راکت سرگردان چینی شنبه به زمین برخورد می‌کند

معمولا، قطعات جدا شده موشک‌ها بلافاصله با سیستم‌های ویژه حین ورود به اتمسفر زمین متلاشی می‌شوند

«بدنه نازک» و آلومینیوم ماژول به آسانی حین ورود به اتمسفر زمین خواهد سوخت - STR / AFP

بخشی از یک موشک غول پیکر چینی در حال سقوط کنترل نشده به زمین است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ردیابی مسیر حرکت این قطعه موشک را آغاز کرده است.

هنوز داده‌های چندانی در مورد این پرتابگر در دست نیست زیرا مقامات چین اطلاعات چندانی در مورد موشک و ماهیت ماموریت آن منتشر نکرده‌اند.

انتظار می‌رود این ماژول (بخشی از موشک که شامل اقامت خدمه می‌شود) بدون سرنشین ظرف چند روز آینده سقوط کند اما کارشناسان هنوز محل دقیق آن را نمی‌دانند. 

معمولا، قطعات جدا شده موشک‌ها بلافاصله با سیستم‌های ویژه حین ورود به اتمسفر زمین متلاشی می‌شوند اما قطعه موشک چینی از مرحله تخریب نگذشته است.

سازمان فضایی چین هنوز اعلام نکرده که ماژول موشک «لانگ مارچ ۵ بی» تحت کنترل است یا بدون کنترل بر زمین سقوط خواهد کرد. در ماه مه گذشته، یک موشک دیگر چینی از کنترل خارج و در اقیانوس آتلانتیک در ساحل غرب آفریقا سقوط کرد.

جزئیات مسیر حرکت و محل ماژول روشن نیست زیرا دولت چین هنوز علنا در مورد ورود آن به جو زمین اظهارنظر نکرده است. روز چهارشنبه، روز تعطیل ملی در چین، تماس‌های تلفنی با اداره ملی فضانوردی این کشور بی‌جواب ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نشریه «گلوبال تایمز» حزب کمونیست چین گزارش داده که «بدنه نازک» و آلومینیوم ماژول به آسانی حین ورود به اتمسفر زمین خواهد سوخت و خطر سقوط آن روی مناطق مسکونی بسیار کم است.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید این ماژول احتمالا روز شنبه بر زمین خواهد افتاد.

روز سه شنبه پنتاگون در بیانیه‌ای گفت که « تا ساعاتی پیش از ورود (ماژول) به اتمسفر، نمی توان محل دقیق سقوط آن را تعیین کرد.» 

سازمان غیرانتفاعی هوافضای آمریکا انتظار دارد قطعه موشک پس از عبور از فراز شهرهای شرق ایالات متحده در اقیانوس آرام در نزدیکی خط استوا سقوط کند. مدار آن شامل بخش‌هایی از کره زمین از جمله نیوزیلند و نیوفاوندلند است.  

موشک «لانگ مارچ ۵ بی» حامل ماژول «تیان هه» یا هارمونی آسمانی بود که در روز ۲۹ام آوریل در مدار زمین قرار داده شد. چین قصد دارد در ۱۰ ماموریت مشابه دستگاه‌های دیگری متعلق به ایستگاه فضایی را در مدار زمین قرار دهد. 

این ماژول سی متری یکی از بزرگ‌ترین قطعات موشک‌های فضایی است که به زمین سقوط می‌کند.

موشک ۱۸ تُنی که در ماه مه گذشته سقوط کرد بزرگترین قطعه فضایی پس از سقوط ایستگاه فضایی سالیوت ۷ شوروی در سال ۱۹۹۱ است که به گونه‌ای کنترل نشده به زمین می‌افتد.

نخستین ایستگاه فضایی چین، تیانگونگ۱ ، در سال ۲۰۱۶ و پس از آن که چین اذعان داشت که کنترل آن را از دست داده در اقیانوس آرام سقوط کرد. در سال ۲۰۱۹، آژانس فضایی چین، دومین ایستگاه فضایی خود را موسوم به تیانگوگ- ۲ در عملیاتی کنترل شده در جو زمین تخریب کرد.

در ماه مارس نیز قطعات موشک فالکون۹ شرکت فضایی «اسپیس اکس» در ایالت واشنگتن در ساحل اورگون سقوط کرد.

گزارش های تکمیلی از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی