هواوی سیستم عامل منعطف خود را روانه بازار می‌کند

این سیستم امن،‌ آسان و یکپارچه به راحتی جایگزین اندروید می‌شود

FRED DUFOUR / AFP

شرکت چینی هواوی از سیستم عامل جدیدی با نام ”هارمونیاو.اس. “(HarmonyOS) رونمایی کرده که در صورت لزوم می‌تواند بی‌درنگ جانشین اندروید شود.

ریچارد یو، مدیرعامل بخش مصرف کنندگان این غول تکنولوژی چین، از هارمونیاو.اس. در کنفرانس سازندگان هواوی در شهر دونگ گوان رونمایی کرد و گفت که این سیستم با تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، دستگاه‌های پوشیدنی و دیگر دستگاه‌های متصل به اینترنت کار می‌کند.

به گفتۀ آقای یو، این توانایی سیستم عامل جدید را ”کاملاً از اندروید و آی.او.اس. (اپل) متمایز میسازد.“ او گفت که سیستم جدید کاملاً منبع باز خواهد بود؛ ”می‌توانید یک بار برنامۀ خودتان را بسازید و سپس به شکلی انعطاف‌پذیر آن را روی مجموعه‌ای از دستگاه‌ها اجرا کنید.“

در حال حاضر، تلفن‌های هوشمند و رایانههای لوحی (تبلت‌های) هواوی از سیستم عامل اندروید گوگل استفاده می‌کنند، اما اوج گرفتن تنش میان آمریکا و چین این شرکت چینی را وادار کرد سریعاً سیستم عامل خاص خودش را فراهم کند.

در ماه می، پس از آنکه دولت آمریکا هواوی را به فهرست شرکت‌هایی افزود که شرکتهای آمریکایی اجازۀ همکاری با آنها را ندارند، گوگل ناچار امتیاز اندروید هواوی را معلق کرد. دولت ترامپ نگران است که هواوی با دولت چین مرتبط باشد و از دستگاه‌هایش برای جاسوسی در آمریکا استفاده کند.

آقای یو سال گذشته گفت که اگر همکاری هواوی با گوگل قطع شود، این شرکت سیستم عامل خودش را تکمیل میکند، اما افزود که این طرح ”طرح جایگزین“ است و ترجیح می‌دهد که همکاری با غول تکنولوژی آمریکا ادامه پیدا کند.

رسانه‌های چین اخیراً گزارش دادهاند که سیستم عامل جدید ممکن است در تلفن جدیدی به کار گرفته شود که تا پایان امسال تولید خواهد شد. نشریۀ گلوبال تایمز گزارش داده است که قیمت این تلفن هوشمند در حد قیمت‌های پایین تا متوسط بازار خواهد بود و ممکن است در فاصلۀ اکتبر تا دسامبر به بازار بیاید.

هواوی در اطلاعیه‌ای خبری، هارمونیاو.اس. را سیستم عاملی ”سبکوزن و جمع‌وجور“ توصیف کرد که ابتدا در دستگاه‌های هوشمندی چون ساعت‌ها و بلندگوهای هوشمند به کار خواهد رفت.

هواوی ادعا می‌کند که این سیستم عامل چهار ویژگی فنی متمایز دارد که با رقبایش متفاوت است: یکپارچگی، راحتی، امنیت، و هماهنگی.

آقای یو گفت: ”به عصری وارد شده‌ایم که مردم انتظار تجربه‌ای یکپارچه و هوشمند از همۀ دستگاه‌ها و موقعیت‌ها دارند. برای برآوردن این خواسته، فکر کردیم مهم است سیستم عاملی با توانایی‌های بین‌دستگاهی فراهم کنیم. سیستم عاملی می‌خواستیم که در هر شرایطی کار کند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/life

© The Independent

بیشتر از جهان