مخالفت جمهوری‌خواهان با آب و غذا دادن به مردم در صف رای

جمهوری‌خواهان پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات، به پشتیبانی از محدودسازی میزان حضور در پای صندوق‌های رای روی آورده‌اند

جمهوری‌خواهان چندی پیش با تصویب قانونی در ایالت جورجیا، آب و غذا دادن به مردم در صف رای را ممنوع کردند - Julie Denesha / AFP

جمهوری‌خواهان عضو کارگروه لوایح مجلس سنا، روز سه‌شنبه، اصلاح شدن «قانون مردم» (For The People Act) که ایالت‌ها را از توزیع داوطلبانه غذا یا آب به مردم در صف رای منع می‌کرد، رد کردند.

این اصلاحیه را جان آساف، سناتور جورجیا، در چارچوب طرح پیشنهادی خود به نام «قانون دسترسی رای‌دهندگان به آب» (Voter Access to Water Act) ارائه داده بود. این در حالی است که جمهوری‌خواهان چندی پیش با تصویب قانونی در ایالت جورجیا، آب و غذا دادن به مردم در صف رای را ممنوع کرده بودند.

جمهوری‌خواهان ادعا می‌کنند دادن مجوز به مردم برای توزیع غذا و آب در صف رای، نوعی ترغیب مردم به نفع جناحی خاص است که از قبل هم ممنوع بوده است.

آقای آساف می‌گوید مجلس سنا «به نوعی دستخوش بدبینی‌های جناحی شده است» و از سناتورها خواست در تصمیم‌گیری راجع به پیشنهادهای انتخاباتی دموکرات‌ها، از «برخوردهای واکنشی و برداشت‌های بد» دست بردارند.

او گفت پیش از این هم «خلاف قانون بوده است» که در صف رای «... کارزار تبلیغاتی به راه اندازند یا به طرفداری از جناح یا فردی خاص فعالیت کنند، لباس تبلیغاتی به تن داشته باشند یا با رای‌دهندگان صحبت کنند. این کارها از قبل جرم بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارگروه لوایح مجلس سنا در حال بررسی اصلاحیه‌های «قانون مردم» است که دموکرات‌های مجلس نمایندگان و کاخ سفید ارائه داده‌اند و حاوی پیشنهادهای اصلاحی جامع راجع به حق رای و تامین اعتبار کارزارهای تبلیغاتی است؛ اما این پیشنهادها، در مجلس به شدت جناحی سنا، با مخالفت‌های سرسختانه‌ای روبه‌رو شده است.

در جورجیا، برایان کمپ فرماندار این ایالت، چندی پیش با امضای خود لایحه‌ای انتخاباتی را به قانون تبدیل کرد که از جمله مفاد آن، خلاف قانون بودن توزیع غذا یا آب در فاصله ۴۵ متری مراکز رای‌گیری یا ۷.۵ متری افراد ایستاده در صف رای است. اما کنشگران حق رای با این قانون مخالفت کردند و می‌گویند هدف از تصویب آن، کاهش میزان رای در مناطقی است که در روز رای‌گیری، شکل‌گیری صف‌های طولانی در آن‌ها محتمل‌تر است.

جمهوری‌خواهان پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، به پشتیبانی از محدودسازی میزان حضور در پای صندوق‌های رای و اقداماتی از این دست روی آورده‌اند و دموکرات‌ها نیز برای مقابله با چنین رویکردی، در پی تصویب «قانون مردم» هستند.

ثبت‌نام خودکار رای‌دهندگان، برگزاری رای‌گیری زودهنگام در انتخابات فدرال دست‌کم در ۱۵ روزپیاپی و رای‌گیری پستی و غیابی، از جمله پیشنهادهای ارائه شده در این لایحه است.

بخش شفافیت و اصلاحات مالی کارزار تبلیغاتی این قانون نیز باعث می‌شود تا حذف رای‌دهندگان از فهرست رای‌گیری دشوارتر شود، حق رای را به افراد دارای سابقه محکومیت بازمی‌گرداند، تشکیل انجمن‌های مستقل ناحیه‌بندی مجدد برای ترسیم مجدد مناطق کنگره به منظور مقابله با حوزه‌بندی جناحی را میسر می‌سازد و گروه‌های «پول‌های کثیف»، صاحبان پول‌های هنگفت و دسته‌های کنشگری سیاسی و همچنین منابع مالی پشت‌پرده تبلیغات سیاسی در فیس‌بوک و توییتر را برملا می‌کند.

© The Independent