بازگشایی مرز زمینی ترکیه به روی ایرانیان پس از ۱۴ ماه 

تجار استان وان می‌گویند چرخ‌های متوقف‌شده اقتصاد دوباره به حرکت درمی‌آید 

پیش‌ از این ورود به کشور ترکیه از طریق مرز زمینی کاپی‌کویی امکان‌پذیر نبود - Ozan KOSE / AFP

با پایان یافتن قرنطینه سراسری در ترکیه و کاهش محدودیت‌ها از امروز سه‌شنبه (۱۸ ماه می) دروازه مرزی «کاپی‌کوی» که از ۲۴ ماه مارس سال ۲۰۲۰ به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شده بود، بازگشایی می‌شود. دروازه مرزی رازی و کاپی‌کوی دو استان آذربایجان غربی در ایران و استان وان در ترکیه را به هم وصل می‌کنند و در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر خوی در ایران قرار دارد. 

دروازه مرزی کاپی‌کوی به دلیل ورود سالانه یک ‌میلیون گردشگر ایرانی در توسعه اقتصادی استان وان تأثیر به سزایی دارد و خبر بازگشایی مجدد آن با خوشحالی و استقبال تجار، بازرگانان و اهالی این استان روبرو شده است. 

«فوزی چلیکتاش»، معاون اتاق بازرگانی و صنایع وان گفت: «با بازگشایی دوباره دروازه مرزی کاپی‌کوی چرخ‌های اقتصادی ما که متوقف شده بودند دوباره شروع به چرخیدن می‌کنند و  اهالی وان با هیجان و خوشحالی منتظر باز شدن این دروازه هستند.»

چلیکتاش در گفت‌وگو با پرتال خبری شهر وان درباره اهمیت این دروازه مرزی و حضور گردشگران ایرانی گفت: « شهر ما سالانه میزبان یک‌میلیون گردشگر ایرانی بود. بیشتر این گردشگران از ورودی کاپی کوی وارد استان وان می‌شدند. این امر تأثیر بسزایی در توسعه‌ اقتصادی استان ما داشت و بازگشایی مجدد آن چرخ‌های اقتصادی را دوباره به حرکت درمی‌آورد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته معاون اتاق بازرگانی و صنایع وان، نرخ بیکاری در این شهر پیش از همه‌گیری ویروس کرونا ۲۳ درصد بود ولی هم‌اکنون به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است. این در حالی است که استان وان با میانگین سنی ۲۱ سال، جزو پنج استان جوان ترکیه است. او اظهار امیدواری کرده پس از بازگشایی راه مرزی در این استان گشایش اقتصادی اتفاق بیفتد. 

دروازه مرزی کاپی‌کوی از ۱۴ ماه مارس سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده بود و عابران پیاده و وسایل حمل‌ونقل، امکان عبور از آن را نداشتند. حالا با پایان یافتن قرنطینه سراسری در این کشور رئیس‌جمهور دولت ترکیه خبر بازگشایی این دروازه را اعلام کرده است. 

پس از دستور رجب طیب اردوغان برای بازگشایی این راه مرزی، «مهمت امین بیلمز»، استاندار و جانشین شهردار وان نیز در توییتی اعلام کرد: «شهروندان ایرانی می‌توانند با داشتن تست پی‌سی‌آر (PCR) منفی که در ۷۲ ساعت قبل از سفر گرفته‌اند، از این‌ مرز تردد کنند.» پیش‌ازاین شهروندان ایرانی فقط امکان خروج از مرز کاپی‌کوی را داشتند و ورود به کشور ترکیه از طریق این مرز زمینی امکان‌پذیر نبود. 

دروازه مرزی کاپی‌کوی علاوه بر اینکه سالانه پذیرای بیش از یک‌میلیون گردشگر ایرانی است، گلوگاه مهم ارتباطی ترکیه با خاورمیانه نیز به شمار می‌رود به همین جهت از نظر اقتصادی و تجاری برای کشور ترکیه ارزش افزوده دارد. این وضعیت در آن‌سوی مرز درباره پایانه مرزی رازی نیز مصداق پیدا می‌کند و ایران نیز از این گلوگاه مرزی برای مبادلات تجاری و اقتصادی بهره می‌برد. اتصال خط آهن آسیا به اروپا یکی از مهم‌ترین امتیازات این مسیر مرزی است. 

مسافران ایرانی برای ورود به ترکیه از مرز رازی تا استان وان باید مسافت ۹۰ کیلومتری را طی کنند اما مسیر کوهستانی سرسبز و زیبا، جذابیت سفر زمینی در این منطقه را دو چندان کرده است و بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند این مسیر را برای سفر انتخاب کنند.

بیشتر از جهان