سندرم «هاوانا» به نزدیکی کاخ سفید رسید

طی ۵ سال گذشته بیش از ۱۳۰ دیپلمات، سرباز و متخصصان اطلاعاتی آمریکایی این بیماری مرموز را تجربه کرده‌اند

سفارت آمریکا در هاوانا، پایتخت کوبا، نخستین مکانی بود که علائم سندرم هاوانا در کارمندان آن‌جا دیده شد- YAMIL LAGE / AFP

بنا به گزارشی جدید، ایالات متحده مشغول تحقیق درباره مورد دوم ابتلای یکی از مقام‌های کاخ سفید به یک بیماری جدید است که ظن آن می‌رود بعد از یک حمله‌ نامرئی (با استفاده از منابع انرژی رادیویی) در واشینگتن رخ داده است.

سی‌ان‌ان روز دوشنبه، ۱۷ مه، گزارش کرد مورد دوم چند هفته بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر (۲۰۲۰) اتفاق افتاده است. این رسانه همچنین خبر وقوع اولین مورد بیماری را اطلاع‌رسانی کرد و گفت که هر دو مورد در نزدیکی کاخ سفید بوده است.

کیتی بو ویلیامز، گزارشگر این شبکه به برنامه «روز جدید» پیوست تا درباره «مجموعه علائم عجیبی» که مقام‌های کاخ سفید تجربه کرده‌اند صحبت کند و بگوید تاکنون درباره این حوادث چه می‌دانیم.

وقتی برایانا کیلار، مجری برنامه، از او پرسید که آیا کسی می‌داند عامل این بیماری چیست؟ خانم ویلیامز پاسخ داد: «پاسخ کوتاه نه است. دبیر سازمان مرکزی اطلاعات اکنون روزانه درباره این واقعه گزارش می‌گیرد که نشان می‌دهد سازمان‌های اطلاعاتی چقدر این ماجرا را جدی گرفته‌اند.»

برخی معتقدند این حوادث ممکن است تلاشی از طرف دولت‌های خارجی باشد تا اطلاعات را از دستگاه‌های الکترونیک، مانند گوشی‌های همراه، بدزدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برایانا کیلار از خانم ویلیامز پرسید که آیا فرد مهاجم «در معرض دید» قربانیان قرار گرفته است؟ این پرسش باعث شد که خانم ویلیامز دوباره تاکید کند مقام‌ها هنوز نمی‌دانند این حمله با چه ابزاری یا اصلا به چه شکلی انجام می‌شود، چرا که «هیچ‌کس واقعا چیزی ندیده است».

نتیجه‌گیری کیتی بو ویلیامز این بود که: «پاسخ سوال شما این است که هیچ‌کس واقعا در حال حاضر نمی‌داند.» و خانم کیلار این موضوع را «عمیقا نگران‌کننده» توصیف کرد.

پدیده‌ای که با نام سندرم هاوانا شناخته می‌شود نخستین‌بار از طرف نشریه نیویورک تایمز در اکتبر ۲۰۲۰ گزارش شد. طی ۵ سال گذشته بیش از ۱۳۰ دیپلمات، سرباز و متخصصان اطلاعاتی این بیماری مرموز را تجربه کرده‌اند.

گزارش‌های سازمان مرکزی اطلاعات و پنتاگون می‌گویند به اعتقاد آنها این یک بیماری طبیعی نیست بلکه بیشتر [عوارض جانبی] ابزاری تهاجمی از طرف نیرویی خارجی است. براساس مطالعه‌ای که به سفارش وزارت امور خارجه انجام شده است، به احتمال زیاد این بیماری در اثر قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی ایجاد می‌شود که به «سمت» اهدافی در ایالات متحده هدف گرفته شده‌اند.

علائم این بیماری می‌تواند شامل سردرد، وزوز گوش و اخلال در حافظه باشد. برخی از مقام‌ها به دلیل ابتلا به این بیماری به ناچار بازنشسته شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان