عفو بین‌الملل: «بی‌اعتنایی» اسرائیل نسبت به جان غیرنظامیان می‌تواند «جنایت جنگی» محسوب شود

«هنگام اقدام به حمله، هر دو طرف باید کلیه اقدامات احتیاطی را انجام دهند تا آسیب به غیرنظامیان به حداقل برسد»

بیش از دو هزار و ۵۰۰  نفر به دلیل تخریب خانه‌های خود بی‌خانمان شده‌اند-MOHAMMED ABED / AFP

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه اعلام کرد که حملات نیروهای اسرائیلی به مناطق مسکونی در غزه، باید به عنوان «جنایات جنگی» بررسی شود.

این نهاد حقوق بشری، حملات اسرائیل را «جنایت علیه بشریت» خواند و گفت که این مسئله، «بی‌اعتنایی حیرت‌آور» اسرائیل نسبت به جان غیرنظامیان فلسطینی را نشان می‌دهد.

سازمان عفو بین‌الملل برای تحقیق درباره «حملات مرگبار» اسرائیل به منازل مسکونی «بدون هشدار قبلی»، به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) مراجعه کرده است. تعداد کشته‌شدگان در غزه اینک به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده و در آخرین موج خشونت‌ها بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند. در اسرائیل هم ۱۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

صالح هیگازی، معاون مدیر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، گفته است: «حملات هوایی اسرائیل به غزه وحشتناک است و ساختمان‌های مسکونی و خانه‌های مردم را هدف قرار می‌دهند. در برخی موارد، یک خانواده کامل بر اثر فرو ریختن ساختمانی که در آن زندگی می‌کردند، زیر آوار مدفون شدند.»

او افزود که در پاره‌ای از موارد، به ساکنان غیرنظامی هشدار قبلی داده نشده است تا بتوانند فرار کنند: «بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، هر دو طرف باید اهداف نظامی و غیرنظامی را از هم تشخیص دهند و حملات خود بر اهداف نظامی متمرکز کنند. هنگام اقدام به حمله، هر دو طرف باید کلیه اقدامات احتیاطی را انجام دهند تا آسیب به غیرنظامیان به حداقل برسد.»

عفو بین الملل اعلام کرده است که «حملات مرگبار» اسرائیل به غزه، نشان‌دهنده «بی‌توجهی بی‌رحمانه» آن‌ها به زندگی غیرنظامیان فلسطینی است «که از سال ۲۰۰۷ به دلیل محاصره غیرقانونی اسرائیل، در غزه با رنج زندگی می‌کنند.»

به گفته مرکز حقوق بشری ال‌میزان، از روز ۱۱ مه حداقل ۱۵۲ ملک مسکونی در غزه تخریب شده است. وزارت مسکن و خدمات عمومی فلسطین در غزه اعلام کرده است: «حملات اسرائیل ۹۴ ساختمان دارای ۴۶۱ واحد مسکونی و تجاری را از بین برده‌اند و به ۲۸۵ واحد مسکونی هم به شدت آسیب رسانده و آن‌ها را غیر قابل سکونت‌ کرده‌اند.»

سازمان عفو بین‌الملل: ما به شدت نگران افزایش تعداد کشته‌ها در غزه، با ۱۸۸ کشته از جمله ۵۵ کودک، هستیم. دادگاه کیفری بین‌المللی باید حملات  روز شنبه اسرائیل به اردوگاه پناهندگان الشاطی را که به کشته شدن دو زن و هشت کودک منجر شد، بررسی کند. حمله مستقیم به غیرنظامیان، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل برای رسانه‌ها آمده است که بیش از دو هزار و ۵۰۰  نفر به دلیل تخریب خانه‌های خود بی‌خانمان شده‌اند و بیش از ۳۸ هزار نفر داخل این  کشور آواره هستند و در ۴۸ مدرسه آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا)، پناه گرفته‌اند.

سازمان عفو ​​بین‌الملل آمریکا :  حملات اسرائیل به خانه‌های مسکونی در غزه باید به عنوان جنایات جنگی بررسی شود- سعید صالح هیگازی، معاون مدیر منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا

این نهاد حقوق بشری گروه‌های مسلح فلسطینی را نیز به دلیل «حملات راکتی بی‌رویه» به مناطق غیرنظامی اسرائیل که به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان منجر شده، محکوم کرده است.

خالد بیدون: وزارت بهداشت غزه که  نیازهای بهداشتی و پزشکی دو میلیون نفر را در غزه تامین می‌کرد، بمباران شد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر هم شواهدی از سیاست‌های عمدی ارتش اسرائیل در هدف قرار دادن خانه‌های مردم در درگیری‌های سال ۲۰۱۴، منتشر کرده است.»

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریكا، روز دوشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از آتش‌بس حمایت كرد. حملات هوایی بین اسرائیل و حماس همچنان ادامه دارند و به هفته دوم وارد می‌شوند. 

© The Independent