عزای عمومی در افغانستان

دولت افغانستان برای یادبود از قربانیان بی‌گناه مدرسه سیدالشهدا عزای عمومی اعلام کرده است

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته اما انگشت اتهام به سوی طالبان نشانه رفته است - Wakil KOHSAR / AFP

امروز (سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت) در افغانستان به مناسبت یادبود قربانیان دانش‌آموز که در انفجارهای پی‌درپی مدرسه سیدالشهدا کشته شده‌اند، عزای عمومی اعلام شده است و این در حالی‌ است که هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را که بیش از ۸۵ کشته و ۱۴۷ مجروح برجا گذاشت، به عهده نگرفته است، با این حال انگشت اتهام‌ها به سوی شورشیان طالبان نشانه رفته است.

دولت افغانستان پرچم ملی کشور را در سراسر جهان در حالت نیمه‌برافراشته نگه‌داشته است تا به قربانیان کودکی که بی دلیل پرپر شدند، احترام گذاشته شود.

متحدان سیاسی افغانستان از جمله دفتر اتحادیه اروپا در کابل نیز در همبستگی با مردم افغانستان پرچم خود را به حالت نیمه‌برافراشته در آورده است.

اشرف غنی، رئيس جمهورافغانستان، پس از حمله خونین روز شنبه اعلام کرد که به یادبود قربانیان حمله کابل و پل‌علم لوگر، روز سه‌شنبه عزای عمومی است.

سه روز پس از حمله به دانش‌آموزان سیدالشهدا، شماری از کودکان همچنان ناپدید هستند. بیشتر قربانیان این دبیرستان دختران بین ۱۳ تا ۱۸ سال بوده‌اند.

عقیله توکلی، مدیر دبیرستان، می‌گوید ممکن است با روشن شدن اوضاع، شمار کشته‌شدگان و مجروحان به ۳۰۰ نفر نیز برسد.

عبدالله،‌ پدر شکریه که دخترش تاکنون ناپدید است، به طلوع نیوز گفته است: «همه جاها را گشتم. رفتم به شفاخانه که خون خود را بدهم تا جسدی را که تنها کمی از دست و یک قسمت از پایش شناسایی می‌شود، نشان بدهند که شکریه باشد و با خودم ببرم.»

اما تاکنون از شکریه چیزی جز کتاب‌های سوخته و کیف مدرسه‌اش شناسایی نشده است.

پس از حمله خونینی که تمام کشور را تکان داده است و بسیاری را در آستانه عید فطر در ماتم نشانده است، گروه طالبان آتش‌بسی سه روزه در جریان ایام عید اعلام کرده است.

دولت افغانستان که نسبت به نیت گروهی که تاکنون در مذاکرات صلح نقش سازنده‌ای بازی نکرده و حاضر نشده است به آتش‌بس دایم تن دهد، شک و تردید دارد، در واکنش به اعلام آتش‌بس طالبان موضع‌گیری محتاطانه‌ای کرده است.  

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان از اعلان آتش‌بس سه روزه طالبان در روزهای عید سعید فطر آگاه است، ولی تاکید ما و مردم افغانستان بر آتش‌بس واقعی و دایمی است. توسل به خشونت، قتل و کشتار افراد غیرنظامی، انهدام زیربناها و اماکن عمومی نه‌تنها در روزهای عید بلکه در هیچ روزی جواز شرعی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

به گفته دفتر ریاست‌جمهوری کشور، اکنون که نیروهای بین‌المللی از افغانستان خارج می‌شوند و مراجع معتبر دینی و علمای جهان اسلام جنگ در افغانستان را خلاف رهنمودهای دینی می‌دانند، طالبان هیچ دلیل شرعی برای ادامه کشتار مردم افغانستان ندارند.

در بیانیه ارگ ریاست‌جمهوری آمده است: «پیام ما به گروه طالبان این است که حملات آنان بر مردم و تاسیسات عمومی در جریان ماه مبارک رمضان به ویژه حملات اخیرشان در ولایات لوگر، هلمند، غزنی، هرات، بغلان، فاجعه دشت برچی کابل و حادثه المناک امروز در زابل نشان می‌دهد که اعمال خشونت و تلاش برای ایجاد فضای رعب و وحشت بر مردم افغانستان برای رسیدن به اهداف سیاسی و استخباراتی تنها باعث انزجار و تنفر بیشتر مردم افغانستان می‌شود.»

حمله به دانش‌آموزان دختر باعث همبستگی شدید اقوام افغانستان نیز شده است. هدف این حملات که شهروندان هزاره و شیعیان افغانستان بوده است، واکنش بسیاری از گروه‌های قومی در حمایت از هزاره‌‌ها را برانگیخته است. گروه‌های زیادی در رسانه‌های اصلی و اجتماعی افغانستان با هزاره‌ها ابراز همدردی کرده و کشتار کورکورانه مردم را نکوهش کرده‌اند.

بیشتر از جهان