انجمن قلم آمریکا خطاب به بایدن: در مذاکره با ایران، حقوق بشر را در کانون توجه قرار دهید

این نامه از دولت بایدن می‌خواهد، اطمینان دهد، توجه به وضع نگران‌کننده حقوق بشر در مرکز سیاست خارجی ایالات‌متحده در قبال ایران است

«تاکید و توجه متمرکز به حقوق بشر در بین مقامات سطح بالا باید یکی از محورهای سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران باشد»-تصویر از کمپین حقوق بشر در ایران

انجمن قلم امریکا به همراه هشت نهاد دیگر شامل کمپین حقوق بشر در ایران، در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار تمرکز بر موضوع حقوق بشر به موازات سایر امور با ایران شدند.

به گزارش وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران، این نامه از دولت بایدن می‌خواهد، اطمینان دهد، توجه به وضع نگران‌کننده حقوق بشر در مرکز سیاست خارجی ایالات‌متحده در قبال ایران است.

این در حالی است که مذاکرات برای بازگشت به برجام در وین ادامه دارد و مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا از پیشرفت در گفت‌و‌گو‌ها خبر می‌دهند. همچنین گزارش‌هایی حاکی از توافق احتمالی برای آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران و مبادله زندانیان با هدف بازگشت هرچه سریع‌تر به برجام منتشر شده است.

نامه مشترک نهادهای حقوق بشری و انجمن قلم آمریکا از بایدن می‌خواهد، تلاش برای پیگیری کارنامه نقض فاحش حقوق بشر در ایران و بهبود آن را هم‌راستا با مذاکرات درباره مسائل امنیتی دنبال کند. امضاء کنندگان این نامه هشدار می‌دهند در غیر این صورت منافع امنیت ملی آمریکا نیز تامین نخواهد شد.

سازمان خانه آزادی، بنیاد عبدالرحمن برومند، سازمان «اول حقوق بشر»، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، سازمان پروژه دموکراسی در خاورمیانه، بنیاد سیامک پورزند و اتحاد برای ایران از دیگر امضاء‌کنندگان این نامه هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قربانی کردن موضوعات حقوق بشری و نگرانی‌های امنیتی همسایگان ایران در خلیج فارس از جمله نگرانی‌های منتقدان توافق دولت بایدن با جمهوری اسلامی است. تجربه‌ای که یک بار در دولت باراک اوباما اتفاق افتاد و نه تنها موجب بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران نشد، بلکه روند بازداشت شهروندان خارجی و دوتابعیتی نیز ادامه یافت. اکنون همان شهروندان دوتابعیتی و خارجی که پس از برجام در ایران بازداشت شده‌اند، یکی از اهرم‌های فشار جمهوری اسلامی برای دریافت امتیاز از غرب و به ویژه آمریکا به‌شمار می‌روند.

سوزان نازل، رئیس انجمن قلم آمریکا با اشاره به تلاش دولت بایدن برای تغییر نحوه تعامل با جمهوری اسلامی گفت: «تاکید و توجه متمرکز به حقوق بشر در بین مقامات سطح بالا باید یکی از محورهای سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران باشد.»

او با اشاره به احتمال لغو برخی تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران هشدار داد که «اصول حقوق بشر نباید هزینه دستیابی دولت بایدن به توافق با جمهوری اسلامی ایران را پرداخت کند.»

به گزارش انجمن قلم آمریکا، ایران چهارمین زندان بزرگ نویسندگان و روشنفکران در جهان به‌شمار می‌رود.

در بخشی از این نامه آمده است: «بنا به اعلام سازمان حمایت از روزنامه نگاران، از دسامبر سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۱۵ روزنامه نگار در زندان‌های ایران محبوس هستند. مقامات امنیتی ایران روزنامه‌نگاران شاغل در خارج از کشور نیز را هدف گرفته و خانواده‌های آنها را در ایران مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

برای انجمن قلم آمریکا (PEN America) مسجل شده که در سال ۲۰۲۰، زندانی شدن ۱۹ هنرمند و نویسنده ایران را به چهارمین زندان نویسندگان و روشنفکران جهان تبدیل کرده است؛ از نوازندگان  و فیلم‌سازان گرفته تا  عکاسان وحتی فعالان حوزه مدلینگ با حکم حبس روبه‌رو شدند. از سوی دیگر فعالان حقوق زنان و اقلیت‌های جنسیتی نیز مورد آزار و اذیت شدید از سوی مقامات امنیتی قرار می گیرند.»

سرکوب، بازداشت، شکنجه و قتل فعالان سیاسی و نویسندگان و معترضان ایرانی در سال‌های اخیر همواره ادامه داشته است. این نامه به اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز، کشتار معترضان در آبان ۹۸، گروگانگیری با هدف مبادله زندانیان، افزایش تعداد اعدام‌ها و قدرت و نظارت شدید شورای نگهبان بر انتخابات و بسیار از شواهد دیگر نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی اشاره می‌کند.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران نیز می‌گوید، «سیاست بایدن در قبال ایران می‌تواند تحولات داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. او بایدن برای دولت ایران روشن کند که جامعه بین‌المللی چشم خود را بر نقض حقوق بشر نمی‌بندد.»

این در حالی است که برخی مقامات دولت بایدن به انجام چند توافق جداگانه با ایران اعتقاد دارند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن و از مذاکره‌کنندگان برجام از جمله این افراد است. در این سناریو نخست بازگشت سریع به برجام به عنوان سکویی برای مذاکرات گسترده‌تر انجام می‌شود. در مقابل بسیاری از ناظران بین‌المللی و مقامات دولت سابق آمریکا بر این باورند پس از بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی انگیزه‌ای برای مذاکره بیشتر با آمریکا نخواهد داشت و بار دیگر موضوعاتی چون نقض حقوق بشر قربانی توافق دولت دمکرات آمریکا با رژیم جمهوری اسلامی ایران می‌شود.