مرغ مگس‌خوار، کار احداث خط لوله جنجالی را متوقف کرد

مرغ مگس‌خوار در حال انقراض نیست، اما درفهرست حیوانات حفاظت شده قرار دارد

هرچند مرغ مگس‌خوار در حال انقراض نیست، اما بر اساس قانون فدرال، درفهرست حیوانات حفاظت شده قرار دارد- Luis ACOSTA / AFP

یک پروژه عظیم چند میلیارد دلاری احداث خط لوله نفتی در کانادا، چهار ماه است که به خاطر یک مرغ مگس‌خوار کوچک متوقف شده است.

شرکت «ترانس ماونتن کوُر» که عملیات ۱۲.۶ میلیارد دلاری افزایش ظرفیت خط لوله کنونی به سه برابر ظرفیتش را در دست دارد، دستور داده است که به منظور حفاظت از لانه‌های مرغ مگس‌خوار، عملیات احداث بخشی از این خط لوله متوقف شود. این دستور به دنبال انداختن درختی صادر می‌شود که یک مرغ مگس‌خوار در آن لانه ساخته بود.

هرچند مرغ مگس‌خوار در حال انقراض نیست، اما بر اساس قانون فدرال، درفهرست حیوانات حفاظت شده قرار دارد.

اداره حفاظت از محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قطع درختان و گیاهان و دیگر اقدامات مختل کننده (طبیعت) مثل استفاده از بولدوزر، اره برقی و ماشین آلات سنگین در نزدیکی آشیانه پرندگان، به نابودی این لانه‌ها یا مزاحمت برای آن‌ها منجر می‌شود.» 

این نهاد در اشاره به این فصل سال، می افزاید: «پرندگان مهاجر به ویژه در این فصل، آسیب پذیرند.»

فعالان محیط زیست و بومیان منطقه، با احداث این خط لوله به شدت مخالف بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان یک گروه طرفدار محیط زیست در منطقه که از لانه‌های پرندگان حفاظت می‌کردند و عملیات احداث خط لوله را در نزدیکی شهر «بِرنابی» تحت نظر داشتند، می گویند تعداد هشت آشیانه مرغ مگس‌خوار در محل پروژه ردیابی شدند که عملیات مربوط به آن را متوقف کرده است. 

سارا راس از «شبکه لانه‌یابی» منطقه، در بیانیه‌ای می گوید که ممکن است «صدها یا حتی هزاران لانه دیگر پرنده در مسیر یک هزار و ۵۰۰ کیلومتری این خط لوله وجود داشته باشد؛ با وجود این، عملیات احداث بدون نظارت کافی دولت یا اقدامات حفاظتی همچنان ادامه دارد.»

عملیات توسعه خط لوله نفتی مذکور از ادمونتون آلبرتا تا سواحل بریتیش کلمبیا کشیده می‌شود که حاصل آن، صدور روزانه ۸۹۰ هزار بشکه نفت خام و پالایش شده است. قرار است این پروژه تا سال ۲۰۲۲ تکمیل شود.

شرکت نفتی «ترانس ماونتِن» که در سال ۲۰۱۸ به مبلغ ۴.۵ میلیارد دلار از طرف دستگاه رهبری جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا خریداری شد، اعلام کرده است که دستور توقف عملیات احداث، «شامل منطقه‌ای به وسعت هزار متر مربع و زمین‌های خصوصی میان شاهراه ترانس کانادا و محل عبور خط آهن است».

این شرکت در یک بیانیه اعلام کرد که به عملیات خود در سایر مناطق ادامه خواهد داد و دستور توقف کار در ناحیه مذکور، تاریخ تکمیل پروژه را عقب نخواهد انداخت.

© The Independent

بیشتر از زندگی