بلواوریجین فروش بلیت‌های سفر به فضا را آغاز می‌کند

نخستین پرواز تجاری برای رسیدن به لبه فضا

فضاپیمای «نیو شپرد» می‌تواند شش مسافر را در کپسول خود به ناحیه‌ای فرضی در ارتفاع صد کیلومتری زمین ببرد-REUTERS/Isaiah J. Downing

شرکت موشک‌سازی بلواوریجین متعلق به میلیاردر عرصه فناوری، جف بزوس، روز چهارشنبه (۵ مه) اعلام کرد که این شرکت در روز بیستم جولای، مسافرانی را برای یک پرواز زیر مداری، سوار بر فضاپیمای «نیو شپرد» راهی یک سفر تفریحی خواهد کرد. این شرکت تاکید کرده است که پنج صندلی از شش صندلی موجود برای مسافران سوار بر فضاپیما، با فضانوردانی پر خواهد شد که نام آنها بعدا منتشر می‌شود. بلواوریجین می‌گوید صندلی دیگر طی هفته‌های آینده در تارنمای این شرکت به مزایده گذاشته خواهد شد. کاری که نخستین پرواز تجاری برای رسیدن به لبه فضا محسوب می‌شود.

 بر اساس اعلام این شرکت، این مزایده به افراد اجازه می‌دهد هر مبلغی را در این تارنما پیشنهاد دهند. مزایده‌ای که قرار است در سه مرحله انجام شود و نخستین مرحله آن از پنجم تا نوزدهم ماه مه (۲۰۲۱) برنامه‌ریزی شده است.

با رونمایی از مبالغ پیشنهاد شده در مزایده و با مشخص شدن فرد برنده، مراسم زنده‌ای نیز برای روز دوازدهم ژوئن برنامه‌ریزی شده است. لازم به یادآوری است که این بنیاد، مبالغ جمع‌شده را صرف ترویج آموزش علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فضاپیمای «نیو شپرد» می‌تواند به طور مستقل تعداد شش مسافر را در کپسول خود به ناحیه‌ای فرضی در ارتفاع صد کیلومتری زمین ببرد که «خط کارمان» نامیده می‌شود. جایی که زمین را از فضا جدا می‌کند به طوری که فضانوردان در زمان کوتاهی بی‌وزنی را تجربه می‌کنند و زمین از آنجا به شکل منحنی دیده می‌شود. فضانوردان با نزدیک شدن به این ناحیه، موشک خود را جدا کرده و فرود می‌آیند، در حالی که مسافران در حدود ۱۰ دقیقه زمان دارند تا فضا را از طریق پنجره‌های بزرگ کپسول تماشا کنند و سپس به شکلی ایمن با چتر روی زمین فرود آیند.

بر اساس گزارش‌ها آرین کورنل، مدیر فروش بخش فضانوردی بلواوریجین، در کنفرانس رسانه‌ای گفته‌است: «این منظره‌ای شکوهمند و خارق‌العاده خواهد بود.» 

بنا به گزارش‌ها کپسول و موشک در سال‌های گذشته پانزده آزمایش را از سر گذرانده‌اند و به طور کامل این قابلیت را دارند که مجددا استفاده شوند. با انجام موفقیت‌آمیز ماموریت «نیو شپرد» - که به افتخار آلن شپرد، نخستین آمریکایی که به فضا رفت نام‌گذاری شده است - بلواوریجین امیدوار است که این کار، آغازگر دوران جدیدی از سفرهای فضایی افراد عادی باشد. به گفته مانی شر، مدیر محاسبات و برنامه‌ریزی در شرکت مشاوره امور فضایی برایس تِک، افراد ثروتمند علاقه و اشتیاق زیادی به سفرهای فضایی عادی دارند. به گزارش فایننشال تایمز، پیشنهاد بلواوریجین برای انجام یک سفر فضایی با تنها یک روز تمرین پایه‌ای برای آنها یک «چشم‌انداز جذاب» است.

© The Independent

بیشتر از جهان