تاکید دوباره عراقچی بر اجرای پروتکل الحاقی به شرط لغو تحریم‌ها

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد

عباس عراقچی رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران- JOE KLAMAR / AFP

رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین روز چهارشنبه اعلام کرد که ازسرگیری اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران مشروط به  لغو تحریم‌‌ها است و ابراز امیدواری کرد این امر تا پیش از پایان ماه جاری امکان‌پذیر شود.

عباس عراقچی در توییتی نوشت: «ازسرگیری اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در (مقوله) تحریم‌هایی که برچیده می‌شوند پیش‌بینی شده است. ما علاقه‌مندیم در صورت امکان تا پیش از ۲۱ مه (٣١ اردیبهشت) انجام شود.»
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران افزود: «ما جدی و مصمم هستیم، آماده هستیم حتی از فردا این کار را انجام دهیم: هنگامی که تحریم‌ها به شکلی قابل تایید برچیده شوند، به اجرای کامل برجام بازخواهیم گشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام، تعهدات خود را در برجام نادیده گرفت و علاوه بر افزایش سطح غنی‌سازی، اجرای پروتکل الحاقی را – که امکان بازرسی‌های فوری آژانس را فراهم می‌کند – متوقف کرد.

به دنبال این اقدام ایران، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران سفر کرد و پس از گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی، اعلام کرد به یک توافق موقت سه ماهه برای ادامه نظارت‌ها دست یافته است.

عراقچی هفته پیش به تلویزیون ژاپن، ان اچ کی، گفت که ایران امیدوار است پیشرفت کافی در مذاکرات هسته‌ای جاری در وین با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ حاصل شود و نیازی به تمدید توافق با آژانس نباشد.

با این حال، او تاکید کرد که اگر لازم باشد، ایران موضوع تمدید آن را در نظر خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه با اشاره به این موضوع گفت، اگر تا پیش از انقضای توافق موقت ایران و آژانس، توافقی در وین حاصل نشود، ایران و آژانس باید برای تمدید این توافق اقدام کنند.