توصیه سفیر سابق به جمهوری اسلامی: از تحریک کشورهای عرب دست بردارید

«رژیم‌های موجود در این کشورها به مراتب بهتر از هر جانشینی است که بتوانیم برای آن‌ها فرض کنیم»

سران شورای همکاری خلیج فارس- Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

محمد مسجد جامعی، سفیر پیشین ایران در واتیکان و مراکش، به حکومت جمهوری اسلامی توصیه کرد با عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه از در دوستی در آید و دست از تحریک علیه آن‌ها بردارد.

او در گفتگویی با خبر آنلاین که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «رژیم‌های موجود در این کشورها به مراتب بهتر از هر جانشینی است که بتوانیم برای آن‌ها فرض کنیم. ادامه این رژیم‌ها بیشتر به نفع ما است، به این معنی که امکان همکاری با آن‌ها بیش از هر جانشین دیگری است.»

آقای مسجد جامعی افزود که شاید بسیاری در حاکمیت جمهوری اسلامی با دیدگاه او موافق نباشند، اما برای بهبود روابط با کشورهای عرب منطقه، باید نخست تصویر مثبتی در حکومت‌های آن‌ها ایجاد کرد. «ما پیوسته درباره تقریب و وحدت اسلامی صحبت کرده‌ایم، این مهم بدون جلب اعتماد رژیم‌های مسلمان ممکن نیست. نمی‌توان با تکیه صرف به عالمان و شخصیت‌های دینی و یا گروه‌های انقلابی مسلمان به چنین نتیجه‌ای رسید. این اشتباهی است که از مدت‌ها قبل بدان مبتلا بوده‌ایم. اینان در بسیاری از موارد عملاً تابع و یا حداقل متأثر از رژیم‌های حاکم خود هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پیشتر هم هشدار داده بود که اقدامات جمهوری اسلامی در تحریک مخالفان در کشورهای عرب، تنها باعث قدرت گرفتن نیروهای افراطی و تندرو در آن کشورها خواهد شد.

سفیر سابق جمهوری اسلامی درباره روابط تهران – ریاض گفت: «البته سیاست عربستان در قبال ایران صرفاً ناشی از محاسبات سیاسی نیست و در آن عناصر فراوان تاریخی و دینی و هویتی و حتی اجتماعی دخالت دارد. خوشبختانه در حال حاضر تصمیم‌سازان سیاسی در عربستان، کمتر تحت تأثیر عوامل وهابی و سلفی هستند و قبلاً چنین نبود و اصولاً رویکرد آنان با دیگران هم کمتر تحت تأثیر انگیزه‌های دینی است. وهابیت در تعیین سیاست خارجی عربستان عملاً کمرنگ شده و این برای ایران یک فرصت و بلکه یک غنیمت است.»