بانوی اول افغانستان: هیچ‌کس نمی‌تواند بر سر حقوق زنان افغان معامله کند

افغانستان در یک برهه حساس سیاسی قرار دارد و همه چشم‌ها به نشست استانبول دوخته شده است

رولا غنی، بانوی اول و همسر محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان - Jemal Countess/AFP

رولا غنی، بانوی اول و همسر محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در دیدار با «شبکه زنان افغان» در ارگ ریاست‌جمهوری این کشور، تاکید کرد که هیچ‌کس حق ندارد در مذاکرات صلح بین‌افغانی بر سر حقوق زنان افغان، معامله کند.

بانو غنی گفت: «امروز زنان افغان صدای خود را دارند و به همین دلیل کسی حق ندارد که حقوق آن را به معامله بگذارد.»   

اعضای شبکه زنان افغان از سخنان بانو غنی در حمایت از آنان و حضورشان در مذاکرات صلح برای افغانستان استقبال و تشکر کردند و با تاکید بر لزوم شرکت زنان در گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی، از میان برداشتن خلأ اطلاعاتی و تداوم کار پروژه‌های ملی در این کشور، حمایت خود را از نظام جمهوریت در افغانستان اعلام کردند.

بانوی اول افغانستان، پیش‌تر هم حمایت‌ جدی‌ خود از زنان این کشور و دستاوردهای چندین ساله آنان را اعلام کرده و بارها تاکید به گفته بود: زنان افغان اینک در روند ملی این کشور نقش دارند و می‌توانند خود در مورد سرنوشتشان تصمیم بگیرند و هیچ‌کسی حق ندارد که در غیاب آنان، در مورد سرنوشتشان حرف بزند و معامله کند. آنان باید خود در مذاکرات صلح حضور داشته باشند و از تصمیم‌هایی که در مورد سرنوشت آنان گرفته می‌شود، آگاه باشند.

افغانستان در یک برهه حساس سیاسی قرار دارد و همه چشم‌ها به نشست استانبول دوخته شده است. تاکید بانوی اول افغانستان بر حفظ حقوق زنان افغان در مذاکرات صلح بین‌افغانی، در حالی صورت می‌گیرد که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، نیز در جمع اعضای شبکه زنان افغان که به ارگ ریاست جمهوری دعوت شده بودند، در رابطه با فصل نو بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، روند صلح و خواسته‌های آنان صحبت ‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور افغانستان در این دیدار، حمایت خود را از دستاوردهای چندین ساله زنان افغان و حضور آنان در مذاکرات صلح بین‌افغانی اعلام و تاکید کرد که شرکت زنان در روند صلح قطعی است و کسی نمی‌تواند در مورد سرنوشت آن‌ها معامله کند.

رئیس‌جمهور غنی در ادامه، خروج نظامیان خارجی از افغانستان را فرصت خوبی برای این کشور خواند و گفت: «خروج نظامیان خارجی از کشور، حاکمیت ملی افغانستان را قوی می‌کند و از روند صلح ابهام‌زدایی می‌شود و همه تصمیم‌ها بر اساس اراده خود افغان‌ها گرفته می‌شود.»

او تاکید کرد: «از این پس، تصمیم اصلی در خصوص صلح در داخل افغانستان گرفته می‌شود و ملت ما تصمیم‌گیرنده نهایی است. اینک طرف اصلی در مذاکرات صلح با طالبان، حکومت افغانستان است و در هر نشستی در رابطه با صلح افغانستان، نه به عنوان مهمان که به عنوان مالک اصلی (افغانستان) شرکت می‌کند.»

گفته‌های رئیس‌جمهور افغانستان در رابطه با مالک اصلی بودن افغانستان در روند صلح با طالبان، به ایالات‌متحده امریکا اشاره دارد که از آغاز مذاکرات صلح با طالبان و توافق دوحه و آمادگی‌ها برای نشست بزرگ استانبول، دیدگاه‌ها و انتقادهای دولت افغانستان در مورد طالبان و خواسته‌های آنان را جدی نگرفته است؛ تا جایی که آقای غنی، طرح امریکا، طالبان و حتی شماری از سیاستمداران افغان مخالف نظام برای صلح در این کشور را «کاغذ پاره»‌ خواند و بارها تاکید داشت که مذاکرات صلح با طالبان نخست باید در داخل افغانستان و در هر استانی که طالبان خواسته باشند برگزار شود و اگر نمی‌خواهند، لااقل در روند صلح طرف اصلی حکومت افغانستان باشد و درباره خواسته‌های حکومت افغانستان بر سر میز مذاکره تاکید شود؛ خواسته‌هایی که طالبان و امریکا چندان توجهی به آن نداشتند.

حالا که آمریکا و ناتو بدون مشورت دولت افغانستان برای خروج از این کشور تصمیم گرفته‌اند، رئیس‌جمهور غنی، تلاش دارد که فرماندهان جهادی، سیاستمداران افغان و شهروندان این کشور را باهم متحد و یکپارچه کند تا با یک صدای واحد، خواسته‌های خود را به گوش جامعه جهانی و به ویژه طالبان برساند و در مذاکره با طالبان، طرح‌ها، پیشنهاد‌ها و خواسته‌های شهروندان به ویژه زنان افغان را مطرح کنند و با در نظر داشتن آن خواسته‌ها، به یک توافق سیاسی دست پیدا کنند. امری که همچنان بعید به نظر می‌رسد.