اکبر ترکان، وزیر سابق دفاع جمهوری اسلامی ایران، درگذشت

ترکان تنها وزیر غیرنظامی دفاع در جمهوری اسلامی ایران بود

اکبر ترکان، وزیر سابق دفاع ایران در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی بود- عکس از خبرگزاری مهر

در اولین ساعات روز یک‌شنبه ۲۶ اردی‌بهشت‌ماه، فرزند اکبر ترکان، وزیر سابق دفاع ایران، در صفحه اینستاگرام خود خبر درگذشت پدرش در سن ۶۹ سالگی را اعلام کرد. اکبر ترکان که از مشاورین سابق حسن روحانی نیز بود، سابقه فعالیت در نهادها و دستگاه‌های متعدد دولتی و حکومتی را در کارنامه داشت؛ دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان و عضو هیئت مؤسس دانشگاه شمال آمل و عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی از جمله فعالیت‌های اخیر وی بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما بی‌شک مهم‌ترین مناصب اکبر ترکان نشستن بر صندلی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی و هم‌چنین وزارت راه و ترابری در دولت دوم رفسنجانی بود. ترکان تنها غیرنظامی بود که در نظام جمهوری اسلامی ایران به مقام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید.

با روی کارآمدن دولت حسن روحانی، اکبر ترکان به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، سرپرست موقت سازمان فضایی ایران، شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، معاونت امور بین‌الملل ریاست جمهوری و دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب شد. 

اکبر ترکان از اعضای مؤسس حزب «اعتدال و توسعه» نیز بود. ترکان پس از انتخابات مجلس در سال ۹۸ که با مشارکت پایین مردم برگزار شد، گفته بود « مشارکت پایین مردم در انتخابات اسفند ماه نتیجه عملکرد اعضای شورای نگهبان بوده است.