سفر خلیل‌زاد به ازبکستان پس از آغاز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان

فرستاده ویژه آمریکا به ازبکستان سفر کرد و با عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه این کشور دیدار کرد

این سفر پس از آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صورت می‌گیرد تا بستر مذاکرات بین‌الافغانی صلح هموار شود - توییتر زلمی خلیلزاد

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه‌ آمریکا برای صلح افغانستان، بار دیگر در راستای تلاش‌هایش برای جان بخشیدن به روند صلح افغانستان به تاشکند، پایتخت ازبکستان، سفر کرد.

او در این کشور همسایه افغانستان که رابطه نیکی هم با طالبان و هم با دولت افغانستان دارد، با عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان، دیدار و گفت‌وگو کرد.

 خلیلزاد در جریان این سفر همچنین با مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین رئيس جمهور افغانستان که این روزها در تاشکند به سر می‌برد، دیدار و مذاکره کرد.

فرستاده ویژه آمریکا در رشته‌توییتی نوشت: «امروز با دوست خوبم کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان در تاشکند دیدار کردم. ما توافق کردیم که در این زمان حساس تمام طرف‌ها (افغان، منطقه و بین‌الملل) باید فورا از پیشرفت در زمینه توافق سیاسی جامع که به چهل سال جنگ در افغانستان خاتمه دهد، حمایت کنند.»

پس از آغاز روند خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، این نخستین‌بار است که خلیلزاد به ازبکستان سفر می‌کند. ازبکستان نیز مانند ترکیه برای میزبانی از نشست صلح افغانستان تمایل نشان داده است. نشست صلح استانبول به دلیل تحریم طالبان به آینده موکول شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه طالبان هشدار داده است که تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی در هیچ نشستی شرکت نخواهد کرد. آمریکا بنا به توافقنامه صلح دوحه با طالبان توافق کرده بود که تمام نیروهایش را تا اول ماه مه سال جاری (۲۰۲۱) از افغانستان خارج خواهد کرد اما این روند به دلایل فنی تا ۱۱ سپتامبر به تعویق افتاده است.

پیشتر نمایندگان چین، روسیه، پاکستان و آمریکا در مذاکرات ۳۰ آوریل در دوحه با طالبان توافق کردند که در راستای آزادی زندانیان باقی‌مانده طالبان و حذف نام رهبران این گروه از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد گام بردارند.

سفر خلیلزاد به ازبکستان نشان می‌دهد که به‌رغم تعویق چندماهه خروج نظامیان ناتو و آمریکایی، توافقنامه دوحه برای طالبان نقض نشده و طرف‌ها می‌کوشند نشست صلح بین‌الافغانی برگزار شود.

فرستاده ویژه آمریکا در توییتی می‌گوید: «ازبکستان و ایالات متحده آمریکا توافق کردند که به کار خود بر سر تدابیری در راستای رشد تجارت منطقه‌ای، ارتباطات و توسعه اقتصادی ادامه دهیم.»

بیشتر از جهان