بحران کمبود اکسیژن در نپال؛ کوهنوردان کپسول‌های خالی را برگردانند

بر اساس برآوردها، کوهنوردان در این فصل بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ کپسول اکسیژن با خود برده بودند

نپال امسال برای صعود به ۱۶ قله در کوه‌های هیمالیا در ماه‌های آوریل-مه بیش از ۷۰۰ مجوز صادر کرد - Prakash MATHEMA / AFP

کشور نپال در نبرد با ویروس کرونا با کمبود ذخایر اکسیژن مواجه است و انجمن کوهنوردی نپال ملتمسانه از کوهنوردان اورست خواسته است به جای رها کردن کپسول‌های خالی اکسیژن، آن‌ها را با خود برگردانند.

بر اساس برآوردها، کوهنوردان و شرپاهای همراهشان (افراد بومی نپال) در این فصل بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ کپسول اکسیژن با خود برده بودند. اکنون مسئولان انجمن کوهنوردی نپال در تلاش خود برای اکسیژن‌رسانی به بیماران کرونایی، به کوهنوردان روی آورده‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند که کپسول‌های اکسیژن خود را در کوه‌ها رها نکنند.

کول بهادر گورونگ، از مسئولان ارشد انجمن کوهنوردی نپال، به رسانه‌ها گفت: «این کپسول‌ها اغلب زیر بهمن دفن می‌شوند یا در پایان سفر روی دامنه کوه‌ها رها می‌شوند. ما از کوهنوردان و شرپاها خواهش می‌کنیم تا جای ممکن کپسول‌های خالی‌شان را با خود برگردانند، زیرا می‌توانند دوباره پر شوند و برای درمان بیماران مبتلا به کرونا که به شدت نیازمند آن‌ها هستند، مورد استفاده قرار گیرند.»

نپال امسال برای صعود به ۱۶ قله در کوه‌های هیمالیا در ماه‌های آوریل-مه بیش از ۷۰۰ مجوز صادر کرد. دولت بی‌صبرانه منتظر بود تا صنعت کوهنوردی و گردشگری را بار دیگر راه بیندازد. حداقل ۴۰۸ مجوز برای کوهنوردان کوه اورست صادر شد.

نپال روز یک‌شنبه ۸ هزار و ۷۷۷ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا را گزارش داد، که بنا به گزارش رویترز، ۳۰ برابر تعداد ثبت شده در روز ۹ آوریل است. بر اساس داده‌های دولتی، تعداد کل مبتلایان ۳۹۴ هزار و ۶۶۷  نفر، و تعداد مرگ‌ها ۳ هزار و ۷۲۰ نفر بوده است. از روز شنبه سرانه مبتلایان کویید-۱۹ ثبت شده در نپال، به میزان مبتلایان در هند نزدیک شده است.

بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی و دولتی در کاتماندو با کمبود اکسیژن مواجهند و قادر به پذیرش بیماران بیشتر نیستند. سمیر کومار ادیکاری، از مقامات وزارت بهداشت، به رویترز گفت: «برای نجات جان مردم به تقریبا ۲۵ هزار کپسول اکسیژن نیاز فوری داریم. این نیاز اضطراری ماست. در ضمن به گیاهان اکسیژن‌ساز، دستگاه‌های فشار هوا (کمپرسور) و تخت‌های مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) هم نیاز فوری داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئول دیگری به رسانه‌ها گفت که نپال از چین ۲۰ هزار کپسول اکسیژن خواسته است که برخی برای رفع نیازهای فوری با هواپیما منتقل خواهند شد. هریدایش تریپاتی، وزیر بهداشت و جمعیت، گفت: «چین متعهد شده است به ما کپسول‌های اکسیژن، دستگاه‌های تهویه، و سایر تجهیزات پزشکی بدهد.»

چین همچنین در حال ایجاد یک «خط جداکننده» روی کوه اورست است تا از ابتلای کوهنوردان به ویروس کووید-۱۹ جلوگیری کند. چندین گزارش حاکی از شیوع کووید-۱۹ در بیس‌کمپ اورست (اردوگاه پایه) هستند. از قرار تعداد زیادی از کوهنوردان با علایم کووید به بیمارستان‌های کاتماندو منتقل شده‌اند.

«به‌رغم تلاش‌های دولت نپال برای مقابله با افزایش تعداد مبتلایان، ویروس کووید-۱۹ به کوه اورست رسیده است: 

در روزهای اخیر، اخباری مبنی بر شیوع ویروس کووید-۱۹ در بیس‌کمپ اورست در نپال، جایی که هر ساله صدها کوهنورد جمع می‌شوند تا خود را با ارتفاعات کم‌اکسیژن تطبیق دهند، گزارش شده‌اند. - آرتی پول  ۶ مه ۲۰۲۱

دکتر پراکاش تاپا، پزشکی در بیمارستان بهری در نپالگونج در جنوب غرب نپال، گفت بیماران به دلیل کمبود تخت روی زمین و در راهروها می‌خوابند. او افزود: «تاكنون هر طور شده وضعیت را اداره کرده‌ایم، اما فکر نمی‌کنم بتوانیم تعداد بیشتری بیمار قبول کنیم.»

به گزارش موسسه «اکشن‌اید نپال»، این کشور برای جمعیت ۳۰ میلیون نفری خود تنها ۱۶۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه و کمتر از ۶۰۰ دستگاه تهویه دارد. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر هم کمتر از یک، یا هفت دهم درصد پزشک دارد.

«خبرگزاری رویترز صبح امروز از گوپال شارما در کاتماندو این خبر را دریافت کرده است که نپال به قدری با کمبود کپسول‌های اکسیژن مواجه است که از کوهنوردان ساگرموتو (کوه اورست) خواسته کپسول‌های اکسیژن‌شان را روی کوه رها نکنند و آن‌ها را با خود برگردانند.» - پل میک ۱۰ مه ۲۰۲۱

این نگرانی در میان است که نپال هم با ویروس کووید، مسیر هندوستان را  طی کند. بر اساس گزارش‌های فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، آخر هفته گذشته نتیجه حداقل ۴۴ درصد از آزمایش‌های کووید در نپال مثبت بود.

دکتر نترا پراساد تیمسینا، رئیس صلیب سرخ نپال، به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «اگر نتوانیم جلو موج اخیر کووید را بگیریم که هر لحظه دارد جان تعداد بیشتری را می‌گیرد، وضعیت هولناک هند به زودی آینده نپال خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان