افزایش فشار بر اقلیت‌های دینی ایران در سال ۲۰۲۰

اعدام زندانیان سنی، بلوچ‌‌ و عرب‌ از جمله رفتارهای حکومت ایران با اقلیت‌های مذهبی بود

تجمع بهاییان در ریو دو ژانیرو در اعتراض به حکم زندان هفت بهایی در ایران، ژوئن ۲۰۱۱- Ana Carolina Fernandes/AFP

گزارش بین‌المللی آزادی‌های مذهبی کنگره آمریکا که روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت منتشر شد، نشان می‌دهد که فشار، تبعیض و آزار اقلیت‌های مذهبی در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است. در این گزارش سالانه، نیجریه، عربستان، میانمار، روسیه، چین و ایران از جمله کشورهایی هستند که متخلف معرفی شده‌اند.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز گذشته با انتشار این گزارش در حساب شخصی توییتر خود نوشت: «احترام به حق آزادی دین و عقیده، یک ارزش آمریکایی است و این گزارش گواه روشنی بر تعهد ما در ارتقا و حمایت از آن برای همه است.»
او در جمع خبرنگاران، کشورهای ناقض آزادی‌های مذهبی را محکوم کرد؛ واکنشی مشابه آنچه در دولت ترامپ نیز نشان داده شد و به دلیل اولویت دادن به آزادی مذهبی نسبت به سایر حقوق، موردانتقاد قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


آسوشیتدپرس در این باره نوشته است که بلینکن به چین انتقادات زیادی را وارد کرده اما اظهارات او از سخنان مایک پمپئو، وزیرخارجه پیشین، در جریان مشابه، کمتر بوده است. پمپئو بسیار سخت‌گیرانه‌تر، اغلب کل سخنرانی‌ را به این موضوع اختصاص می‌داد.

حکومت ایران، تنها دین اسلام و شیعه اثنی‌عشری را به عنوان مذهب به رسمیت می‌شناسد و شهروندان ایرانی «مطابق با موازین اسلامی» از حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی و... برخوردار می‌شوند. متقاضیان استخدام در مشاغل دولتی بر اساس پایبندی به اسلام و وفاداری به جمهوری اسلامی غربال و افرادی که ضوابط اسلامی را رعایت نکنند، اخراج می‌شوند.
 بر اساس برآورد دولت ایران، مسلمانان ۹۹.۴ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که ۹۰ تا ۹۵ درصد آن‌ها شیعه‌اند. با این حال نتیجه نظرسنجی گروهی غیردولتی مستقر در هلند از تغییرات چشمگیری و سکولاریزاسیون بی‌سابقه جامعه ایران حکایت می‌کند. این بررسی نشان می‌دهد که تنها ۴۰ درصد از ۴۰هزار نفری که در این تحقیق شرکت کردند، خود را مسلمان معرفی کرده‌اند. آماری که با داده‌های دولت در تضاد است؛ آن هم در مقیاسی بزرگ.
بهاییان، مسیحیان و یارسان‌ها از بزرگترین اقلیت‌های مذهبی ایران هستند. بر اساس متن گزارش کنگره آمریکا، «قتل‌های غیرقانونی، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و تبعیض، محرومیت از خدمات اساسی دولت، بودجه ناکافی و آمار بالای اعدام زندانیان سنی، بلوچ‌‌ و عرب‌» از جمله رفتارهای حکومت ایران در مقابله با اقلیت‌های مذهبی در سال گذشته بوده است.
گزارش سالانه آزادی‌های مذهبی، به منع تحصیل حداقل ۱۷ شهروند بهایی با وجود داشتن صلاحیت علمی اشاره کرده و نوشته است که آمار واقعی دانشجویانی که قادر به دسترسی به مدارک تحصیلی نیستند، قطعا از این تعداد بالاتر است.
زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان، به استثنای نوکیشان، تنها اقلیت‌های مذهبی شناخته شده در ایران هستند. در بخشی از متن گزارش آمده است که از سال گذشته، کارت شناسایی تنها برای شهروندانی صادر می‌شود که به یکی از ادیان شناخته شده معتقد باشند. این در حالی است که پیش از این، فرم‌های درخواست کارت شناسایی برای «سایر ادیان» نیز گزینه‌ای در نظر گرفته بود. حذف گزینه‌‌ «سایر»، این ترس را ایجاد می‌کند که گروه‌های مذهبی شناخته نشده از بسیاری از خدمات محروم شوند. بهاییان به دلیل اعتقادات دینی خود، اجازه ندارند برای درخواست شناسنامه به انکار و دروغ متوسل شوند.
این گزارش نشان می‌دهد که مقامات ایران، ادبیات و آموزه‌های دینی اهل سنت را از دروس مذهبی در برخی از مدارس دولتی و حتی در مناطق سنی مذهب، ممنوع كرده‌اند. دانشجویان نیز می‌گویند برخی استادان در كلاس‌های درس، به شخصیت‌های مذهبی اهل سنت توهین می‌کنند.

روحانیون مذهبی قم بار دیگر به فروشگاه‌ها هشدار داده‌اند که هدایای مرتبط با روز ولنتاین را نفروشند. در این گزارش به نقل از رادیو فردا آمده است که سازمان‌های مجری قانون کشور هر ساله تهدید می‌کنند كه در صورت فروش این اقلام که «در سنت مسیحی ریشه دارند»، کسب‌وکار افراد را یك تا شش ماه تعطیل خواهند كرد.
به استناد این گزارش، ایالت‌متحده آمریکا «قاضی محمود ساداتی، قاضی محمد سلطانی، دادگاه انقلاب شیراز و زندان‌های عادل‌آباد، ارومیه و وکیل‌آباد» را به دلیل نقض حقوق بشر و محرومیت شهروندان از آزادی‌های مذهبی تحریم کرده و نوشته است که دادگاه‌های ایران و قضات آن‌ها عدالت را اجرا نمی‌کنند و با «اجرای ایدئولوژی‌ای وحشیانه و سرکوب مخالفت‌ها» به دنبال محروم کردن مردم ایران از دادرسی‌های عادلانه و آزادی‌های اساسی هستند.