نتیجه مذاکره با پنج قدرت: آزادی زندانیان و حذف نام رهبران طالبان از فهرست سیاه

طالبان می‌گوید در نشست پنج‌جانبه با آمریکا، روسیه، چین و پاکستان توافق شد آنها در راستای حذف نام رهبران طالبان از فهرست تحریم‌ها اقدام کنند

آزادی بیش از ۷ هزار زندانی باقی‌مانده طالبان از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست پنج‌جانبه بوده است - توییتر محمد نعیم، سخنگوی طالبان

مذاکره‌کنندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر با نمایندگان ویژه آمریکا، پاکستان، روسیه و چین درباره آزادی زندانیان و حذف نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان، گفت: «نشست پنج‌جانبه میان امارت اسلامی افغانستان، ایالات متحده آمریکا، فدراتیف روسیه، چین و پاکستان در دوحه برگزار شد. در این نشست پيرامون حذف نام رهبران و اعضای امارت اسلامی افغانستان از فهرست‌های سیاه و جایزه، رهایی زندانیان متباقی، وضعیت فعلی کشور و موارد ذی‌ربط روند صلح بحث و تبادل نظر صورت گرفت.»

او افزود که در این جلسه همه طرف‌ها توافق کردند که برای حذف نام رهبران طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد کار خود را عملا آغاز کنند.

ده‌ها رهبر طالبان همچنان به دلایل اقدام‌ها‌ی تروریستی در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارند و بیش از هفت هزار عضو این گروه در زندان‌های دولت افغانستان به سر می‌برند.

حذف نام رهبران و آزادی زندانیان دو شرط اساسی طالبان برای شرکت در نشست صلح استانبول بود که به تعویق افتاد.

دولت افغانستان که بیش از پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کرده است، تاکید دارد که تقریبا همه آنها دوباره به میدان‌های نبرد بازگشته‌اند و هیچ زندانی دیگری تا برقراری آتش‌بس آزاد نخواهد شد.

اما طرف طالبان که با آمریکا توافقنامه صلح امضاء کرده است، بحث آزادی زندانیان را نیز با نمایندگان واشینگتن مطرح می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد نعیم درباره دیدار شب گذشته (جمعه) پنج‌جانبه می‌گوید: «از طرف امارت اسلامی افغانستان هيئت عالی‌رتبه‌ای به‌ رهبری محترم شير محمد عباس استانکزی، معاون دفتر سياسی و تيم مذاکراتی امارت اسلامی افغانستان، شرکت کردند. زلمی خليلزاد، نماينده ويژه وزارت خارجه آمريکا برای صلح، ضمير كابلوف نماينده ويژه رئيس جمهور روسيه، وانگ یو، سفير چين در کابل و ژو جیان، سفير چین در دوحه، صادق خان، نماينده ويژه پاکستان برای افغانستان و منصور احمد خان، سفير پاکستان در کابل در اين نشست شرکت کرده‌اند.»

مذاکره طالبان در حالی با طرف‌های خارجی جریان دارد که بمب‌گذاری و کشتار غیرنظامیان در أفغانستان همچنان قربانی می‌گیرد.

شب گذشته (جمعه) در تازه‌ترین مورد، انفجاری در مرکز ولایت لوگر جان دست‌کم ۳۰ نفر را گرفت و بیش از ۶۰ نفر دیگر را مجروح کرد.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کشور، ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، گفت طالبان حتی در ماه مبارک رمضان که ماه رحمت و بخشش است، از کشتار مردم ما و آسیب رساندن به تاسیسات عام‌المنفعه دست برنمی‌دارند.

او گفت: «طالبان برای این کشتار جمعی مردم مسلمان افغانستان، در پیشگاه خداوند متعال و نزد مردم افغانستان، مسئول هستند. طالبان با ادامه جنگ نامشروع و خشونتشان علیه مردم، یک‌بار دیگر نشان دادند که نه‌تنها به حل بحران کنونی به شکل صلح‌آمیز و اساسی اراده ندارند، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده برای صلح را نابود می‌کند.»

بیشتر از جهان