مرگ ۵۰۰ کودک در کنگو پس از گسترش بیماری ابولا

«این نقطه دردناک دیگری در بحرانی است که کودکان را از بین می برد»

عکس تزئینی از pexels / gabriele mango

به گزارش بنیاد خیریه «نجات کودکان» (سِیو دِ چیلدرِن)، بیش از پانصد کودک بر اثر ابتلا به ویروس ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو (دی آرسی) درگذشته اند. 

این موسسه خیریه می گوید تعداد مرگ و میر ناشی از ابولا در شش ماه گذشته افزایش یافته است.

تنها شش ماه از آغاز ماه اوت سال گذشته، که اپیدمی ابولا آغاز شد، حدود یکصد کودک از عوارض بیماری درگذشته اند. در شش ماه بعد از آن، بیش از چهار برابر این تعداد کودک جان سپرده اند.

هِدرِ کِر، مدیر موسسه خیریه «نجات کودکان» در کنگو می گوید: «این نقطه دردناک دیگری است در بحرانی که سر راهش کودکان را نیز از بین می برد. شدت گسترش این ویروس در شش ماه گذشته در عوض آهسته شدن، سرعت گرفته و اکنون شاهد وقوع بدترین سناریوها هستیم، زیرا در«گوما» (شهر مرزی میان کنگو و رواندا) با بیش از یک میلیون جمعیت، چهار مورد بیماری ابولا دیده شده است».

در طول یکسال و نیم گذشته، ۷۳۷ کودک به بیماری ابولا مبتلا شده اند.

درحالی که کنگو در تلاش برای جلوگیری از سرایت ابولاست، مقامات این کشور با همکاری دولت رواندا سعی دارند تردد مردم در مرز میان دو کشور را محدود کنند.

به گفته مقامات رواندا و کنگو که روز سه شنبه دیدار کردند، کسانی که قصد دارند به دلایل غیر ضروری از مرز بگذرند، باید از هر دو دولت مجوز عبور بگیرند.

هفته گذشته، رواندا به دنبال یک مورد ابتلا به ابولا در شهر «گوما»، برای مدتی کوتاه، مرز خود با کنگو را مسدود کرد. «گوما» با بیش از یک میلیون جمعیت در نزدیکی شهر عمده مرزی رواندا، «گیزنی» قرار دارد. 

در اقدامی دیگر برای جلوگیری از گسترش بیماری، کلیساها در رواندا به مردم توصیه کرده اند از دست دادن با یکدیگر امتناع کنند.

خانم کِر گفت: «سازمان بهداشت جهانی، اپیدمی ابولا را یک وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرده است، و این به معنی آن است که جامعه بین المللی باید واقعا بر میزان حمایت های خود بیفزاید. موارد تماس بیماران با دیگران باید پیگیری شود، باید از بیماران مواظبت کرد، اجساد باید با رعایت جوانب ایمنی دفن شوند، و باید اعتماد مردم را جلب کرد تا این پیام را درک کنند که ابولا واقعی است و می کشد».

هنوز هیچ درمان تثبیت شده ای برای ابولا، که از تماس با ترشحات بدن منتقل می شود، وجود ندارد و نجات از آن بستگی به سرعت رسیدگی های پزشکی دارد.

اما به گفته تیم های پزشکی، بسیاری از مردم منطقه باور ندارند که این ویروس واقعی است و در صورت بیماری در خانه می مانند و کسانی را که از آن ها مراقبت می کنند مبتلا می کنند.

اپیدمی ابولا در کنگو، دومین اپیدمی گسترده این بیماری پس از شیوع آن در سال های میان ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ در غرب آفریقاست که بیش از یازده هزار نفر را به هلاکت رساند.

گزارش های بیشتر از آژانس های خبری.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent