شهرآورد تهران: سنت، حیثیت و جام قهرمانی

بازی پرسپولیس و استقلال بدون تماشاگر، اما در اوج کری‌خوانی مجازی برگزار می‌شود

هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال ایران، برای دو تیم پرسپولیس و استقلال به هفته‌ای سرنوشت‌ساز تبدیل شده است- عکس از خبرگزاری فارس

دربی شماره ۹۵ تهران علاوه بر حساسیت‌های سنتی موجود در نبرد استقلال و پرسپولیس، این‌ بار در راه قهرمانی این دو تیم، در قاب رقابتی ویژه با دیگر مدعی قهرمانی این فصل یعنی سپاهان اصفهان، حکم دیداری سرنوشت‌ساز را خواهد داشت.

دربی تهران اگرچه به دلیل شیوع کرونا در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه جمعه ۲۴ اردیبهشت بدون حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، اما کری‌خوانی مجازی از اینستاگرام و توییتر تا کلاب‌هاوس تب وتاب دربی را بالا برده است.

پرسپولیس و استقلال در هفته گذشته بعد از رقابت‌های توانفرسای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، دو دیدار سنگین را پشت سر گذاشتند و حالا هفته بیست‌وسوم لیگ برتر فوتبال ایران، برای این دو تیم به هفته‌ای سرنوشت‌ساز تبدیل شده است. استقلال برای باقی ماندن در رقابت قهرمانی و پرسپولیس برای عقب نماندن از سپاهانی که بر صدر جدول ایستاده، به پیروزی در این دیدار نیاز دارند؛ دربی ۹۵ از آن بازی‌ها است که تساوی در آن، چیزی کم از شکست ندارد.

این بازی به ویژه برای استقلال و سرمربی‌ آن فرهاد مجیدی، دیداری حیثیتی به حساب می‌آید. استقلال که بعد از صعود به عنوان صدرنشین لیگ قهرمانان آسیا، در بازگشت به تهران به وضعی غیرقابل تصور از تیم ته‌جدولی ذوب‌آهن شکست خورد، حالا موقعیت خود در رقابت قهرمانی را متزلزل می‌بیند.

مجیدی که در رقابت‌های آسیایی سازمان دفاعی تیم خود را ضربه‌پذیر یافته بود، مقابل ذوب‌آهن در هفته بیست‌‌و‌دوم آرایش دفاع سه نفره در مرکز را آزمایش کرد اما استحکام بیشتری حاصل نشد و استقلال در این دیدار، دو گل دریافت کرد؛ هرچند به نظر می‌رسد که این آرایش دفاعی، تمرینی برای بازی با همین روش مقابل پرسپولیس بوده باشد. استقلال در این دیدار، محمد دانشگر، مدافع جنجالی خود را هم در اختیار دارد که از لحاظ فنی، بازیکن کارآمدی محسوب می‌شود.

زمینه‌های نبرد در این دیدار برای استقلال پردامنه‌تر و حساستر است و فرهاد مجیدی در مصاحبه قبل از بازی، هوشمندانه سعی بر آن داشت تا از حرف زدن درباره  تنش‌های مربوط به مدیریت تیم پرهیز کند تا شرایط روانی تیم، به هم نریزد. نکته امیدوار کننده برای استقلال در این دیدار، این است که مهره‌های کلیدی خود را در اختیار دارد؛ تنها بازیکن محروم استقلال در این بازی آرش رضاوند است که مقابل ذوب‌آهن دومین کارت زرد را دریافت کرد.

اما پرسپولیس بعد از مسابقات سنگین لیگ آسیا و سپس تساوی در یک بازی جنجالی مقابل سپاهان در اصفهان که برای هر دو تیم مسابقه‌ای شش امتیازی محسوب می‌شد و پیروزی در آن به مثابه گام بلندی به سوی قهرمانی بود، حالا یک بازی فوق سنگین دیگر در پیش دارد.

مصدومیت سیامک نعمتی، حسین کنعانی‌زادگان، کمال کامیابی‌نیا و امید عالیشاه به حدی است که هنوز آمادگی داشتن و حضور آنان مقابل استقلال در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و این مشکل کمی نیست. با این ‌همه باید گفت که پرسپولیس تیم پرمهره‌ای است و حتی غیبت چهار بازیکن اصلی در این بازی، چیزی نیست که از توان تاکتیکی پرسپولیس کم کند؛ هرچند که دست یحیی گل‌محمدی، سرمربی قرمزها، را برای تعویض‌های هنگام بازی تنگ خواهد کرد. در صورت نرسیدن نعمتی و کنعانی‌زادگان به این مسابقه، خط دفاعی پرسپولیس تغییرات عمده‌ای پیدا می‌کند و ایجاد هماهنگی میان مهره‌های جدید، دغدغه بزرگ گل‌محمدی در این دیدار خواهد بود. خبر خوش برای خط دفاع پرسپولیس، احتمال بازگشت سعید آقایی، مدافع چپ این تیم، است که به نظر می‌رسد به آمادگی مطلوبی رسیده است.

از زمینه‌های مهم دربی ۹۵ تهران یکی هم سنجش آمادگی مهره‌های مورد نظر تیم ملی است. اگرچه اکثر مهره‌های فهرست ۲۳ نفری تیم ملی شناخته شده‌اند، اما ارزیابی کیفیت بازیکنان از سوی سرمربی تیم‌ملی در این دیدار بزرگ، موقعیت آنان در تیم ملی را تعیین خواهد کرد.

علاوه بر آن بازیکنانی مثل فرشید اسماعیلی، محمد نادری و مسعود ریگی در استقلال و شهریار مغانلو، سیامک سرلک و عیسی آل‌کثیر در پرسپولیس، این مسابقه را میدانی به حساب می‌آورند که در آن می‌توانند نظر سرمربی تیم‌ملی را به خود جلب کنند؛ خاصه آن که همه این نفرات از مهره‌های کلیدی تیم خود به حساب می‌آیند.

شکست در این دیدار می‌تواند بر شرایط روانی دو تیم را در ادامه مسابقات هم بگذارد. هر دو مربی قبل از مسابقه به اهمیت پیروزی در آن اشاره کرده‌اند و این عاملی است که می‌تواند شکل گیری یک بازی پرتنش را هم در پی داشته باشد؛ چیزی که در دیدار سپاهان و پرسپولیس هم شاهد آن بودیم.

داوری در این دیدار شاید سخت‌ترین بخش مسابقه باشد. محمدرضا اکبریان، داور کرجی دربی تهران، پیشاپیش فشار روانی حاکم بر این بازی را ارزیابی خواهد کرد. اظهارنظرها درباره داوری پیش از مسابقه آغاز شده است و این بر سختی کار داور می‌افزاید.

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال در کنفرانس مطبوعاتی پیش از دربی سعی کرد بین تیم خودش و پرسپولیس مقایسه‌ای انجام دهد: «تیم پرسپولیس بر اساس تفکرات سرمربی‌‌اش بسته شده اما تیم استقلال دو سال است که با نظر سرمربی بسته نمی‌شود. نه این که بازیکنان بدی باشند اما مشکل این است که در یک پست پنج بازیکن خوب داریم اما در پست دیگر وقتی بازیکنی مصدوم می‌شود، نمی‌توانیم بازیکنی را ذخیره کنیم. برای باشگاه بزرگی نظیر استقلال بهتر است که تیم با نظر سرمربی بسته شود. بازیکنان استقلال باکیفیت هستند اما من به هواداران استقلال قول می‌دهم که برای فصل آینده تیمی ببندم که هواداران دوست دارند و از بازی‌اش لذت می‌برند.»

مجیدی درباره دربی و مشکلات تیمش گفت: «استراتژی ما، پیروزی در دربی است اما بازیکنان ما باید باهوش باشند؛ چون پرسپولیس، تیمی خوب با بازیکن و مربی خوب است و ما اگر تیم خوبی باشیم، برنده خواهیم شد. بازی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا سه روز یک بار بود و بعد از سه بازی، بدن بازیکنان ما تحلیل رفت چون ما امکانات ریکاوری مثل تیم‌های عربی نداریم. بدنساز ما با هزینه خودش و ۳۰ هزار یورو دارو آمد و من به او مدیون هستم.»

یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، هم در نشست خبری پیش از بازی با استقلال گفت: «همه بازی‌ها برایمان مهم است. این فلسفه پرسپولیس است که تا آخر بجنگیم و فرقی نمی‌کند حریف ما وسط جدول باشد. بازیکنان ما ذهن بزرگ و برنده‌ای دارند و این به ما کمک می‌کند. حریف جدی ما سپاهان است. ما در دربی برای مساوی وارد زمین نخواهیم شد و اراده‌مان هم این است که برنده شویم. برد هدف اصلی است.»

گل‌محمدی درباره مصدومان پرسپولیس گفت: «واقعا چیزی مشخص نیست. ما زمان کمی برای ریکاوری داشتیم و دیروز هم بدون این بچه‌ها تمرین کردیم. شرایط‌شان زیاد خوب نبود اما فکر کنم در بازگشت بازیکنان، ساعت‌ها هم تاثیرگذار باشد.»

بیشتر از فوتبال