پناهجوی کرد ایرانی که چهارمین جایزه ادبی خود را از داخل اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس دریافت کرده، هنگام دریافت این جایزه گفت، نسل‌های آینده روزی این دوره سیاه از تاریخ استرالیا را به قضاوت خواهند نشست.

بوچانی صبح روز دوشنبه از داخل کمپ مانوس و از طریق واتس‌اپ، این جایزه ۲۵ هزار دلاری را برای کتاب «هیچ دوستی به جز کوهستان»، دریافت کرد. جایزه ادبی بیوگرافی ملی، غنی‌ترین جایزه‌ای است که برای کتاب‌های  زندگی‌نامه محور به نویسندگان منتخب اعطا می‌شود.

بوچانی که شش سال گذشته را در این کمپ پناهندگان سپری کرده، کتاب‌اش را از طریق پیامک، برای مترجم‌اش ارسال کرد و در نهایت این کتاب منتشر شد و جوایز متعددی در استرالیا دریافت کرد. یکی از مهمترین جایزه‌های، جایزه یکصد هزار دلاری ویکتوریا است که او بهمن‌ماه گذشته دریافت کرد.

این داستان روایت‌گر خروج بوچانی از ایران، سفر او به اندونری و سپس ورود او به استرالیا با قایق‌ است. دولت استرالیا می‌گوید در تلاش برای متوقف کردن این روند غیر قانونی و پرخطر قاچاق انسان به استرالیا، به افرادی که از این طریق وارد آب‌های استرالیا می‌شوند، اجازه ورود به استرالیا را نمی‌دهد.

بوچانی و حدود ۹۰۰ پناهجوی دیگر که با قایق به استرالیا آمده‌اند، سال‌هاست که در سخت‌ترین شرایط در اردوگاه‌های جزیره مانوس در شمال استرالیا زندگی می‌کنند.

بوچانی نقش مهمی در جلب توجه جامعه بین‌المللی به شرایط پناهجویان غیر قانونی در استرالیا داشته و به طور مرتب از طریق شبکه‌های اجتماعی در این زمینه اطلاع رسانی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های لحظه به لحظه او از شرایط نگهداری پناهجویان در مانوس و موارد متعددی خودکشی آنها، موجب شد، گروه‌های حقوق بشری دولت استرالیا را به دلیل نحوه برخورد با این افراد مورد انتقاد قرار دهند.

با این حال دولت لیبرال اسکات موریسون تاکید دارد که در تصمیم خود تجدید نظر نمی‌کند و افرادی که به طور غیر قانونی وارد استرالیا شده‌اند، مجوز ورود به این کشور را دریافت نخواهند کرد.

دولت استرالیا در اواخر دولت باراک اوباما در زمینه انتقال این پناهجویان به آمریکا با واشینگتن به توافق رسیده بود، اما با توجه به تغییر دولت در ایالات متحده و مواضع ضد مهاجرتی دونالد ترامپ، این روند به کندی پیش می‌رود.

ترامپ از جمله افرادی است که سیاست‌های مهاجرتی اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا را می‌ستاید. او اخیرا یکی از آگهی‌های مبارزه با مهاجرت غیر قانونی به استرالیا را در توییتر خود به اشتراک گذاشته و گفته بود که بقیه باید از استرالیا درس بگیرند.

بیشتر از کتاب