راه‌حل شیکاگو برای موش‌های خیابانی: هزار گربه ولگرد

گربه‌های کارگر در ازای پاداشی مختصر مثل غذا، آب، سرپناه و رفاه، موش‌ می‌گیرند

این پروژه، راه‌حلی انسانی و «سبز» است چرا که گربه‌های ولگرد واکسینه و عقیم شده را از محیط‌های متخاصم جدا می‌کند و برای حذف موش‌ها هم دیگر به استفاده از مرگ موش یا تله‌های خطرناک نیازی نیست- Pixabay

یک سازمان خیریه در شیکاگو، در تلاش برای مقابله با مشکل تاریخی موش‌های شهر، صدها گربه ولگرد را در محلات سراسر این شهر رها کرد.

نخستین بار،‌ شبکه تلویزیون محلی دبلیوجی‌ان۹ گزارش داد که طرح «گربه‌های مشغول کار» گروه «تری هاوس هیومن»، بیش از یک هزار گربه ولگرد را در محلات مسکونی و اداری رها کرده است تا جوندگان مزاحم را شکار کنند.

این مجموعه خیریه اعلام کرد که گربه‌های کارگر، در ازای پاداشی مختصر مثل غذا، آب، سرپناه و رفاه از طرف حامیان خود، موش‌ها را شکار می‌کنند و معمولا «به عضو محبوب خانواده جدید خود مبدل می‌شوند».

این سازمان توضیح داد که شکارچیان، گربه‌های ولگردی هستند که نمی‌توانند در محیط خانه یا پناهگاه زندگی کنند: «با قرار دادن آن‌ها در گروه‌های گربه‌های مشغول کار، می‌توانیم مطمئن باشیم آن‌ها بهترین زندگی ممکن را تجربه خواهند کرد.»

این پروژه، راه‌حلی انسانی و «سبز» است چرا که گربه‌های ولگرد واکسینه و عقیم شده را از محیط‌های متخاصم جدا می‌کند و برای حذف موش‌ها هم دیگر به استفاده از مرگ موش یا تله‌های خطرناک نیازی نیست.

به گفته سازمان «تری هاوس»، روش‌های شیمیایی و مکانیکی، «راه‌حل‌هایی کوتاه‌مدت و ناکارآمد» هستند و می‌توانند «برای کودکان، حیوانات خانگی و محیط زیست خطرناک باشند».

سارا لیس، از محموعه «تری هاوس هیومن» به شبکه دبلیوجی‌ان گفت: «بسیاری از موکلان ما گفته‌اند قبل از آن که این گربه‌ها را بگیرند، وقتی از خانه بیرون می‌آمدند موش‌ها واقعا از روی پای آن‌ها رد می‌شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم لیس توضیح داد صرف حضور گربه‌ها در محلات، باعث دور شدن موش‌ها می‌شود و آن‌ها را ترغیب می‌کند قلمرو شکارچیان را ترک کنند. او به شبکه تلویزیونی یاد شده گفت: «آن‌ها در واقع صرفا با «فرومون» (یک عامل شیمیایی ترشح شده یا دفع شده) خود موش‌ها را دور می‌کنند، همین بو برای دور نگه داشتن موش‌ها کافی است.»

گرچه گربه‌ها گهگاه این جوندگان را شکار می‌کنند اما بر اساس راهنمای این طرح، تا وقتی که غذا خورده و سیر باشند، معمولا از خوردن شکار خود اجتناب می‌کنند.

شیکاگو از دیرباز برای مشکل در مقابله با هجوم موش‌ها، بدنام است. این شهر برای ششمین سال متوالی، لقب «پرموش‌‌ترین شهر» را از آن خود کرده است.

به گزارش نیویورک تایمز، در سال ۱۹۷۷ و بعد از آن که آمار رسمی نشان داد تعداد موش‌ها در یک حوزه، از جمعیت انسانی ۸۵ هزار نفری آن بیشتر شده است، در طرح «جنگ با موش‌ها» برای هر موش گرفته شده در شهر، جایزه‌ای یک دلاری ارائه شد.

ساکنان این شهر اکنون در اثر همه‌گیری کرونا، افزایش تعداد موش‌ها در مناطق حومه‌‌ای را شاهد هستند. تعطیلی اجباری رستوران‌ها در مناطق شهری، باعث قطع عرضه موادغذایی برای موش‌ها شده و آن‌ها را مجبور کرده است در جست‌وجوی غذا به خارج از شهر سرازیر شوند. بسیاری از آن‌ها حتی به همنوع‌خواری روی آورده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان