سقوط بیت‌کوین پس از توقف فروش تسلا با این رمز‌ارز

ارزش بیت‌کوین در ژانویه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار بود و در ماه مارس به ۵۷ هزار دلار رسید

بیت‌کوین نهمین دارایی پرارزش جهان است و  به اندازه کل مصرف انرژی کشور آرژانتین برای استخراج آن انرژی مصرف می‌شود - Martin BUREAU / AFP

ایلان ماسک اعلام کرده است شرکت تسلا فروش بیت‌کوینی خودرو را لغو کرده است و همین باعث سقوط این رمزارز شده است.

مدیر عامل شرکت خودروهای برقی تسلا در توییتر نوشت: «تسلا فروش بیت‌کوینی خودرو را لغو کرده است. افزایش سریع مصرف سوخت‌های فسیلی برای استخراج و تراکنش‌های بیت‌کوین ما را نگران کرده است. به خصوص مصرف زغال سنگ که در تولید گازهای‌های گل‌خانه‌ای از تمام سوخت‌ها بدتر است. رمزارز از بسیاری جهات سرمایه‌گذاری مطلوبی است و معتقدیم آینده روشنی دارد اما این نباید به بهای هزینه‌ای سنگین برای محیط زیست باشد. تسلا بیت‌کوینی نخواهد فروخت و قصد داریم همین که در استخراج آن از انرژی‌های‌ دارای پایداری زیست‌محیطی بالاتر استفاده کنند در تراکنش‌ها از آن استفاده کنیم. برای این کار سایر رمزارزها را نیز مدنظر داریم.»

بهای بیت‌کوین بلافاصله بعد از این پیام توییتری مدیرعامل شرکت تسلا از اوج روزانه ۳۹ هزار پوند به ۳۷ هزار و ۱۹۰ پوند کاهش یافت. (ایندیپندنت با تسلا تماس گرفته است تا نظر آنها را در این باره بپرسد.)

این خبر غیرمنتظره در حالی منتشر شده است که امسال آقای ماسک از هواداران سرشناس این رمزارز بوده است. به طوری که در نیمه‌شبی در ماه مارس در ایالات متحده با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد: «اکنون می‌توانید از تسلا بیت‌کوینی خریداری کنید.»

او در ادامه توضیح داده بود که تسلا بیت‌کوین دریافتی را به پول‌های کاغذی مثل دلار تبدیل نخواهد کرد و به همان صورت نگه خواهد داشت.

او در پیام توییتری دیگر نوشت: «تسلا فقط از نرم‌افزار داخلی و متن‌باز استفاده می‌کند و مستقیم با شبکه‌های بیت‌کوین کار می‌کند. تسلا بیت‌کوین‌های دریافتی را به پول‌های کاغذی تبدیل نخواهد کرد و به همان صورت نگه خواهد داشت. اواخر امسال (۲۰۲۱) در خارج از ایالات متحده نیز فروش بیت‌کوین را به اجرا در خواهیم آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ماسک ژانویه امسال (۲۰۲۱) هم  با گنجاندن هشتگ بیت‌کوین و حرف «ب» انگلیسی که نماد آن است در شناسه توییتر خود، حمایت خود از این رمزارز را اعلام کرد.

ارزش بیت‌کوین در ژانویه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار بود که در ماه مارس به ۵۷ هزار دلار رسید. یعنی از این سرمایه‌گذاری ۶۳۰  میلیون تا ۱میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار نصیب تسلا شد.

پیام‌های توییتری آقای ماسک به ویژه به دلیل اثراتی که بر بازار می‌گذارد خوشایند دست‌اندرکاران بیت‌کوین نبوده است. البته این نخستین‌باری نیست که مدیرعامل تسلا بابت پیامدهای مالی پیام‌های توییتری‌اش مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ آقای ماسک را وادار به کناره‌گیری از ریاست شرکت تسلا کرد و این اقدام در چارچوب مجموعه مصالحه‌هایی صورت گرفت که او برای پایان دادن به شکایتی انجام داد. در آن شکایت او را متهم کرده بودند که با پیام‌هایی که در توییتر راجع به بهای سهام تسلا در بورس منتشر می‌کند سرمایه‌گذاران را فریب می‌دهد. (ایندیپندنت با سازمان بورس و اوراق بهادار تماس گرفته است تا نظر آنها را در این باره بپرسد.)

آقای ماسک در اوت آن سال در توییتر اعلام کرده بود در نظر دارد هر سهم تسلا را به بهای ۴۲۰ دلار به صورت خصوصی در بورس عرضه کند. سه سال بعد هم در خبرها آمده بود بابت پیام‌هایی که در توییتر راجع به دوج‌کوین منتشر کرده است تحت بازجویی نهادهای تنظیم مقررات قرار دارد. دوج‌کوین از جمله رمزارزهای حاشیه‌ای است که بهای آن هم دستخوش فرازونشیب است و همانند بیت‌کوین بابت لطمات زیست‌محیطی مورد انتقاد بوده است.

بیت‌کوین نهمین دارایی پرارزش جهان است و هم‌اکنون به اندازه کل مصرف انرژی کشور آرژانتین بابت استخراج آن انرژی مصرف می‌شود.

چارلز هاسکینسون، مدیرعامل یکی از شرکت‌های معروف رمزنگاری به نام آی.او.اچ.کی، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «مصرف انرژی بیت‌کوین از آخرین اوج آن در سال ۲۰۱۷ بیش از چهار برابر شده است و به دلیل آنکه دی‌ان‌ای بیت‌کوین دچار ناکارایی در مصرف انرژی است وضعیت بدتر هم می‌شود.»

قیمت این رمزارز پیش از این به حد نصاب‌های بی‌سابقه‌ای رسیده بود و قیمت رمزارزهای اتریوم (اتر) و کاردانو (ای‌دی‌ای) نیز به اوج‌ بی‌سابقه‌ای رسید.

البته بانک مرکزی انگلستان هشدار داده است که رمزارز «فاقد ارزش ذاتی» است و سرمایه‌گذاران در آن پولشان را به باد خواهند داد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی